Fakulta elektrotechnická ČVUT chce pomoci s nedostatek učitelů elektrotechniky a kybernetiky na středních školách a učilištích. Od letošního září rozjede nový magisterský studijní program Učitelství elektrotechniky a kybernetiky pro střední školy.
„Vycházíme vstříc potřebám zejména odborných škol, jejichž kvalita výuky stojí a padá s generací pedagogů středního a vyššího věku. Naši absolventi by je měli postupně nahradit,“ uvedl děkan FELu Petr Páta.
„České školství se dlouhodobě potýká s nedostatkem učitelů odborných předmětů na středních odborných školách a učilištích. Výjimkou nejsou ani ty zaměřené na elektrotechniku a kybernetiku. Tento nedostatek se promítá do kvality výuky a následně i do zájmu středoškoláků o studium technických oborů na vysokých školách. V rychlém technologickém vývoji 21. století, kde mají technologie vliv na téměř každý aspekt života, je přitom vzdělání v této oblasti klíčové,“ doplnila univerzita
Studium bude složeno ze 70 procent z pedagogiky a didaktiky a z 30 procent z elektrotechniky a kybernetiky. Součástí je povinná učitelská praxe. Přihlášky je možné podávat do 30. dubna.
ČVUT chce také pomoci s rozvojem znalostí kolem umělé inteligence. Otevře proto placený obor prg.ai Master, na němž se vedle FELu budou podílet i Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT a Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy.
„Díky tomu může studentům a studentkám přinést opravdu interdisciplinární pohled na umělou inteligenci – od strojového učení, přes počítačové vidění, datové inženýrství po zpracování přirozeného jazyka a etiku. Právě pochopení etických důsledků použití AI a jejího dopadu na společnost je důležitým aspektem vzdělávání v tomto programu,“ uvedla škola. Studijní plán byl navržen s firmami, podporu zajišťuje organizace prg.ai.
V Česku kromě učitelů kybernetiky a IT chybí také učitelé matematiky, dalšího důležitého oboru. Kvůli tomu byl nedávno založen nadační fond Matika Česku. Jednou z jeho aktivit je finanční podpora vyučujícím, kteří často nedosáhnou na odpovídající ohodnocení a tudíž nejsou motivovaní se kariéře učitele věnovat.
Dále lze pozorovat snahy o rozšíření výuky čipů a polovodičů. VUT v Brně rozjíždí obor na moderní výuku této oblasti. A stát zavedl kontraktové financování, kdy si u univerzit může objednat výuku potřebných oborů, začíná se právě s čipy.