Vlákno názorů k článku
Další chyba v eDokladech, změna časového pásma telefonu o den posune datum narození od Filip Jirsák - Ano, jedná se o přesný věk 18 let....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 3. 2024 21:02

    Filip Jirsák

    Ano, jedná se o přesný věk 18 let. Protože rok je větší jednotka, než den, nepočítá se to od přesného okamžiku, ale po dnech. A protože se u osob neeviduje přesný čas na rození, ale jen datum narození, nemůže se nic odvozovat od času narození, ale jen od data.

    Jak se počítá čas máte popsáno v občanském zákoníku. Podle zákona o evidenci obyvatel se eviduje datum narození, ne datum a čas.

    Pokud se podle vás podle nějakého zákona eviduje čas narození osoby, uveďte, podle kterého zákona. Pokud podle vás věk 18 let není definován v letech, ale v něčem menším, než den, třeba v hodinách nebo minutách, uveďte, podle jakého zákona.

  • 11. 3. 2024 20:32

    tumis

    V tom zakone neni zadny takovy predpoklad vyjadren. V jinych zakonech je navic explicitne zminovan den dosazeni veku 18 let, tudiz je zrejme, ze se nepredpoklada, ze je to samo sebou. Tady o dni neni rec a logicky by se tedy melo jednat o presny vek a cloveku, ktery zacina oslavu 18. narozenin pripitkem v osm vecer, ale je narozen az o pul devate, by nikdo nemel nalit :-)

  • 11. 3. 2024 19:25

    Filip Jirsák

    Ne, podle zákona se nepředpokládá čas porodu o půlnoci. Podle zákona se věk počítá od data narození. Toť vše. Takže si stačí spočítat, kdy se dovrší 18 let od 11. 3. 2006. A to se dovrší dovršením či uplynutím 10. 3. 2024, tedy jakmile je 11. 3. 2024, člověku narozenému 11. 3. 2006 je 18 let. Takhle (to, co máme za přirozené) se podle českého práva počítá čas. Pouze pokud je něco určeno kratší jednotkou, než je den, počítáte se podle přesného času. Pokud je použita jednotka den nebo delší, čas se nebere v úvahu a začátek se počítá na začátku dne (tedy o půlnoci) a konec na konci dne (tedy těsně před půlnocí).

  • 11. 3. 2024 19:00

    tumis

    Je tam proste "mladsim 18 let" nic o tom, ze pro ucely zakona se predpoklada cas porodu 0:00:00. Clovek narozeny v poledne je pul dne mladsi. Pokud bychom si to svevolne vykladali takto zjednodusene, tak bychom mohli dojit k zaveru, ze tomu cloveku je 18 let uz 1.1. i kdyby byl narozen treba az v prosinci. Zakon to definuje v letech a par dni nebo mesicu prece nehraje roli ;-)

  • 11. 3. 2024 16:00

    Filip Jirsák

    tumis: Ne, není to tak. Jak jsem psal, věk se počítá z data narození, ne z data a času narození. Z hlediska zákona je totiž podstatný údaj jenom datum narození – to, že se někde eviduje i čas narození je jakýsi bonus navíc, ale zákony s ním nepočítají. Proto máte také v občance jen datum narození. Tj. pokud se člověk narodil 11. 3. 2006, je možné mu beztrestně nalévat alkohol už od dnešní půlnoci, tj. od 11. 3. 2024 0:00:00 CET.

  • 11. 3. 2024 12:35

    tumis

    Ciste teoreticky zakon hovori o zakazu osobam mladsim 18 let, clovek narozeny 11. 3. 2006 ve 13.00 je v dobe psani prispevku sice uz plnolety (plnoletost je definovana dnem narozeni), ale stale mladsi 18 let. Alkohol mu lze beztrestne prodat az za pul hodiny.
    V praxi to asi nikdo nikdy nebude resit, ale jedinny bezpecny zpusob, jak na zaklade dat z dokladu, kde cas uveden neni, docilit, ze omylem neprodam alkohol o par minut mladsimu, je pockat do druheho dne.

  • 11. 3. 2024 12:00

    Filip Jirsák

    Ne, nepočítá se to od nuly. Až do prvních narozenin běží první rok života dítěte, ne nultý. Prvními narozeninami završí první rok života a od dalšího dne tedy začne druhý rok života. Píšete správně, že miminu je jeden den druhý den po narození – ale hned od půlnoci toho dne. Počítá se to na celé dny a den začíná hned půlnocí.

    Ze zákona je člověk zletilý od dovršení věku 18 let, to znamená od dne 18. narozenin, tj. ode dne, který se označením shoduje s dnem narození. (Výjimka je jen u lidí narozených 29. února, ti dovrší 18 let až 1. 3., pokud není přestupný rok.)

    Volební právo je určené zletilostí, takže pokud 18. narozeniny připadají alespoň na poslední den voleb, dotyčný může volit (a může volit kterýkoli den voleb). Ochrana před alkoholem je opět určená tak, že se alkohol nesmí podávat osobě mladší 18 let. Takže v den 18. narozenin už se alkohol může podávat. Znásilnění má vyšší sazbu také v případě dítěte mladšího 15 let, takže opět, v den 15. narozenin už je ta ochrana stejná, jako mezi 15 a 18 lety.

    Všechny tři věci totiž nejsou určeny jako lhůty, ale je to určeno věkem. A věk se počítá jako dovršení určeného počtu let života, přičemž se to počítá od data narození (ne od data a času).

    Celé je to dané právě tím, že rozhodující je den narození, z hlediska práva se to nerozlišuje detailněji na hodiny, minuty, sekundy. A v právu když se něco počítá od nějakého dne, počítá se to od začátku dne. Tj. pokud se někdo narodí 11. 3. 2024 ve 23:55, pořád má datum narození 11. 3. 2024, první den jeho života je 11. 3. 2024 a první den života dovrší před 12. 3. 2024 0:00:00. Je to paradoxní, že první den jeho života může trvat jen pět minut, nebo i jen minutu, ale je to tak – a je to tím, že při počítání na dny nebo delší období se počítá od začátku dne, i když víme, že událost, od které se to počítá, nastala reálně až v průběhu dne.

  • 11. 3. 2024 9:49

    RRŠ

    Tak to (s těmi narozeninami) zkuste vzít od začátku, od toho narození: miminu je jeden den až druhý den. Stejně tak mu po celý první rok je "méně než rok", protože se to počítá od nuly.
    Když počítáte na dny, třeba lhůty, tak ten koncový den je součástí té lhůty. Tedy: pokud máte něco udělat do 4. března, úplně stačí, když to bude až ten poslední den. A přesně tak to platí pro ochranu před alkoholem (do 18 let) či sexem (do 15 let) - i ten poslední den, v den narozenin, ještě nesmíte.
    Nicméně je zajímavé, že volit v den 18. narozenin můžete - protože ten je na začátku té lhůty a tedy se započítává. ;o)

    Jenže tohle je opravdu jen teorie, kterou v praxi téměř nikdo neřeší - v podstatě dle hesla: kde není žalobce, není ani soudce. ;o)

  • 9. 3. 2024 0:59

    tumis

    Pesimiste narozeni 29.2. to berou tak, ze je jim 18 az o den pozdeji, optimiste to berou tak, ze je to o 54 let drive ;-)

  • 8. 3. 2024 22:34

    Filip Jirsák

    Datum i čas se vždycky interpretují k nějaké časové zóně. Problémy nastávají tehdy, když se zvolí špatná časová zóna.

    Pravdu s osmnáctinami nemáte. Právě proto, že se neuvažuje čas narození, ale jenom den. Když se dítě narodí 8. 3. 2024, bude mu 9. 3. 2024 jeden den, 8. 3. 2025 mu bude jeden rok, a 8. 3. 2024 mu bude osmnáct let. Bez ohledu na to, v kolik hodin se narodilo.

  • 8. 3. 2024 16:54

    RRŠ

    Z těch typů to v podstatě není ani jedno, právě proto, že se k žádné časové zóně neukotvuje. Kdo se narodil 8. března, bude tam mít 8. března, i když v Japonsku bylo devátého nebo na Aljašce sedmého. Není to "8. března 2024 +01:00".

    K těm dvojčatům jsem se vyjádřil výše.

    Možná Vám to tak nepřipadá, ale pravdu mám já. ;oD
    Osmnáct je člověku opravdu až den po narozeninách. Je to právě proto, že nikde není čas narození, takže teoreticky se mohl narodit ve 23:59 - a tedy mu do té doby ještě osmnáct není.
    Souhlasím, že je to v podstatě hloupost, a že v praxi na tom nikdo obvykle nebazíruje.

    Ten případ šestnáctiletého mladíka a patnáctileté slečny by bez bdělé občanky, která prostě musela otravovat sociálku a následně policii, taky nikdo neřešil. Já se k tomu nachomejtl jen jako svědek, že mladík byl ještě po 20. hodině na kroužku programování a tedy je nepravděpodobné, že by se stačil k něčemu dobrat před půlnocí. Nakonec ho zachránilo, že bdělá občanka určovala čas podle pořadů v TV Nova, které ale reálně začínaly o dobrých 10 minut později, takže od chvíle, kdy byl spatřen, jak chytá klíče před domem, do půlnoci, bylo tak málo času, že by to i s vybíháním schodů a nějakou rychlou milostnou předehrou reálně nestíhal.
    Celé to bylo totálně absurdní. ;oD

    8. 3. 2024, 16:55 editováno autorem komentáře

  • 8. 3. 2024 16:15

    RRŠ

    ;o)
    Prakticky to napíše lékař/sestra stejné, tak, aby to datum bylo stejné (pokud tam tedy není hodně velký rozestup). Jednak by tím trochu přidali práci sobě, druhak by tím hodně zkomplikovali (celý) život těm dětem - obvykle mají rozum a vědí, že papír snese ledacos.

  • 8. 3. 2024 14:22

    Filip Jirsák

    není fakticky datum (datetime)
    Datum není datetime. Jsou tři různé údaje – datum, čas a datum+čas. Čas (i ve spojení s datem) navíc může být uvádět s různou přesností. A všechny tři typy údajů jsou vždy vztažené k nějaké časové zóně. Pak je ještě čtvrtý údaj – trvání – který se ve spoustě případů zapisuje také jako čas, aby to bylo dostatečně matoucí.

    pokud se narodí jedno z dvojčat před půlnocí a druhé po půlnoci, budou mít pravděpodobně stejně obě stejné datum narození
    Ne, nebudou.

    A na oslavě osmnáctin by člověku neměli prodat alkohol, protože osmnáct mu bude až po půlnoci
    Ne, osmnáct je mu v den osmnáctých narozenin, tedy v den, který se označením shoduje s datem narození. Akorát lidé narození 29. 2. to mají mimo přestupné roky až o den později.

  • 8. 3. 2024 12:17

    Anka12

    Datum narození v matrice musí být stejné jako datum a čas narození uvedený v lékařských záznamech. Takže dvojčata narozená před a po půlnoci mají i jiné datum narození.

  • 7. 3. 2024 17:16

    bez prezdivky ...

    "měl šestnáctiletý mladík sex se svou přítelkyní v den jejích patnáctých narozenin"

    Coz je obzvlaste k popukani, kdyz spolu sexuji od 12ti.

  • 7. 3. 2024 10:11

    RRŠ

    Ono je pro mnohé nepochopitelné, že datum narození není fakticky datum (datetime), dokonce rodné číslo není číslo...
    Nemá smysl bádat nad nějakou časovou zónou v místě a čase narození, přepočítávat to na aktuální... Chyba je už v tom, že se ten program snaží zpracovávat jako časový údaj.

    Mimochodem: ten údaj je čistě úřední, takže pokud se narodí jedno z dvojčat před půlnocí a druhé po půlnoci, budou mít pravděpodobně stejně obě stejné datum narození.
    A na oslavě osmnáctin by člověku neměli prodat alkohol, protože osmnáct mu bude až po půlnoci, tedy o den později. (Dokonce vím o případu, kdy se řešilo, zda měl šestnáctiletý mladík sex se svou přítelkyní v den jejích patnáctých narozenin, nebo to bylo až po půlnoci...)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).