Hlavní navigace

Datacentrum Tower na Žižkově mělo výpadek, Radiokomunikacím nešlo napájení

Sdílet

Jan Sedlák 12. 8. 2019

Datové centrum Tower, které v Praze na Žižkově vedle televizní věže provozují České Radiokomunikace, dnes v podvečer mělo výpadek. Ten trval zhruba od 17:45 do 19:00 hodin. Příčinou bylo napájení celého datacentra, kdy vypadly obě elektrické větve.

Výpadek postihl například společnost Active 24. „Postiženy jsou služby všech našich zákazníků i naše interní systémy,“ uvádí firma s tím, že chyba je na straně dodavatele (ČRa) a nebylo jí možné ovlivnit. Výpadek zaznamenal také web NIXu a jeho další podpůrné služby.

České Radiokomunikace prozatím na dotazy nereagovaly.

Jak DC Tower vypadá? Podívejte se na naši fotoreportáž z roku 2015:

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 8. 2019 11:31

    bez přezdívky

    Dovolte mi malou úvahu člověka, který se datovými centry zabývá více jak 15 let.

    1. To, že pánové v ČRa svou práci dělají tak jak dělají a za jakých podmínek provozují a staví datové centra, to je jen a jen odrazem výše investice (CAPEXu) a následně i provozních nákladů (OPEXu), který jim management přidělí. A stejně to funguje ve všech firmách, které provozují datová centra. Tzn. když majitel/akcio­nář/management na výstavbu a provoz DC dá málo peněz, tak se zákonitě musí hledat cesty, jak to DC postavit za málo peněz a musí se šetřit na technice. šetřit na technice se rovná výpadky. A stejně je to i s OPEX penězi. Když si nemůžete dovolit kvalitní lidi, kvalitní profylaxe technologie, kvalitní dohledový systém, kvalitní školení personálu, kvalitní podporu dohledu DC atd., tak věřte, že je to nejlepší cesta k co nejbližšímu výpadku/výpadkům DC.

    2. Znám některé lidi z DC ČRa, kde včera k výpadku došlo. Mnozí z nich jsou neskuteční srdcaři, kteří by udělali pro bezproblémový provoz svého DC cokoli. Ale když chybí podpora, tak se můžete snažit jak chcete. Tímto bych rád kluky z ČRa podpořil v jejich snažení a držím jim palce ať následky výpadku jsou co nejmenší.

    3. To, že DC mají výpadky, to je přeci běžné a nejde je eliminovat. Neexistuje systém jak technický, tak lidský, tak procesní, který by dokázal 100% eliminovat výpadek. A proč. Protože DC je technická záležitost a technika dříve nebo později zkolabuje - je to jen funkcí času než se to poláme. Jediné co můžete udělat, tak ten čas k výpadku prodloužit kvalitním návrhem, výstavbou a provozem DC viz. bod 1.

    3. Všechna datová centra v ČR, ale i mimo ČR měla nebo budou mít výpadek/y. Tomu se nelze vyhnout.

    4. Ještě si dovolím jeden postřeh. A to na klienty DC. Čím méně za DC klient platí, tím dříve vás postihne výpadek. Když platíte odpovídající cenu, ve které si platíte a máte garanci, že poskytovatel DC provádí profylaxe, školení, kontroly, testy, úpravy, regulace technologie ...., tak se dá výpadek oddálit, ale ne zcela eliminovat.

    Pokud by někdo z čtenářů měl jiný názor, tak se o těchto věcech rád pobavím osobně. Přijďte za námi do DC a my vám ukážeme jak to funguje a proč to fungovat nemusí.
    Přeji hezký a klidný zbytek dne
    Radek Majer

  • 13. 8. 2019 9:39

    Tomáš2

    a přitom se chlubí, že mají skoro TIER IV :). Tímhle výpadkem si značně vyčerpali i roční SLA pro TIER III. Trochu mě překvapuje jejich nekomunikace, postihlo to několik značně velkých služeb a skoro se jim nedá dovolat, natož se dozvědět podrobnosti.

  • 13. 8. 2019 14:06

    bez přezdívky

    Pod to se můžeme podepsat!

    I když do toho lidé dávají vše, základem datových center je pořád jenom technika. Žádný seriózní poskytovatel vám nikdy nedá garanci 100 %. Může navrhnout sofistikované Disaster Recovery řešení pro co největší eliminaci následků případných škod, ale připravte se, že nedostanete nejnovější BMW za cenu ojeté škodovky.

    Držíme CRA palce při vyšetřování příčiny. Ať vše probíhá pokud možno hladce.

    Za Mastery

    Michaela Rabasová

  • 13. 8. 2019 15:52

    MV

    Celé toto slohové cvičení bohužel nevysvětluje skutečnou příčinu výpadku na obou napájecích větvích v jeden okamžik. Příliš jej nevysvětluje ani oficiální vyjádření.

    Dne 12.8. 2019 došlo v čase 17:34-18:05 k výpadku napájení IT technologií na jednom ze sálů datového centra DC Tower.

    Příčinou výpadku napájení IT technologií bylo současné selhání automatů pro přepínání mezi zálohovanou a nezálohovanou sítí pro daný sál v NN rozvodně. V důsledku tohoto výpadku došlo k přechodu na provoz z UPS. Ihned po identifikaci výpadku došlo k manuálnímu restartu obou problematických automatů a obnově napájení.

    Zpožděná identifikace problému byla způsobena probíhajícími pracemi na upgrade monitorovacích systémů, tyto byly dočasně přerušeny a pracovníci datového centra nyní spolu s dodavateli inkriminovaných automatů zjišťují příčiny současného selhání a možnosti prevence opakování takovéhoto incidentu. V rámci revize dojde ke komplexní kontrole všech dalších prvků napájení v datovém centru.

  • 13. 8. 2019 10:07

    had

    Dobry den, v puvodnim clanku se hovori o trech nezavislych zdrojich napajeni. V teto aktualite se zase pise, ze vypadly oba zdroje napajeni. Jak to tedy, prosim, je?

  • 13. 8. 2019 23:34

    Jirka

    Kromě ČRa, které používáme teď, jsme dříve používali i Nagano, TM i menší DC na Želivského a taky servisujeme zařízení v privátních DC. A mohu říci jen tolik, že napájení je neuralgický bod všech DC. Typicky při cvičení všechno v pořádku, ale když vnější napájení vypadne samo neplánovaně, tak je to 1:5, že půjde dolů i velká část DC. Ty lepší DC se od těch špatných odlišují jen tím, že tahle lapálie trvá 15 minut, a že se to jako zákazník hned dozvíte (někdy i s omluvami). Tady to bohužel do nahození všech služeb trvalo bratru hodiny 2 a žádný mail jsem nezaregistroval.

  • 13. 8. 2019 16:27

    bez přezdívky

    DC tower na dvě větve nemá tři DA. Třetí DA bude spíš na bezpečnostní a další technologie.
    Většinou to, co postihne obě větvě, je právě to co mají společného (např. i nezávislý řídící systém či nějaká spojka pro případ nouze).

  • 14. 8. 2019 11:34

    Jirka

    Tak ještě doplnění, elektrika sice naběhla, ale MPLS konektivita byla funkční až někdy po 21h (dodávají ČRa), a to po našich urgencích - čili z našeho pohledu sečteno na výpadek >3h.

  • 14. 8. 2019 11:39

    Jirka

    Možná máte pravdu, ale já nemám na mysli sabotáže, ale většinou prostou situaci "přestal jít proud z elektrárny". Příčiny těch výpadků se k nám většinou ani nedonesly, nebo se dalo pochybovat o jejich pravdivosti (případně tu je otázka zda je provozovatel DC skutečně zná, a to netrvám na Toyota-5-Why úrovni zkoumání...).

  • 14. 8. 2019 11:00

    bez přezdívky

    Hezký den Jirko,
    mezi lidmi co navrhují, staví a provozují DC existuje jedna poučka, která říká, že pokud ukážete prstem do jakéhokoli jednoho bodu "jednopoláku" (přehledové schéma zapojení elektrických rozvodů) a tento bod (odpojovač, přepínač, jistič, kabel atd...) vyřadíte v reálu z činnosti, tak bude vše na straně IT (čili zákaznické zařízení) dále fungovat.
    Z důvodu primárně na straně nízkých CAPEX investic majitelů DC je v ČR jen velmi málo DC, které by tímto testem prošla bez ztráty kytičky. Tzn. že skoro každé DC v ČR má SPOF (single-point-of-failure). Mnoho z těchto DC situaci řeší dalšími nesystémovými zapojeními elektrických rozvodů, ale tím bohužel ještě zvyšují riziko a četnost dalších výpadků. Těch DC, které jsou opravdu postavena a provozována s malou mírou výpadku je velmi málo.
    Lidé, kteří problematice návrhu, výstavby a provozu DC opravdu rozumí, jsou schopni provést výpadek jakéhokoli DC už jen eliminací/odpojením dvou prvků současně. A to se nemusí jednat o prvky elektrického rozvodu. DC lze totiž položit mnoha běžně dostupnými způsoby a ani jeden nemusí být přes elektriku.
    Radek Majer

  • 14. 8. 2019 11:52

    bez přezdívky

    žádný mail jsem nezaregistroval
    Pokud byl odesílací SMTP server a server s mailboxem příjemce ve stejné síti, kterou postihl výpadek, tak bych žádný mail ani nečekal. :-) Chce se mi věřit, že to tak nebylo.