Češi chtějí nahradit stárnoucí datový standard Jupyter. Software Deepnote je nyní zdarma jako open source

6. 11. 2025

Sdílet

Jakub Jurových, Deepnote Autor: Deepnote

Pražský startup Deepnote chce přinést svěží vítr do práce s datovými poznámkami. Už nějakou dobu vyvíjí cloudovou platformu pro datové vědce, kterou lze ve svém oboru přirovnat k Google Docs. Technologie Deepnote byly tento týden vydány jako open source a firma je označuje jako nástupce stárnoucího Jupyteru, který dlouhá léta platí za oborový standard.

Jupyter má řadu omezení, například v uživatelské nepřívětivosti a podobně, zatímco Deepnote cílí na spolupráci více uživatelů, integraci s dalšími nástroji, zapojení AI nebo škálování. Dle Deepnotu svého času odvedl důležitou práci.

Zakladatel Jupyteru Jakub Jurových uvedl, že pozoruje odchody velkých firem od Jupyteru a že vývoj tohoto pionýrského nástroje ustrnul. “Single player notebooky byly skvělé v roce 2013,” napsal startup.

Open source Deepnote je k dispozici na GitHubu. Rozšíření pro VSCode je tady. Dokumentace včetně návodu na migraci z Jupyter Notebook (.ipynb) na Deepnote je pak zde. Deepnote lze nainstalovat lokálně a používat například v Cursoru nebo JupyterLabu. K dispozici je přes 60 datových integrací, export do formátu kompatibilního s .ipynb. K dispozici je možnost nahrát projekty na Deepnote Cloud.

Deepnote už má přes půl milionu uživatelů (Tesco, SoundCloud a další). Startup má na investicích 23,8 milionu dolarů, mezi investory jsou třeba Index Ventures nebo Accel. Firma před časem udělala první akvizici s tím, že chce do práce s daty přinést podobnou revoluci jakou přinesl Excel do práce s tabulkami před 40 lety.

Jako Excel před 40 lety. Český datový startup Deepnote kupuje konkurenci ze Silicon Valley Přečtěte si také:

Jako Excel před 40 lety. Český datový startup Deepnote kupuje konkurenci ze Silicon Valley

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Dlouholetý technologický novinář, kmenový redaktor portálu Lupa.cz. Kromě Lupy publikuje i na webu E15 a v zahraničních médiích.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).