Hlavní navigace

Křemílek a Vochomůrka jako noví. Televizní grafici spravili večerníček z roku 1968

6. 9. 2021

Sdílet

Křemílek a Vochomůrka z roku 1968 Autor: Česká televize

Česká televize v říjnu odvysílá digitálně restaurovaný večerníček Pohádky z mechu a kapradí. Vůbec poprvé bude první série pohádek o Křemílkovi a Vochomůrkovi odvysílána v barvě. Prvních třináct epizod se totiž vyrábělo černobíle, premiéra byla na podzim roku 1968. Teprve další řady byly barevné.

Ještě za života výtvarníka a režiséra Zdeňka Smetany začal časově a umělecky náročný projekt digitální renovace večerníčku. Osobně se podílel na obarvování prvních dílů a jejich digitalizaci. Všechny práce proběhly interně v Grafickém centru České televize. Televizní grafici opravili kazy původní kopie, všechny epizody kolorovali a převedli na formát 16:9. Restaurováním prošla také zvuková stopa s hudbou a průvodním slovem Jiřiny Bohdalové.

„Každý díl byl rozdělen na jednotlivé záběry, kde jsme pomocí ručních masek museli každý element v obraze, který má mít svoji unikátní barvu, oddělit a dát do samostatné vrstvy (rukavice, šály atd.). U některých objektů jako třeba sekyrka, bylo potřeba připravit masky dvě, a to samostatně na topůrko a sekyru. Díky tomuto postupu se některé složitější elementy, jako například housenka, mohou skládat z více než deseti vrstev, kvůli tomu, že každý článek jejího těla má trochu jiný odstín. Náročnost úprav jednotlivých epizod je přímo úměrná množství jednotlivých elementů v záběrech,“ vysvětlila Česká televize na dotaz Digizone.cz.

Kolorování probíhalo podle zadání a pod dohledem autora Zdeňka Smetany, a také jím pověřené osoby Lucie Dlouhé. Ta připravovala zadání k barevnosti jednotlivých epizod. Na základě jejich komentářů byla barevnost finálně upravována.

Na srovnání původní černobílé kopie a digitálně restaurované barevné verze se můžete podívat ve fotogalerii:

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).