Ne, bohužel ne a ještě jednou ne. V Praze se žádná půjčovna kol neprosadí natolik, aby byla celopražsky rozšířená... Praha je dost členitá a cyklisti musí překonávat hodně velké rozdíly - jen třeba z Bráníka na Libuš je to pěkně do kopce apod.. A v centru se dopraví velmi snadno MHD.. Takže si myslím, že tady propálí pár milionů a skončí... :)
Mýlíte se účelem - tato kola nejsou a nebudou nikdy většinově používána k dopravě třeba z domova do práce. Od toho máte vlastní kolo. Tohle kolo vás doveze třeba od nejbližšího metra do práce a nazpět. Nebo ob dvě tři tramvajové zastávky, abyste nemusel čekat. Nebo prostě na podobně krátké vzdálenosti - průměrně je na něm cyklista jen několik málo minut (modus/medián).
A nic z toho není problém, protože obvykle vám tam v cestě kopec nestojí (nebo si vyberete takovou zastávku, abyste jel pak z kopce).
"Do dolu Járy Cimrmana fáralo v kleci více horníků než současně vyjíždělo nahoru. Šetřila se tím energii, lidi na povrch vynášela váha klesajících kolegů. V dole se ale tak jaksi hromadili horníci." - tak nějak vidím ty kola, co pojedou z kopce dolů a dole se budou hromadit, protože nikdo nebude chtít jet na kolo.
Ale možná to pánové z půjčovny OFO mají vymyšlené :)
Oni to lidé nebudou používat z jednoho prostého důvodu, bude to dražší než MHD.
Už v "betatestu" se hovořilo o ceně, která moc motivovat obyvatele nebude . A pokud cena a pravidla nebudou motivovat lidi to použít a odlehčit tak MHD. Tak ani nebude snaha ze strany státu to podpořit. Protože stát (město) má zájem na záležitosti pro masy, která odlehčí MHD. Né něco pro z pohledu demografie omezenou "elitářskou" skupinu, která se na vytížení MHD již moc ani nepodílí.
Uvidíme já sázím na vyšší cenu , možná schovanou do něčeho jako "servisní poplatek" , registrační "poplatek" a že hlavní skupinou která to bude využívat budou cizinci. Tedy odlehčení MHD se opět konat nebude.
Jinak počítáte s tím, že cena za jízdu MHD je u předplaceného jízdného podstatně nižší než jednorázový lístek na 30minut?
A že za těch 30 minut se v běžném provozu a dodržování předpisů v MHD dostane podstatně dále, než za 30minut na kole ala dámská Liberta? Ano lístek na jízdu jen do další stanice bohužel není.
Predplatne nepocitam, protoze nevim jestli ho Ofo zavede a za kolik. Takze celkem logicky pocitam jednotlivou jizdu. S cizincema problem nevidim, kdyz pojede na kole, tak nepochybne nepojede tramvaji :-) Nevim ovsem proc by to melo byt hlavne pro ne(?)
10Kc/30min zhruba odpovida tomu, za kolik se pujcuji kola jinde po svete, takze ja bych tomu celkem i veril.
Nejde o vzdalenost, ale o to ze si clovek muze jet jak chce, kam chce a kdy chce. Ale tak to je snad obecny princip jizdy na kole, to si nemusime vysvetlovat, ne? ;-)
Ne já předplatné počítám u MHD protože přeplnění MHD o kterému se v souvislosti s podporou Ofo hovořilo v článcích. Nezpůsobují ani cizinci, ani občasní cestující, ale lidé kteří jezdí MHD pravidelně.
Z minulých článků o Ofo bych vyvozoval že pokud Ofo MHD neulehčí, nebude podpora města. A dostane se tam kam půjčovny Segway , ekol a elektro koloběžek. A oblastí kam nepojedete na kole v centru jen přibude a přeplněné MHD neubude.
Hrozně by mě zajímalo co je ...obecny princip jizdy na kole... . proti obecnému principu dopravy kdy posuzujete náklady, čas a přepravní komfort. Případně vztaženo na zboží kg či m³ na vzdálenost xx km ,v čase yy, za cenu zz.
Jak souvisi srovnani ceny s preplnenim?
Jestli chce DPP snizit pocet cestujicich s predplatnym, tak staci zdrazit predplatne. Nicmene furt plati, ze kazda jizda na kole znamena ze dotycny proste MHD nepouzije. Takze je celkem jedno kdo to je a jak by zaplatil MHD, kdyby ho pouzil. Jinymi slovy - staci si vzit pocet jizd na kole a hned je jasne, kolik zhruba cestujicich MHD nepouzilo, ackoliv dopravu potrebovali. A jestli kolem nahradili autobus, tramvaj, metro nebo auto, to je celkem jedno, ve vsech pripadech je to lepsi.
Proc lidi pouzivaji i jine dopravni prostredky nez MHD, to je ti jasne? Nebo na to fakt potrebujes kg, m3 a tak podobne? :-D
Cena s přeplněním souvisi tak , že nízká cena to přeplnění zmenší . Jenže ona nízká cena vs přepravní vlastností v pozorování s MHD není. Pro tenhle případ má ČR moc levnou MHD.
Argumentace malou skupinou, která jezdí pro svoje potěšení není objektivní argument pro koncepci celé městské dopravy. A je jedno jestli mluvíme o Brně , Prostějově , Olomouci nebo Praze. Protože ten počet se zásadně do dopravy neprojeví.
Vzhledem k tomu, ze si to na sebe musi vydelat, tak bych se o velikost skupiny nebal. Je v zajmu provozovatelu, aby to pouzivalo co nejvic lidi. A ku prospechu to bude, i kdyby to vyresilo prepravni problem male skupiny lidi. Vedlejsich efektu je relativne malo. A kdyz uz jsou, tak jsou primo umerne vyuzivanosti sluzby.
> Ale co to tak přinese státu ?
Čistší vzduch a menší zatížení ostatních více dotovaných druhů dopravy. (kdyby stát uměl správně nacenit externality, tak mu to přineslo přesně 0, a i to by bylo v pořádku - nebo vy se snad ptáte, co přinese státu jakýkoli jiný soukromý projekt?)
> A proč podporovat minoritní skupinu , která je na tom ekonomický ještě dobře ?
Podporovat? Jak?
(možná reaguji offtopic, z diskuze není poznat, na koho je to reakce)
Psal sem, že to musí přiných nějakou podstatnou zněmu, podstané zlepšení pokud si to má zasloužit podporu. A to v dopravě výhody pro skupinu, která bude sice hrozně ráda. Ale prezentuje možná jenu tisícinu či desetitisícuni opravdu není.
Opakovaně se řeší rozdělování peněz podporu různých inciativ. Jenže to se nedělá pro dobrý pocit, ale protože zpětně očekáváme, že se to nějak pozitivně projeví. Ten projev, ale není jen matematické potvrzení správnosti. Ale ten projen musí mít z pohledu statistiky nějakou hodnotu. A pro míň než jedno procento obyvatel se to podle mně nevyplatí. Nebavíme se o zdravotnictví a záchraně lidského života , ale o dopňkové aktivitě . Ale i tam jste všimnul není na každém rohu ulice ve veřejném prostoru připraven zdravotník. Protože ...ikdyby to zachránilo jeden lidský život... je velice jednoduše využitelný demagogický argument kterým jde zdůvodnit prakticky vše....
Takže jedno jestli se jedná o bike-sharing , nebo bike-ren_al( anitispam Lupy blokuje slovo pronájem). Jestli se jedná o startup nebo o nadnárodní společnost. Ale pokud chtějí nějakou podporu ze strany státumesta . Ať formou dotací, nebo povolení a umístování stojanů, nebo tím že nebudou přibívat oblasti se zakezem vjedu pro kola.
-takže spíš někoho bude zajímě jak to bude zapadat do "smart city"
-na jaké portály to bude navázané
-co na to operátoři, víte bavíme se o ČR a spousta lidí díky jejich výhodným službám nemá žádné datové připojení
-co na to banky , spousta lidí nemá aktivované platby přes internet
-co na to specifikum ČR jako premiové SMS?
-co na to jiné subjekty budou chtít aby jim lidé na jejich pozemku tykola nechávali?
atd...
A na tohle má dát město peníze ?
> A na tohle má dát město peníze ?
Ale my se bavíme o Ofu, které žádné dotace od státu/města nedostává. Proto nechápu, o co vám jde. Nepletete si to pořád s ReKoly?
> nebo povolení a umístování stojanů
Ofo je bezstanicový bikesharing.
> nebo tím že nebudou přibívat oblasti se zakezem vjedu pro kola
To přece nesouvisí s bikesharingem...
Ale my se bavíme o Ofu, které žádné dotace od státu/města nedostává. Proto nechápu, o co vám jde. Nepletete si to pořád s ReKoly?
>> A to, že město vynaloží prostředky na infrastrukturu pro podporu cyklistiky, platí dobrým pocitem?
Ofo je bezstanicový bikesharing.
>> Stojany a vyhrazená místa na kola bez povolení a zadarmo opravdu nejsou. Nebo myslíte, že firmu budou jásat, jak jim ty kola budou opírat o zeď? Zaclánět na pozemku? A u veřejných prostor, blokovat už tak často omezený prostor?
To přece nesouvisí s bikesharingem...
>> ano pokud Vy hovoříte čistě jen o Ofo a né o podpoře cyklistické dopravy jako takové. Tak Ofo opravdu sdílení není. Je to jen komerční půjčovna stavějící na buzzwordu sharing.
Ale hlavně jde o to, že když segwaye vykázali. Přeorientovali se půjčovny na kola a koloběžky. Výsledkem toho je další omezení kol.
K čemu Vám bude půjčování kol v oblasti, kde je spousta zákazů vjezdu kol. Proč by město\stát měl podporovat něco, co bude omezené a mít velice malý dopad?
Prestan vymyslet hlouposti. Vetsina mest na svete dopravu na kolech preferuje, protoze ma spoustu pozitivnich prinosu.
Tokyo ma perfektni hromadnou dopravu, je prospikovane nadzemnima silnicema, takze projet odkudkoliv kamkoliv neni problem, presto lidi jezdi vsude kde je to mozne na kolech. Japonska mesta buduji kryta bike-parkoviste, navazana na pozemni dopravu a ty tady budes magorit, ze mesto nekde postavi stojany,, ci co...
-jenomže potencionálně starosta Tokia podporou cyklistické dopravy nedělá službu pro 0,1 spíš 0,01% obyvatel svého města.
-další je jako moc je strovnatelné HDP
-případně města která jsou dávana jako za příklad často zvolila cyklistickou dopravu z nutnosti. Třeba historické centrum kde silnice pro provoz automobilů jsou nevhodné. Případně obyvatelé na auta nemají prostředky.
Chci aby město / stát nepodporovalo startupy . Protože z dlouhodobé hlediska to je investice do zahraničí. Chci aby stát ani startupy se nechovávali za pohádku o velké prospěšnosti pro obyvatele města a daňové poplatníky .
Půjčovna kol je stejná věc, jako půjčovna lyží, koloběžek, lodiček , či půjčovna koní. Je to komerční služba a podporu by měla být ze soukromého sektoru.
Na podporu od státu to není tak moc veřejně prospěšné jako dle mého názoru levicová klika z Auto*mátu se snaží už nějaké desetiletí.
Pokud už podporu tak i pro Rekola a jiné. Pokud podporu tak to musí mít pořádně velkou přidanou hodnotu.
> A to, že město vynaloží prostředky na infrastrukturu pro podporu cyklistiky, platí dobrým pocitem?
> Stojany a vyhrazená místa na kola bez povolení a zadarmo opravdu nejsou. Nebo myslíte, že firmu budou jásat, jak jim ty kola budou opírat o zeď? Zaclánět na pozemku? A u veřejných prostor, blokovat už tak často omezený prostor?
Už teď máte vyblokováno neuvěřitelné množství prostoru parkovišti, městskými dálnicemi, kolejišti a já nevím čím. Tak když někdo někde odloží kolo, které má nároky na prostor násobně menší než vše zmíněné, tam byste to snad taky mohl přežít.
(Osobně jsem všemi deseti pro to, aby všichni platili skutečné/tržní ceny za zkonzumované zdroje (místo, prachy za údržbu silnic, vzduch…). Bohužel to je politicky neprůchodné.)
> o podpoře cyklistické dopravy jako takové
Já dokonce žádnou podporu cyklistické dopravy nechci, stačí mi, když budou silnice pro všechny.
(a souhlasím s námitkou, že termín „sharing“, který jsem automaticky převzal z článku, je nesmyslný, a jedná se o standardní půjčovnu/nájem)
> K čemu Vám bude půjčování kol v oblasti, kde je spousta zákazů vjezdu kol. Proč by město\stát měl podporovat něco, co bude omezené a mít velice malý dopad?
K čemu vám bude jet autem do míst, kde je spousta zákazů vjezdu aut? Nemělo by se s touto logikou „nepodporovat“ ani auta v centru?
> jenomže potencionálně starosta Tokia podporou cyklistické dopravy nedělá službu pro 0,1 spíš 0,01% obyvatel svého města
Jenom jestli tohle není případ jako kdybyste si stoupnul do knihovny ve třetím patře bez výtahu a začal prohlašovat „jo, jinde, kde vozíčkáři jezdí, tam se výtahy stavět vyplatí. Ale tady vozíčkář jakživ nebyl, tak je přece nesmysl tu stavět výtahy a rampy“. Jinak řečeno, jestli je to opravdu „na kole nikdo nejezdí nemá smysl cyklisty řešit“ nebo spíš „nikdo cyklisty „nepodporuje“ na kole nikdo nejezdí“.
> Třeba historické centrum kde silnice pro provoz automobilů jsou nevhodné.
[znovu se podívá na silnice v Praze] jo, tady máte nečekaně naprostou pravdu!
> Auto*mátu
Fascinující, jak jste dokázal zkonvergovat k praštěné organizaci, která poslední dobou cyklistům spíš škodí.
Cili chces postupovat presne obracene nez vetsina vyspelych zemi sveta... Proc?
Bike sharing zadnou vetsi podporu, nez jine zpusoby dopravy nepotrebuje. Ty sis vyfabuloval ze jo a pak z tebe vylezly stojany. Coz je naprosto marginalni zalezitost, ve srovnani s tim co vyda stat na provoz aut, autobusu, tramvaji, vlaku - a to i pri prepoctu na jednokovou hodnotu.
Co je spatneho na investici do zahranici, to jsem nepochopil uz vubec. Nebyt 'investic do zahranici', tak je ceska ekonomika na urovni prumerne africke zeme.
Vy polezete v pracovnim (coz je pro mnohe i oblek) na kolo? Vzdalenost mezi zastavkami metra je cca 2km, takze pokud se budeme bavit o doprave na vzdalenost polovicni, je to 15 minut chuze, coz je mene, nez za kolik najdete to kolo. Pokud prestupujete na tramvaj, zcela jiste jedete dal, jinak se vam nevyplati na ni cekat. Nenapada mne zadny "modus operandi" kdy by takova doprava davala jakykoli smysl.
Vubec nemluve o pohybu na kole v prazske doprave, to lze smele oznacit pokusem o sebevrazdu.
To neřešte, od ekonomice a logistiky a podobných měřitelných a né přímo vědních oborů, ale hlavně racionálních věcí, se dostáváte k ideologii. A ta logiku a praktičnost mnohdy vůbec nemá.
Pro mnohé lidi je jízda pouze předmětem třídního boje proti majoritní společnosti(autům). Ideálním příkladem jsou různé cyklistické iniciativy, které se dají charakterizovat, jako extrémní levice. Které se díky líbivým pohádkám o ekologi, dostávají
neomaxistické teorie anebo "progesivní" komunistické idee do programů orgánů státní správy či přímo vládnoucích stran.
Možná Vás modus operani nenapadá, ale já používám rekola přes léto celkem často, když se mi nechce jet MHD nebo jít pěšky a kolo je poblíž. Samozřejmě, že majoritně využívám MHD, ale čas od času se prostě rád svezu na kole, není potřeba přemýšlet nad tím, co se vyplatí finančně nebo časově. Někdy je prostě hezké počasí nebo mám chuť se projet. Je to takový doplněk ke stávajícím způsobům přepravy. Znám dost lidí, kteří to mají podobně. Ne vždy je pohyb na kole pokusem o sebevraždu, záleží na trase, denní době apod., na magistrálu v 5 odpoledne nejspíše vjíždět nebudu.
Pointa ale není Vám to vymlouvat, jak to máte Vy.
Jediné co je objektivní je, ale spočítat. Ty, kteří to mají jako Vy. A kolik Vás z množiny voličů a daňových poplatníků je?
Lidí kteří k tomu budou přistupovat jako, že ...co se vyplatí finančně nebo časově.... bude víc. Stejně by bylo dobré odfiltrovat lidi, kteří třeba mluví do výstavby cyklo pruhů a cyklo stezek v nějaké čtvrti a nemají tam trvalé bydliště často ani práci.
"Stejně by bylo dobré odfiltrovat lidi, kteří třeba mluví do výstavby cyklo pruhů a cyklo stezek v nějaké čtvrti a nemají tam trvalé bydliště často ani práci."
Zajímavá myšlenka. Lidi, co danou čtvrtí pouze projíždí se k tomu vyjadřovat nemají? Platí stejné pravidlo i pro stavbu dálnic?
Mám docela přesnou představu, jak funguje financování jednotlivých samosprávních celků a konkrétně v Praze městských částí. Taky vím, jakým způsobem se řeší doprava: zjednodušeně řečeno existuje síť významných ulic (a celoměstsky významných cyklotras), které řeší magistrát a ostatní ulice (a lokální cyklotrasy), které spadají pod městskou část (v reálu je to o dost složitější, vstupují tam dopravní podnik, TSK, správci sítí atd).
Nemluvil bych ani tak o tom, kdo má větší právo něco rozhodovat, ale že je třeba vzít v potaz potřeby jednotlivých skupin uživatelů. Obecně je to tak, že potřeby rezidentů jsou celkem brány v potaz, zejména pokud jde o rezidenční parkovací místa, na která žádný politik nenechá šáhnout.
Já stále nechápu, proč je potřeba něco počítat nebo do toho míchat voliče nebo daňové poplatníky. To, co chcete počítat, už si spočítala firma Ofo, případně Rekola, což jsou soukromé subjekty, které neberou žádné státní / obecní dotaze, minimálně ne v Praze. Pokud si to spočítali špatně, nechť zkrachují, pokud si to spočítali správně, tak zjevně takových lidí, jako jsem já, je dost na to, aby je jim to uživilo.
Co se týče výstavby cyklopruhů, to je jiná situace do jiné debaty, tam se na to z hlediska obce musí nějak nahlížet a můžeme diskutovat o tom, kolik je cyklistů a kolik peněz je spravedlivé / rozumné na jejich podporu vydat. Ideálně to postavit vedle výdajů na MHD (dopravní podník je dotován Prahou) a infrastrukturu pro auta (viz nákladné projekty jako tunel Blanka).
Kdybyste to kolo 15 minut hledal, tak to opravdu smysl nemá. Ale Ofo bylo v pilotním provozu přímo na Vltavské, u výlezu z metra. Pokud jdete třeba na lezeckou stěnu Mammut, což je 850m po rovině mimo trasu MHD, můžete to jít pěšky 13 minut nebo si odemknout Ofo kolo (cca 30s), jet 3 minuty a zamknout ho (10s?).
Rekola si pro každou jízdu dělají srovnání, jak dlouho by stejná cesta trvala HMD, a vychází to velmi často (tuším že ve většině případů) výhodněji na kole.
> Vy polezete v pracovnim (coz je pro mnohe i oblek) na kolo?
Ano (co mi taky zbývá). Teda v obleku spíš ne, to se v cíli převlíknu.
> Vubec nemluve o pohybu na kole v prazske doprave, to lze smele oznacit pokusem o sebevrazdu.
Na silnicích je to v pohodě. Cyklostezky jsou opravdu často o hubu.
Super a kolik procent populace prezentujete ? Kolik procent lidí má možnost se převlíknout a vysprchovat v práci ? Případně kolik lidí za cyklistické vybavení dá jako Vy ?
Tohle není teoretické cvičení co vše jde. Stejně to není o tom, že by někdo dokazoval , že na kole nikdo nejezdí. Jenže to že jsem příznivcem nějakého hoby a sportu neznamená , že to ostatní mají stejně. Stejně můžou argumentovat běžci, volejbalisté , rybáři ... ....každej se najde subjektivní argument proč to jeho by mělo být středobodem světa.
> Super a kolik procent populace prezentujete ?
Netuším, odhadl bych to na desítky. Kam otázka směřuje?
> Kolik procent lidí má možnost se převlíknout a vysprchovat v práci ?
Podobně jako v předchozím, ale nepřijde mi, že by to korelovalo -- i v místech, kde ta možnost je, stejně typicky jezdím jediný.
> Případně kolik lidí za cyklistické vybavení dá jako Vy ?
Vypadá to, že za „cyklistické vybavení“ dám zhruba tolik, kolik je koncová cena tramvajenky v Praze. Kdybych nebyl opravdu nadstandardně vysoký a těžký, tak by to bylo méně (měl bych větší výběr i levnějších kol a všechny součástky by vydržely déle).
> Jenže to že jsem příznivcem nějakého hoby a sportu
A v tomhle je právě ten problém. Z nějakého nepochopitelného důvodu jste si zafixoval, že jezdit na kole je „hoby a sport“ (a srovnáváte to s volejbalem a rybařením) zatímco jezdit MHD nebo autem je doprava. Myšlenka, že by někdo mohl kolo používat výhradně k dopravním účelům (a nebo třeba i naopak, jezdit autem jako hoby na výlety), je pro vás něco naprosto nepředstavitelného.
> Stejně můžou argumentovat běžci, volejbalisté , rybáři ... ....každej se najde subjektivní argument proč to jeho by mělo být středobodem světa.
A autisti a MHDisti. Jo počkat [podívá se na silnice v centru a na hnědožluté dieselové ovzduší], tyhle dvě skupiny vlastně aktuálně středobodem světa jsou.
Netuším, odhadl bych to na desítky. Kam otázka směřuje?
>> K tomu že podpora minority je šlechtěná, ale nemá mít prioritu. Nepočítám aroganci kdyby si někdo z minoritní skupiny myslel, že jste pro stát\město tak důležitý.
Podobně jako v předchozím, ale nepřijde mi, že by to korelovalo -- i v místech, kde ta možnost je, stejně typicky jezdím jediný.
>>Co z toho zaměstnavatel má jaká investice do vybavení se mu vrátí ?
Vypadá to, že za „cyklistické vybavení“ dám zhruba tolik, kolik je koncová cena tramvajenky v Praze. Kdybych nebyl opravdu nadstandardně vysoký a těžký, tak by to bylo méně (měl bych větší výběr i levnějších kol a všechny součástky by vydržely déle).
>> Cena tramvajenky je od 10Kč po cca 9xKč na den. Pochybuji že náklady na jizdní kolo máte 3650Kč počítáte totiž zajisté i jeho pořizovací cenu že?
Myšlenka, že by někdo mohl kolo používat výhradně k dopravním účelům (a nebo třeba i naopak, jezdit autem jako hoby na výlety), je pro vás něco naprosto nepředstavitelného.
>> Pokud jezdíte, protože Vás to baví. Protože máte dobrý pocit, že jste udělal něco pro ekologii a zdraví je to o ideologii, hobby a sportu. Čistě o dopravě to bude až to podložíte jen suchým finančním výpočtem, že to je levnější než tramvajenka. Kde zajisté nevynecháte náklady na cyklistické oblečení a vybavení a kolo nevyjímaje.
>> A autisti a MHDisti. Jo počkat [podívá se na silnice v centru a na hnědožluté dieselové ovzduší], tyhle dvě skupiny vlastně aktuálně středobodem světa jsou.
Ano oni středobod jsou, protože na daních a jiných poplatcích toho odvedou tolik, že mají větší právo do toho kecat. S nástupem autonomních vozidel , EV a výpadkem příjmu z toho trhu, tak můžete očekávat přenesení zátěže i na cyklistiku.
> K tomu že podpora minority je šlechtěná, ale nemá mít prioritu.
Já furt nechápu o jaké podpoře mluvíte, a v kontextu tohoto vlákna už vůbec ne.
> Co z toho zaměstnavatel má jaká investice do vybavení se mu vrátí ?
Dunno. Co má zaměstnavatel z toho, že postavil podzemní parkoviště pro zaměstnance dojíždějící autem, že má věšáky na kabáty a tak?
> Cena tramvajenky je od 10Kč po cca 9xKč na den. Pochybuji že náklady na jizdní kolo máte 3650Kč počítáte totiž zajisté i jeho pořizovací cenu že?
Ano, počítám i pořizovací cenu kola. Moje kolo (Arcore Cross 1.1) stálo 8kKč + nějaká bižuterie (nosič, světla, blatníky…), celkem 9k. Náhradní díly stojí něco přes litr ročně a předpokládám, že mi to kolo vydrží 5-10 let (zatím ho mám 3 toky a nevypadá to, že by se nějak chystalo skončit). TCO je tedy 2-3 kKč ročně. A to mám náklady spíš vyšší, viz výše.
Btw. tohle srovnání není ani zdaleka kompletní, protože:
1) DPP nejde používat pokud máte alespoň trochu sebeúcty a odmítáte se účastnit exekutorské, opencardové, reklamní i jiné mafie.
2) MHD oproti kolu obzvláště v noci nejezdí do těch míst a tak často jak by se mi hodilo.
3) MHD je pro mé cesty většinou pomalejší (YMMV).
4) Čas strávený na kole se dá počítat jako čas ušetřený případnou (ne)návštěvou fitness/cvičením. Zase se v MHD dá alespoň někdy (když není úplně narváno) číst).
5) V MHD se chytají infekční choroby.
> Čistě o dopravě to bude až to podložíte jen suchým finančním výpočtem, že to je levnější než tramvajenka.
Viz výše.
Mimochodem lidé málokdy počítají takto a třeba si kupují jízdenky do vyšších tříd do vlaků, i když viděno vaší optikou je sousední vagón v economy provedení doveze ve stejnou dobu na stejné místo, jen za míň peněz.
> Kde zajisté nevynecháte náklady na cyklistické oblečení
Jezdím v úplně normálním civilu. Bavíme se proboha o cestách po Praze, ne o Tour de France... Speciální oblečení (nicméně z AliExpressu, takže cena taky dost malá) mám na výlety a hodí se tak od 50km cest výš. Ale tohle je diskuze o každodenní dopravě.
> Ano oni středobod jsou, protože na daních a jiných poplatcích toho odvedou tolik, že mají větší právo do toho kecat.
Jenže ty daně a poplatky zhruba pokryjí výstavbu infrastruktury, a externality jdou zase mimo.
A MHD je v Praze dotovaná desítkami miliard, opět i při zanedbání externalit.