„Od vydavatelů jasně slyšíme, že nemohou žít jen z příjmů z reklamy,“ říká viceprezident Googlu Richard Gingras. Jeho společnost se prý proto vydavatelům pokusí pomoci získat více předplatitelů jejich online obsahu. O prvních probíhajících testech nových nástrojů napsala agentura Bloomberg.
První novinkou má být změna jeho funkce „první kliknutí zdarma“ (first click free), která zajišťuje, že návštěvník, který přijde z vyhledávání Googlu na web s paywallem, uvidí vždy nejméně první tři články bez nutnosti platit. Google teď s New York Times zkouší snížit počet takto dostupných článků na dva. Výsledky testu mají být známy během září.
Pokud vydavatel na princip „první klik zdarma“ nepřistoupí, neindexuje Google obsah, který je umístěný za paywallem. Jaký to má dopad, se přesvědčil Wall Street Journal, který s ním skončil letos v únoru. Výsledek? Čtyřnásobně vyšší konverze návštěvníků v předplatitele, ale zároveň 44% pokles návštěv z vyhledávání Googlu.
Další dva nástroje mají souviset s platebním systémem Googlu a s jeho možnostmi cílit na uživatele, kteří jsou ochotní si předplatné koupit. Nástroje mají pomoci vydavatelům potenciální předplatitele identifikovat, zjistit, kolik jsou ochotní platit, a proces objednání předplatného zrychlit. Bližší podrobnosti zatím známé nejsou. Jasné není ani to, jakou provizi by Google za své služby od médií chtěl.
Svou vlastní iniciativu na pomoc vydavatelům nedávno oznámil také Facebook. Je to trochu paradox – obě velké firmy, které obsah zprostředkovávají, inkasují drtivou většinu peněz z digitální reklamy. Na tvůrce onoho obsahu zůstává jen menšina, která sama o sobě na udržení kvalitních redakcí nestačí.