"PID Lítačka má k dispozici také mobilní aplikaci, ve které lze rovněž nakupovat. ". To sice ano, ale jízdenky nelze kombinovat s předplatným. Pokud tedy máte kupón pro Prahu a chcete jet mimořádně někam na vesnici, máte smolíka, musíte si koupit jízdenku i na to, co už máte zaplaceno na kupónu, nebo si postaru koupit jízdenku u řidiče. Takže je to vhodné (snad jen zatím) jen pro ty, co jezdí výhradně na jednotlivé jízdenky.
1) si zkuste přečíst hodnocení aplikace v Google Play
2) oficiální odpověď:
Momentálně jízdenky z aplikace nelze dle tarifu skládat s jiným druhem jízdného (cestující se musí v momentě nástupu do prostředku prokázat jízdným platným na celou cestu) - snažíme se vyjednat lepší řešení, každopádně toto bude vyřešeno v momentě, kdy v aplikaci budou informace o zakoupených kupónech a dokoupená jízdenka se sama dopočítá.
S pozdravem,
Ing. J.V.
Operátor ICT, a.s.
Vedoucí oddělení vývoje a inovací
P.S.: jméno v odpovědi je pochopitelně celé.
Ad 1) Hodnocení aplikací v Google Play píšou uživatelé, není to nic závazného a nemusí být pravdivé. Navíc jste asi myslel nějaký konkrétní komentář, na to existují odkazy.
Navíc vy jste to napsal tak, že nelze jednotlivé jízdenky z aplikace kombinovat obecně s jakýmkoli předplatným, což ale není pravda. Možná to nejde kombinovat s dlouhodobými jízdenkami zakoupenými na platební kartu nebo na InKartu? Zároveň tedy je chyba i v té oficiální odpovědi, protože podle tarifu musí mít cestující při odjezdu ze zastávky platnou jízdenku na cestu do následující zastávky. Není neobvyklé, že si cestující další jízdenku označuje až za jízdy.
Ano, pokud cestuji ze zastávky, na kterou platí můj předplacený kupón, mohu si během cesty označit papírovou jízdenku, abych se dostal tam, kam už kupónem zaplaceno nemám. Jízdenku z aplikace si však v takovém případě koupit nemohu. Resp. mohu, ale revizor ji neuzná.
Připomínek k této nelogické pitomosti je v Goggle Play více, nikoliv jen jedna konkrétní.
To jsem zvědav, jak bude ten revizor dokazovat, že jsem na té zastávce nenastoupil. Podle mne by to reálně šlo uplatnit jedině v případě, kdy by autobus/vlak projížděl to pásmo, na které mám jako na poslední kupon.
Nechápu to, kupování jednorázových jízdenek z mobilu je užitečná funkce, která pokrývá určité (i když ne moc časté) druhy cest, které do teď šlo řešit jenom předzásobením se jízdenkami, když je zrovna někde měli. V té mobilní aplikaci to jde udělat rozumně a pohodlně, a oni to zabijí takovýmihle nesmyslnými ustanoveními v tarifu, jako aktivaci jízdenky až po dvou minutách nebo formální zákaz navazování.
To navazování je dočasné (snad to nebude trvat 1 Furt) do doby, než bude v aplikaci PID Lítačka informace o zakoupeném kupónu... Pochopil jsem to tak, že pro revizora nebo řidiče by bylo nad jejich schopnosti zkontrolovat platnost jízdenky, pokud by jeden její kus byl na Lítačce (InKartě, platební kartě) a druhý v aplikaci v mobilu...
Bohužel v tomto stavu je to pro lidi, kteří mají kupón pro Prahu a občas potřebují jet mimo, nebo naopak pro lidi, co se pohybují mimo Prahu a mají na to kupón a občas potřebují dojet až do Prahy, naprosto nepoužitelné.
A když je kus na Litacce a kus na papíře tak to v jejich schopnostech je? Pokud vím tak problém byl na cestě ven kdy pokud by chtěl cestující uplatnit časový a pásmový posuv jednorázové jízdenky v kombinaci s kupónem a to se má řešit právě až s uložením kuponu v aplikaci. Při cestě dovnitř tam problém nevidím a nevím kde je toto konkrétně zakázáno. Jinak dvouminutová ochranná lhůta je stejný mechanismus jako u sms jízdenky, to se momentálně taky asi moc lépe vymyslet nedá.
ad ochranná lhůta: dá se minimálně zkrátit. Například v Brně je to u SMS jízdenky pouhých 30 vteřin, což už krásně stačí na to, aby si ji člověk koupil až ve chvíli, kdy vidí přijíždět trolejbus apod..
Navíc co mi, jako potenciálnímu černému pasažérovi brání si tu jízdenku koupit až když spatřím revizora, a pak dvě minuty "hledat" mobil, nebo simulovat "ten krám zatracenej se zase vypnul", atd.
IMHO by mělo být prioritou DP, aby si lidi mohli snadno a bez překážek koupit jízdenku, což se v případě že je pak časově omezená, tím 2-minutovým limitem docela komplikuje. A naopak by nemělo být prioritou DP omezovat všechny slušné cestující jen proto, aby se absolutně za žádných okolností nestalo, že někdo pojede načerno.
Je to uvedené speciálně v SPP, že v případě jízdenek z mobilní aplikace nelze navazovat na kupony: „Jízdenka se v MA [mobilní aplikace] zadává vždy na celou zamýšlenou cestu, není dovolena kombinace s kupóny a nedochází tedy k posunu časové a pásmové platnosti.“ Takže se prostě musíte tvářit, že jste v hraniční stanici vystoupil a znovu nastoupil. Je to podobný nesmysl jako s navazováním na kupony při cestě z Prahy ven – v různých kombinacích případů to funguje, ale ve vlaku, když budete mít kupon jen na druhé pásmo a výjimečně pojdete do třetího, musíte v poslední stanici 2. pásma vyběhnout z vlaku a označit si jízdenku na nástupišti. S tou mobilní aplikací je to „vystoupil nastoupil“ aspoň jednodušší.
Technicka: Ono jde fakt na tu kartu neco nahrat? A jakou to ma kapacitu? To se chova jako flash treba? Ja mel za to ze to je vzdy jen nejake readonly UID a zbytek resi externi sluzby na zaklade toho UID ulozeneho na karte v nejake ROM. Neco jak pristupove cipy, trebas. Ty neumi nic jineho nez na pokyn odvysilat unikatni ID a aplikace, delej si s tim co chces. Tedy treba podle sve DB si dohledej usera a jeho dalsi data. Nevim, ptam se, kdyztak pokud k tomu existuje nejaka dokumentace budu za ni vdecen, diky.
Treba zmena pinu je proste otazka externi sluzby. Zmenim pin pres bankovnictvi a karta fyzicky neni k nicemu pripojena, takze o tom nevi. Tzn pin neni soucasti karty ale externi sluzby. Trebas. Pokud se bavim o pinu. Uz toto jsou externi data, coz by napovidalo ze karta je jen hloupe UID a nic vic. Ale treba to ma jeste i nejake lepsi funkce... netusim.
Na ty karty se ve skutečnosti nic nenahrává, důležité je jenom ID té karty, které se zapíše do databáze („majitel karty s ID xyz má koupený kupon abc“). Potřeba je jenom to, aby vydavatel karty garantoval, že nebude vydávat duplikáty.
Jinak ale na bezkontaktních platebních kartách se uchovává nějaký počet posledních transakcí, mobilem s NFC je můžete přečíst.
Ja prave myslel ze Lupa je pro odbornejsi verejnost. No jak pisete, samozrejme ze na kartu se nic nenahrava (asi, pokud ano, prosim o opravu a dolozeni ze tomu tak je), naopak nejake ID nebo otisk karty se nahrava do systemu dotycnych MHD a revizori je dle techto ID muzou pak identifikovat kdyz jim cestujici prilozi kartu ke ctecce.
Ten nadpis clanku je jak rict ze "Kupony na MHD v Praze a Stredoceskem kraji uz lze nahrat do vaseho mozku otiskem prstu" :D To zni desive :)) Prijdes k revizorovi a on si otiskem prstu z tveho mozku ty data nacte. No samozrejme bulvar by tomu veril, ja vim ze samozrejme ne :D
No, podle popisu to uděláte úplně stejně, jako třeba v Brně:
1) necháte si starou kartu jen jako nosič jízdenky
2) nebo si zaregistrujete novou kartu a jízdenku na ni přenesete
Pro tento účel se zadává číslo karty a platnost. Nová karta (pokračovací) mívá stejné číslo, jako stará, ale liší se právě dobou platnosti. Nosič jízdenky identifikují oba údaje (aby nebyly v oběhu duplicitní nosiče).
"Pokud Vám skončila časová platnost Vaší bankovní karty a banka Vám doručila novou kartu, tuto kartu si zaregistrujte jako nový nosič v záložce Moje nosiče ve Vašem účtu a následně v záložce Moje jízdenky přeneste Vaši jízdenku na tento nový nosič. Prosím pozor !!! – takto postupovat je nutné i v případě, že Vaše nová karta má stejné číslo jako karta předchozí. Liší se totiž v hodnotě data platnosti."
Tolik FAQ z Brna.
Záleží na bance, od FIO mám stejné číslo (liší se, kromě data platnosti, i CV kód).
Ale samozřejmě že jde. Bankovní EMV karta a SIM karta jsou smard cards a technicky na jedné takové kartě mohou být různé aplikace. Pochopitelně si tam nejde zapisovat jako fotky na flešku a banky ani operátoři tam nikoho jiného moc pouštět nechtějí. Takže k nějakému většímu rozšíření tohoto stejně nedošlo a SIM toolkit pro bankovní aplikace byla jedna z mála věcí kde to fungovalo i u nás. Krom toho si doba žádá hlavně "aby se nikam nemuselo chodit", no takže kartu v tomto případě degradujeme na pouhý nosič nějakého identifikátoru pro online ověrění, stejně jako je rfid klíčenka ke dveřím nebo chip pro děti do školní jídelny.
https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_card
https://en.wikipedia.org/wiki/EMV
Buďte ujištěn, že moje chápání i technická erudice stačí nejen na pochopení vašeho příměru s "fleškou", ale i na to, co je to smart card. Takže je mi jasné, že kdyby banky chtěly, tak by si tam mohl DPP/Ropid nahrát svoji aplikaci a v té kupony skladovat. Jenže ony nechtějí. Takže o nejde. Už to chápete?
Ten duvod, me napada, muze byt mozna ve zmateni laika, ktery si tak mysli ze udaje o sve karte nikam nepredava a ze naopak MHD mu tam data pridava, ale v jeho datech na karte se nerype. Nekopiruje si ji, nijak si ji neuklada. Dnes je moderni to GDPR, ze jo, tos panika. Pak ale v pripade ze plati podobnost nadpisu, ktery jsem psal drive o nahravani kuponu do mozku otiskem nastava problem, ktery v predchozim pripade neexistuje. Laik by rekl: V karte vas necham se porypat a nahrat si tam od vas kupon a nevadi mi to. Zadne osobni udaje vam nepredavam, jen si od vas nahravam kupon. Az mi to po doteku nahrajete do mozku, ... , ... , tak moment, to uz se mi rypete v mozku. To se mi nelibi.
Pritom technicky jde o data v externi sluzbe sparovane zaprve nejakym hashem karty, zadruhe hashem dat z otisku prstu. Je zajimavy jak jsou laici nastaveni. A je strasne nebezpecne jak snadno se s nimi da manipulovat jen diky technicke neznalosti, coz samozrejme nelze ocekavat ze kazdy bude technicky znaly. Veril bych ze kdybych se zeptal na verejnosti zdali veri ze maji v karte nahrany kupon, rada beznych lidi by mi to odkyvala.
Nasli by se urcite fandove co by mi tvrdili ze po prilozeni prstu ke ctecce fakt citili tu silu jak jim ten kupon ukladaji do hlavy :D :D :D
Moudra jak se bude stačit v přeplněné tramvaji přitulit s falešnou čtečkou k pár zadnim kapsám a kabelkám a od každého hned bude pětikilčo doma tady od podobných chytrolínů slýcháme už od prvního zavedení bezkontaktních plateb (což už je nějakých 7 let). Zřejmě někoho stále baví dělat ze sebe blbce...
A technicky to snad nejde? Jde. Za prepazkou v bance jsem chtel kartu bez bezkontaktni technologie prave z tohoto duvodu. Pani v bance jsem vysvetloval proc, a ona mi rikala "ano my o tom vime ze je to mozne, ale je vysoce pravdepodobne ze si toho nikdo nevsimne, protoze po 14ti dnech na vypisu z uctu naprosto netusi kde to petikilo utratil". Az vas nekdo jednou takhle natahne, zjistite ze ze sebe delate blbce sam a ze mate tuny litani s prokazovanim bance ze to po te dobe ma refundovat. Se na vas vykaslou.
Bezkontaktní kartu mám od té doby, co u nás byly zavedeny a nikdo mne nenatáhl, ani o žádném takovém reálném hromadném případu nevím. Naopak ale vím o případu u nás, kdy si pokladní s "fotografickou pamětí" při placení zapamatovala číslo karty, platnost i bezpečnostní kód a pak toho zneužívala. Nutno podotknout, že ty karty byly bezkontaktní.
Pointa není v tom, jestli to jde nebo nejde technicky, ale o organizační zabezpečení. Ke zneužití je potřeba platební terminál a ten nedostane jen tak nějaký bezďák z ulice. A když by někdo začal krást bezdrátově pětistovky, projevilo by se to na procentu reklamací a banka by takového člověka rychle zařízla. Proto to nikdo nedělá. Ne, že by to bylo technicky nemožné, ale prostě se to v relaci výnosy-náklady-riziko nevyplatí.
Tak jsem ten web reálně vyzkoušel. Úmysl hezký, provedení příšerné. Při použití jsem hned narazil na čtyři bugy:
1) Pokud člověk při vkládání osobních údajů zavře upozornění "Budete je moci změnit pouze s osobním dokladem" a chce si je zkontrolovat, na ukládacím tlačítku se zůstane točit kolečko - musel jsem udělat reload stránky.
2) Když člověk po změně délky období změní jeho počátek, období se mu opět změní zpět na měsíční. To je hodně zákeřné, mě zastavila až podezřele nízká částka k platbě.
3) Tlačítko "koupit znovu" blbě nastavuje období. U některých ročních kupónů nastaví měsíc, u jiných je vyplněná hodnota v combu období prázdná a combo nemá žádné volby.
4) Při propojování staré Lítačky mi to nejdřív oznámilo, že byla propojena v pořádku a ať počkám na přesměrování a následně po přesměrování ohlásilo nějakou "chybu 43", nicméně propojená je snad dobře.
Plus jsem narazil na dvě nedotaženosti:
1) Validace na obsah hodnoty fungují už když hodnotu vyplňuji, takže když začnu zapisovat mobilní číslo, tak na mě hned vyběhne hláška, že má číslo špatný formát a stránka při tom ještě navíc blbě poskočí.
2) Datum narození v datech mé osoby má předvyplněno datum, datum narození v údajích podřízeného účtu nikoliv.
Takže jak říkám, myšlenka dobrá, provedení velmi mizerné. Můžeme jen doufat, že backend snad mají otestovaný lépe a že i frontend časem doladí.