Jak byste to chtěl udělat jinak? Koridory jsou problém všude v Evropě. Jsou prostě místa, kde vlak projíždí místy, kde dávají lišky dobrou noc a kvůli jednomu vlaku za 15 minut se tam ekonomicky nevyplatí stavět vysílače v takové hustotě. Navíc i když na trati signál je, ještě to neznamená, že se dostane dovnitř vlaku vlivem například pokovených oken.
Česko se tímto projektem inspirovalo v Rakousku, kde se na výstavbě podílí provozovatel dráhy, operátoři a stát. U nás to bude stejně. Dotace je určena jen pro stavbu pasivní infrastruktury (tupý železný stožár). Technologie (vysílače) bude investovat operátor, 2/3 věží bude dokonce stavět a provozovat Správa železnic, která tam kromě technologií mobilních operátorů pověsí i moderní zabezpečovací technologie pro větší bezpečnost provozu. Užitek z projektu bude mít 10 milionů lidí této země. V čem je problém?
Problémy s oknem tvrdí pouze operátoři. Samozřejmě je nějaká studie, ale tu vydali právě operátoři. Skutečnost je ale jiná a operátoři to nepřiznají. Tedy přiznají jen na oko, aby se neřeklo. Jakože jsou slepá místa. Okna v tom sice hraji roli, ale hlavním viníkem je nedostatečné pokrytí. Operátoři sice tvrdí, že je v místě pokryto, ale jaksi opomněli sdělit, že signál je na hranici použitelnosti. Tedy ani ve volném prostoru s tím nic moc nenaděláte. Signál by neprošel ani vagonem s tenkou vrstvou.
Ono se to dá jednoduše ověřit. Tam, kde je dobrý signál, není ani uvnitř vlaku problém se signálem. Sice bude slabší, ale bude fungovat. Jsou to osídlená místa - města, vesnice apod. Ale jakmile se dostanete mimo civilizaci - velké pole, lesy, kopce, tak tam už to tak dobře pokryto není (proč by mělo?), a tady nastanou problémy.
Podle mě to operátoři moc dobře vědí, ale nechtějí to na vlastní náklady řešit. Železnice asi není pro ně lukrativním místem. Místo toho vinu hází na jiné, jakože nutí ČD a spol, aby do vagonu instalovaly repeatery. Pochybuji, že by to pomohlo, když pořádně nefunguji ani ty wifi hotspoty, které právě berou mobilní signál zvenku.
Pche, některé vozy mají útlum víc než 40 dB! Pokud tedy víte, co to pro signál znamená. Viz https://www.ctu.cz/tiskova-zprava-internet-ve-vlaku-zalezi-na-pokryti-i-na-typu-vagonu.
Tak ono 5G se. neztrati, proste se okna vyresi nebo se tam nekdy daji repeatery.
Ale podstatne je co je vlastne cilem. Na jednu stranu CD financuji free wifi a plati operatory - ze statnich penez, na druhou stranu tady stat jeste buduje 5G z dotaci, je to docela dost penez. Cely model financovani je spatne.
Navic nevime, kde ty penize skonci. Zvlast dnes kdyz staci pridat antenu a upravit SW.
To nerozporuji, ale to je jen jedna stránka mince. Kdysi jsem to podrobně rozepsal. A koukám, že zde a zrovna pod Vaším jménem https://www.lupa.cz/aktuality/stat-chce-5g-signal-ve-vlacich-vypsal-konzultace-k-ziskani-dotaci-na-pokryti-koridoru/
Tedy ještě jednou. ČTU podle metodiky měření za signál berou i tu hraniční hodnotu. Laicky sotva s jednou čárkou. Jenže s takovým signálem sotva něco zmůžete i ve volném prostoru. Takže je jedno, jaký útlum vůz má. Prostě daná lokalita je sice podle definice pokryta, ale nedostatečně.
A v souvislosti s městem, kde je pokrytí dobré. Tak tam můžete naměřit signál třeba -80 dBm ve volném prostoru. Po započtení maximálního útlumu to může být někde kolem -(100 - 130) dBm. Což sice znamená, že z dobrého signálu uděláte špatný signál, ale i tak bude uvnitř signál. Těch -40 dB je spíše extrém. Zvláště když si zjistíte co vlastně těch -40 dB znamená. Není to jen sklo, ale u členitost vozu - oddílové vozy, které mají samé blokující prvky. Tam by paradoxně nepomohly ani repeatery.
V ostatních případech ten útlum není až tak hrozivý, jak se tvrdí. Takový útlum má značný vliv právě až tam, kde je blbé pokrytí. V osídlených lokalitách se signálem není problém.
Já vlastně jen nechápu co vaším komentářem chcete říci. Chcete stejnou kvalitu služby jako je ve městě kde žijí stovky tisíc lidí i na louce a v lese kde dávají lišky dobrou noc? Víte kolik by to stálo peněz? My jsme si přece jako operátoři nevymysleli licenční kritéria, která říkají, jaké má být pokrytí na koridorech. Dokonce hodnoty které jsou v CZ licenci, jsou běžné i v dalších zemích EU. TZN. nikce v Evropě se nepokrývá koridor kvalitou jako je běžná ve městech. A pokud je společenská a politická poptávka kvalitu služby na koridorech zvýšit, vždy se na tom musí podílet jak dopravci, tak operátoři, tak stát. Je to vyzkoušený model z Rakouska i Německa. A vždy je řešením kombinace - repeater do vlaků a posílení signálu v těch nejslabších místech.
V CZ je to ještě složitější v tom, že vozový park je hodně široký (moc druhů vagónů) a každá souprava se chová hodně jinak z pohledu útlumu. Paradoxně největší útlum mají staré komunistické vagony s kupé. Nové vagony jsou zase problém z pohledu pokovených skel např.. Cestou rovněž je, že stát bude při objednávák nových vagonů požřadovat repeater stejně jako požaduje WC, prostě stdard soupravy ve 21. století. Donedávna stát ani nenapadlo, že když staví tubel, že by tam rovnou mohl chtít mít i mobilní signál. Věřím, že se to nyní všechno hodně mění. Za poslední tři roky jsme udělali hrozně moc práce a nejen my jako operátoři, ale i SŽ a stát.
Tak jako jo. Celým problémem je prostě ta nedomýšlená strategie při přidělování licenci, kde se prostě kašle na železniční koridory. A tak to pak dopadá. Nebo možná nekašle, ale ta kritéria a následná měření jsou prostě směšná. Když koukám, jaké jsou limitní hodnoty, které lze ještě považovat za "pokryto". To si pak operátoři mohou jednoduše odškrtnout, že mají pokryto a dále neřeší. Co naplat, že realita je bídná. A to je i zde. Problém se signálem na koridorech si přehazujete jako brambor. To vy operátoři veřejně tvrdíte, že to není váš problém, protože máte přece pokryto, a házíte vinu na dopravce a okna s útlumem.
Já netvrdil, že v pustině musí být stejný signál jako ve městě. To není možné. Já to dával do kontextu s tím, že ve městě s dobrým signálem nejsou problémy uvnitř vozu. Takže řešením je, jak i Vy píšete, posílit signál kolem koridoru. Akorát to děláte tím stylem, že to nechcete řešit. Tedy ne na vlastní náklady, z vlastní iniciativy a čekáte, až se ozve někdo jiný a s penězi.
Jestli to společně dotáhnete, tak budu já i ostatní rádi. Jen to teď prostě vypadá tak, že každý obviňuje druhého, že to jejich problém a tak. Nejsem proti, aby dopravci instalovali repeatery. Ale k čemu by jim to bylo, kdyby se do toho nezapojili operátoři a nepokryli slabá místa?
6. 4. 2023, 11:56 editováno autorem komentáře
Vse je jiste podle predpisu. Ucite to lze dolozit merenim. Je to sice nepouzitelne, ale tak jak ma byt.... Oni ti operatori u nas jaksi zapomneli na pokryti, viz treba ta dira na mape Evropy u 3G.
Jaky je stav vi snad kazdy, kdo se projede vlakem. A je i docela rozdil, jak do vlaku dostavaji alespon wifi ruzni dopravci. U nekoho lze celou cestu sledovat online video, u nekoho to je spis jen cekani na signal.
Je pekne, ze par vagonu ma skla s mnohem mensim utlumem, ale to ja kapka v mori.
Ono stačí udělat jednoduchý pokus. Projet si trasu např. Praha-Brno v jednotce InterPanter a následně ve stejném směru v co nejstarších vozech, nejlépe řady B nebo Bmz. A to budete koukat, jaký máte najednou solidní signál (na většině trasy), o kterém se vám v InterPanteru ani nezdálo. Ten rozdíl je totiž propastný - já si to zkusil.
Tak znovu. Já to nerozporuji. Chápu, že ten rozdíl je. Jenže tohle všechno je pouze vedlejší efekt.
Pokud ve starém voze je solidní signál a v moderních nula, tak to znamená pouze jediné. V dané lokalitě je nedostatečný signál. Tečka. Můžete do moderních souprav instalovat opakovače, ale k čemu to je, když ten hlavní problém přetrvává? Útlum vozů pouze odkryje tu bídu. Zvláště pak ten rozdíl, že ve městě ten signál je, ale někde v pustině je skoro nic. Nelze házet vinu jen na vagony.
Pokud by mobilní operátoři pokryli koridory, pak by došlo jen k tomu, že ve starých vozech bude slušný signál a v moderních použitelný signál. A o tom to je. Operátoři ty koridory nechtějí rozšiřovat na vlastní náklady, protože to pro ně není lukrativní. Kdyby stejným způsobem kašlali i na dálnice, tak tam by byla také velká bída a nedostupný signál. Tak když mohou dálnici, tak proč ne železnici. Moderní auta jsou také slušná stínítka.
Neříkáte pravu. Fakt že operátoři splnili svá lincenční kritéria na koridorech jim v roce 2022 potvrdil regulátor svým měřením. To potvrdilo, že úroveň signálu odpovídá podmínkám licence. Operátoři současně netvrdí, že signál na železnici je skvělý. Není, jsou místa, kde to je bída. Ale řešení není házet to jen na operátory. A právě proto inicioval v roce 2020 stát (MPO) projekt, jehož výsledkem bude zvýšení kvality signálu nad rámec licence, instalace opakovačů do vlaků a zahuštění věží. Finančně se na tom budou podílet všichni - stát, operátoři i dopravci.