Američtí zákonodárci, kteří se zabývají údajným pokusem Ruska o ovlivnění výsledků loňských amerických prezidentských voleb, zveřejnili některé inkriminované reklamní příspěvky z Facebooku či Instagramu.
Jde o část z asi tří tisíc sponzorovaných příspěvků, událostí nebo návrhů stránek, které si podle údajů Facebooku zaplatily účty spojené s ruskou organizací Internet Research Agency. Ta je spojována s ruskou vládou, pro kterou má organizovat a platit trolly šířící propagandu na sociálních sítích a v internetových diskusích.
Sponzorované příspěvky byly zaměřeny na témata, která rozdělují americkou společnost. Snažily se například vyvolat strach z muslimů a imigrantů, volaly po vyřazení kandidátky Demokratů Hillary Clintonové z voleb a pokoušely se posílit nesnášenlivost k LGBT menšině či rasové napětí v USA.
Několik z nich bylo zaměřeno také proti republikánskému kandidátovi Donaldu Trumpovi. K zajímavým taktikám prý patřilo také svolávání demonstrací zastánců opačných názorů na stejný čas a místo – pravděpodobně s nadějí, že mezi nimi dojde ke střetům.
Podívejte se, jak Ruskem placené reklamní příspěvky vypadaly:
Placenými příspěvky a tím, jak mohly ovlivnit americké volby, se zabývá vyšetřovací komise amerického Kongresu. Ta zveřejnila také metadata, která ukazují například i to, jak byly jednotlivé sponzorované příspěvky úspěšné. Podle Facebooku mohlo Ruskem placené reklamní posty vidět asi 126 milionů Američanů.
Podobné reklamní příspěvky se přitom neobjevily jen na Facebooku, ale také v reklamním systému Googlu nebo na Twitteru. Kongresmani za Demokraty zveřejnili také výběr z tweetů ruské státní televizní sítě RT, které jsou podle nich také součástí ruské propagandy.