Hlavní navigace

Duopol Googlu a Facebooku si přivlastnil data nás všech, píše Libuše Šmuclerová

Sdílet

Jan Sedlák 26. 4. 2021

Předsedkyně představenstva mediálního domu Czech News Center Libuše Šmuclerová se v otevřeném dopise za obranu médií, který zveřejnila Unie vydavatelů, pustila do kritiky technologických firem Google a Facebook. Mimo jiné je nazývá duopolem. Za jejich bohatstvím mají stát “data o nás všech, přivlastněná si podobně jako přírodní bohatství při kolonizaci Ameriky. Bez zákonných omezení a zde bez našeho vědomí.”

“Duopol se začal koupat ve znalosti uživatelů a dominovat v behaviorálním cílení. Výsledkem je, že dnes cca 60 % veškeré světové on-line inzerce jde Duopolu. Pro srovnání – jen 1 % růstu digitální inzerce směřovalo v roce 2019 publisherům. V r. 2019 měl Google obrat 161 mld. USD a v r. 2020 dokonce 181 mld. USD. Z toho reklamní příjmy tvořily 149 mld. USD. Provozní zisk byl v r. 2019 neuvěřitelných 89 mld. USD. V České republice, mimochodem, neplatí Google skoro žádné daně z příjmu, peníze proudí přes centrálu v Irsku. V roce 2019 odvedl v ČR 9,610 milionu Kč, v roce 2018 jen 8,798 milionu Kč. Oproti tomu Seznam.cz, česká internetová jednička, zaplatila za r. 2019 daň z příjmu přes 250 milionů Kč,” píše Šmuclerová.

“Závratný zisk umožňuje Googlu i Facebooku další růst, inovace, skupování nadějných startupů. Často těch, které by jim mohly do budoucna konkurovat. Není problém cestou drobit sponzorské almužny, kterými se podvazuje na správných místech vděk. Iniciativy na tzv. podporu žurnalistiky nelze brát jinak než jako zástěrku, PR alibi před neznalci. Dle žebříčku Brand Finance je Google dnes třetí, Facebook sedmou nejhodnotnější značkou. Stojí za nimi data o nás všech, přivlastněná si podobně jako přírodní bohatství při kolonizaci Ameriky. Bez zákonných omezení a zde bez našeho vědomí,” navazuje. Celý dopis je k dispozici zde.

Připomeňme, že Google, Facebook a spol. jsou cílem kritiky tradičních médií ve více ohledech. Nedávno se například ozval SPIR s tím, že plánované zrušení podpory cookies třetích stran a nahrazení systémem FLoC v prohlížeči Chrome ještě více posílí dominanci Googlu. Ten se nově dohodl s pěti českými vydavatelstvími (včetně vydavatelství Internet Info, které je vydavatel Lupy – pozn. redakce), že jim bude platit za obsah.

Našli jste v článku chybu?