Hlavní navigace

Facebook kvůli reklamám z Ruska přijme 1000 nových lidí na posuzování inzerce

David Slížek

Facebook předal vyšetřovatelům amerického Kongresu asi 3 tisíce reklamních příspěvků, které si na něm v době prezidentských voleb zaplatily účty spojované s ruskou propagandou.

Facebook jich identifikoval asi 470 a zjistil, že jsou napojeny na ruskou společnost Internet Research Agency. Ta je známá tím, že se prostřednictvím placených trollů snaží ovlivnit online diskuse ve prospěch ruské vlády. Zmíněné účty také před americkými prezidentskými volbami nakoupily na Facebooku více než 3 tisíce reklamních příspěvků za asi 100 tisíc dolarů.

Reklamy byly podle Facebooku zaměřené na témata, která rozdělují americkou společnost – od LGBT přes rasové otázky, imigraci až k právu na držení zbraně. Facebook teď příspěvky předal vyšetřovatelům, kteří se snaží posoudit případný ruský vliv na loňské prezidentské volby v USA. Firma zároveň zveřejnila některé podrobnosti o zásahu těchto kampaní.

Dotyčné reklamní příspěvky vidělo asi 10 milionů lidí v USA, odhaduje Facebook na základě svých čísel. Má jít o počet unikátních osob, které viděly aspoň jeden z placených příspěvků. 44 % zobrazení těchto reklam se odehrálo v době před americkými prezidentskými volbami (tedy před 8. listopadem 2016), zbytek po volbách.

Přibližně 25 % příspěvků se nezobrazilo nikomu, dodává Facebook. Zdůvodňuje to mechanismem svého reklamního systému, který zobrazuje reklamní příspěvky lidem na základě relevance. A když nenajde relevantní publikum, reklamy se nezobrazí. Za polovinu (50 %) příspěvků zadavatelé zaplatili méně než 3 USD a u 99 % platba nepřekročila 1000 USD, dodává Facebook.

Firma také oznámila, že změní některé své postupy, aby dokázala lépe odhalovat obcházení svých pravidel pro zadavatele reklam. Prohlásila, že přijme asi tisícovku nových zaměstnanců, kteří budou reklamy posuzovat, a vylepší také algoritmy, které placené příspěvky posuzují automaticky.

Uživatelé nově budou moci u reklam zobrazit nejen to, která facebooková stránka si je zadala, ale i to, které další reklamy si zaplatila. Facebook slibuje také přísnější pravidla pro zadavatele, která mají podchytit méně nápadné formy nenávistného obsahu. A slibuje, že bude více prověřovat autentičnost zadavatelů reklam souvisejících s volbami.

Našli jste v článku chybu?