Hlavní navigace

SPIR: zrušení podpory cookies třetích stran v Chromu posílí dominanci Googlu

Sdílet

David Slížek 11. 3. 2021

Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) se ohradilo proti avizovanému zrušení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Chrome, které minulý týden potvrdil Google. SPIRu podle tiskové zprávy vadí, že Google nepředstavil „adekvátní náhradu, která by jeho konkurentům umožnila nadále cílit reklamní sdělení na internetu stejným způsobem jako Googlu.“

„Google díky prohlížeči Chrome a operačnímu systému Android získává, na rozdíl od ostatních hráčů na digitálním trhu, rozsáhlé informace o chování uživatelů, a avizované změny ohledně cookies třetích stran jen posílí jeho dominantní postavení v oblasti cílené reklamy,“ říká SPIR.

Plánované ukončení podpory cookies třetích stran v Chromu oznámil Google v lednu loňského roku. Minulý týden svůj plán potvrdil s tím, že nebude cookies třetích stran nahrazovat žádným podobným identifikátorem.

Místo toho plánuje v rámci iniciativy Privacy Sandbox nasadit technologii FLoC (Federated Learning of Cohorts), která má uživatele podle jejich chování na webech rozřazovat do skupin (kohort), na než pak budou zadavatelé moci cílit reklamu.

SPIR ale s tímto řešením nesouhlasí. „Cílení reklamních sdělení podle zájmových skupin/kohort není na internetu nic nového a většina reklamních systémů je v praxi dávno používá. K vytváření zájmových skupin je ale potřeba nejprve mít informace právě o jednotlivých uživatelích, aby je vůbec bylo možné do nějakých skupin zatřídit. K tomu se dnes používají zejména již zmíněné cookies třetích stran, které se Google rozhodl v Chromu v brzké době zatrhnout. Googlu samotného se to totiž, na rozdíl od všech jeho konkurentů, nijak nedotkne. Google má a bude mít dostatek nasbíraných informací o svých uživatelích k tomu, aby je mohl i nadále individuálně sledovat a do jednotlivých zájmových skupin zatřizovat,“ píše na blogu SPIRu místopředseda výkonné rady sdružení (a někdejší člen vedení Seznam.cz) Michal Feix.

„Google Chrome má ze své podstaty přístup ke všemu, co uživatel v Chromu udělá. Má přehled, jakou stránku navštívil, jaký čas na ní strávil a to vše spojené s velmi konkrétní identitou uživatele v podobě účtu od Googlu. Vedle toho budou tyto informace dále obohacované chováním uživatele na jeho Android zařízení, spárovaném přes Google účet,“ dodává.

Cookies třetích stran dlouhodobě blokuje i prohlížeč Safari od Applu a omezuje je i Firefox od Mozilly. „Zásadní rozdíl je v tom, že prohlížeč Chrome má podle některých dat okolo 70% podílu na trhu, je tudíž prohlížečem dominantním a stejně tak je Google celosvětově dominantní na trhu internetové reklamy, což Apple nebo Mozilla nejsou,“ říká k tomu Feix.

AKTUALIZACE 14:30 – Doplnili jsme vyjádření Google ČR ke stanovisku SPIR: 

„Na tvorbě reklamních technologií, které chrání anonymitu uživatelů a přitom i nadále přináší výsledky inzerentům a vydavatelům, jsme spolupracovali s celým odvětvím. Jsme totiž přesvědčeni o tom, že sledování chování jednotlivých spotřebitelů na webu není v souladu s jejich rostoucími požadavky na ochranu soukromí. Proto jej nepovažujeme za udržitelnou investici. Google alternativní identifikátory pro sledování jednotlivců vytvářet nebude, ale uvědomujeme si, že ostatní hráči v odvětví internetové reklamy je možná budou nabízet i nadále,“ napsala Lupě šéfka komunikace Googlu v ČR Alžběta Houzarová.

„Lidé by neměli být nuceni akceptovat sledování své činnosti na webu kvůli tomu, aby se jim zobrazovala relevantní reklama a inzerenti nepotřebují na webu sledovat individuální spotřebitele, aby získali výkonnostní výhody digitální reklamy,“ dodala. 

Našli jste v článku chybu?