Hlavní navigace

Diváků s placenou televizí je u nás o třetinu méně než na Slovensku

22. 3. 2023

Sdílet

Televize - divák Autor: Depositphotos

Počet českých diváků, kteří sledují televizi prostřednictvím některého z operátorů placené televize, v posledních letech roste, stále však nedosahuje takové úrovně jako v jiných evropských státech včetně sousedního Slovenska. 

Ukazují to výsledky výzkumu AtMedia Index za 2. pololetí roku 2022. Zatímco v České republice využívalo ve druhém pololetí loňského roku placenou televizi 57 % diváků ve věku 15–69 let, na Slovensku to bylo 95 %.

„Značná část českých diváků za sledování televize neplatí a sleduje pouze volně šířené stanice dostupné v digitálním pozemním vysílání. V Česku je takových televizních stanic hodně, jejich počet navíc díky přechodu na DVB–T2 roste. Posledním příkladem je televizní kanál Spektrum Home, který začal vysílat v jednom z digitálních multiplexů na začátku března letošního roku,“ vysvětluje Pavel Müller, ředitel výzkumu ve společnosti Atmedia.

Nejvyužívanější platformou placené televize je jak v Česku, tak na Slovensku IPTV a kabelová televize. „Právě IPTV zažívá v posledních letech velký boom. Diváci si zvykli na nové možnosti sledování televize, jako je například zpětné zhlédnutí televizních pořadů,“ připomíná Pavel Müller. 

IPTV nebo kabelovou televizi využívá konkrétně 62 % českých diváků, kteří mají nějakou placenou televizi, zbývajících 38 % připadá na satelitní televizi. 

Na Slovensku je tento poměr 53 % pro IPTV nebo kabelovou televizi a 40 % pro satelitní televizi. Zbývajících 7 % připadá na placené digitální pozemní vysílání. Tento způsob příjmu televizního vysílání nabízí slovenským divákům Plustelka v rámci kryptovaného digitálního multiplexu. V Čechách zkoušel tuto formu placené televize operátor Skylink se službou Anténa+, v roce 2022 ji však ukončil.

Čeští diváci ve druhém pololetí roku 2022 vydali za placenou televizi v průměru 389 Kč měsíčně, Slováci 18 eur (437 Kč). 

Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSolution/Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 3910 respondentů (internetová televizní populace ve věku 15–69 let, vědí, jaký mají typ TV příjmu) z Českého národního panelu a 2941 respondentů (internetová televizní populace ve věku 15–69 let, vědí, jaký mají typ TV příjmu) ze Slovenského národního panelu. 

Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2022 (Česko: 4.–16.10. 2022, 2.–15. 1. 2023, Slovensko: 14.–28. 10. 2022, 2.–17. 1. 2023).

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 3. 2023 23:51

    zajo3

    V Banánovej republike DVB-T/T2 zničili Towertroll a Telekomunistický (neregulačný) úrad - zlikvidvali 2 celoplošné siete (nerastné bohatstvo krajiny), ktoré mohli šíriť ďalšie spoločnosti a prinášalo by to peniaze štátu..., Udialo sa to preto, aby nemohla prísť konkurencia na celoplošné šírenie signálu, tak ako je to v ČR, aby bolo vytvorené konkurenčné prostredie ako v Českej republike, kde je viacero prevádzkovateľov celoplošných sietí (multiplexov) DVB-T/T2, DAB+ a FM signálu a aj ceny pre vysielateľov by sa znížili a vysielanie pre stanice by bolo dostupnejšie a lacnejšie...

    Okrem toho Telekomunistický (neregulačný) úrad a jeho osoby pre veci zbytočné vymýšľali rôzne bludy – nezmyselné normy pre STA napr. hviezdicové rozvody, nie sériové, rušenie vzdušného prepojenia SAT medzi STA atď., čo viedlo k likvidáciám STA a pritom v ČR dodnes nič také nem bolo…

  • 24. 3. 2023 7:31

    Martin090

    Na SK je bohužel nízká kupní síla a bohužel reklama sama o sobě neutáhne chod všech komerčních televizí. Proto si musí pomáhat s poplatky od diváků. Kdyby si Markíza mohla dovolit účtovat 3x více za reklamu, tak by to bylo pro ni i výhodnější než čekat na drobné od diváků. Ale aby si mohla účtovat více, musí ten, kdo reklamu objednává získat dostatek financí z prodeje svých produktů. A to je právě ten problém. Nízká kupní síla a samozřejmě i málo obyvatel celkově.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).