Hlavní navigace

Facebook znemožnil přeshraniční předvolební kampaně, stěžují si instituce EU

17. 4. 2019

Sdílet

Evropský parlament - plenární zasedání

Nová pravidla Facebooku pro politickou reklamu brání evropským institucím a politickým stranám vést před květnovými volbami do Evropského parlamentu facebookové kampaně napříč členskými státy. V dopisu vedení Facebooku si na to stěžují zástupci tří hlavních evropských institucí, informoval deník Politico.

„Nové podmínky Facebooku znemožní evropským politickým hráčům používat Facebook, Messenger a Instagram k placeným předvolebním kampaním. Podmínky je dávají na stejnou úroveň jako zahraniční entity, které se snaží narušit průběh evropských voleb,“ stojí v dopisu, který podepsal tajemník Evropské komise Martin Selmayr, Evropského parlamentu Klaus Welle a Rady EU Jeppe Tranholm-Mikkelsen.

Problém se podle nich netýká jen politických stran, ale také samotných institucí EU, které nebudou moci používat Facebook ke svým informačním kampaním.

Facebook v nových podmíkách stanovuje, že inzerenti, kteří chtějí zadávat politckou reklamu, musí projít autorizací. Reklamy přitom mohou provozovat jen v zemi, ve které autorizaci získali. V každém státě přitomu musí uvést (a ověřit) poštovní adresu, telefonní číslo, e-mailovou adresu a doménu vlastního webu – tyto údaje pak Facebook zveřejní, aby si je mohli zobrazit případní zájemci o informace o zadavateli.

Pro politické skupiny, které působí v Evropském parlamentu (např. Aliance liberálů a demokratů pro Evropu ALDE, Evropská lidová strana EPP, Evropská pirátská strana PPEU a další), jsou takové podmínky těžko splnitelné – nemají totiž v jednotlivých zemích žádné pobočky. Vzhledem k tomu, že jsou obvykle registrovány pouze v Belgii, nesměly by kupovat facebookové reklamy nikde jinde, než právě v tomto státu.

Facebook si zatím za změnou pravidel stojí a měnit je nehodlá. Výjimku z nových pravidel mají pouze vydavatelé evropských zpravodajských médií, která se zaregistrovala na speciální seznam Facebooku.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).