Koukal jsem na to znovu a opravdu jim stačí "pouze" jméno. Moje chyba.
Když jdete koupit jízdenku k okénku, tak se vás také ptají na jaké jméno? Ne. K požadování jména pro online lístek je tedy důvod pouze jeden - neschopnost. (řešením je například online "procvaknutí" jízdenky)
Není to bohužel tak jednoduché protože
1. terminály průvodčích nemohou být z důvodu nepokrytí 100% území signálem trvale online
2. těžko by se řešili spory kdy si jeden člověk koupí jízdenku (typicky platí na kterýkoli vlak na trati celý den) a její kód nasdílí s jinými lidmi. To že by platila jenom "prvnímu" je sice hezké, ale viz 1. a také kdyby ten druhý dokázal že ji platil on tak co teď...
Současné řešení ČD je asi nejlepší kompromis co lze v současné realitě vymyslet.
Jedna z hlavních tratí, Praha-Ostrava, má tolik "hluchých" míst, kde si ani nezatelefonujete, natož abyste byl online, o menších tratích někde v horách ani nemluvě, takže vaše řešení je v současné době nereálné a není to vina dopravců, ale operátorů, kteří nejsou schopni pokrýt ČR.
A že vás musí nějak identifikovat je jasné, jízdenku, kterou koupíte na webu si sám tisknete a každý jeden tisk, je originál, kdežto jízdenku od okýnka těžko okopírujete, takže je jasné, že když ji předkládáte, tak jste jediný oprávněný držitel.
No vidite ... a takovou SMS jizdenku si take muzete skopirovat kolikrat chcete a bude platit vsem co ji maji. Jelikoz v Praze plati pokud vim 90 minut, tak vlastne staci kazdych 90minut jedna jedina. Ted uz jen aby nekdo napsal aplikaci pro jejich sdileni ... ona uz vlastne existuje.