Veřejný prostor není státem\obcí vlastněný prostor. Lime pravidelně okupuje veřejný prostor v soukromém vlastnictví.
A problém Lime není v tom že jen zabírají x dm² a tedy to neřeší odpustky ...financovalo infrastrukturu pro bicikly, koloběžky či skútry.... Problém je že klienti Lime porušují dopravní předpisy, při jízdě v opilosti to víc než přestupek. A že lidé jezdí a parkují kam nesmí byť to není v tu chvíli již veřejná komunikace..
Panove z Lime ... nerozumím, proč si nevychovávate své zákazníky. GPS tracking kde jedu, kde parkuju... a když jedu blbě, nechám stroj na špatném místě, tak hned upozorneni, prip. fin. penále, které bude bolet.
Aktualni stav, kdy člověk zakopava o steoje, vsude kam se podívá.... dělá to zlo.....neni divu.
1. protože GPS v husté zástavbě tolik nefunguje přesně . Přesnost je x až xx metrů takze opačná strana ulice nebo už jiná ulice.
Takže skutečně nevíte jestli ta bvej je zaparkovaná na vozovce, chodníků nebo už na pozemku nádraží, restaurace, trávníku.....
2. Protože cena Lime bez slevy nebo promo akce je drahá tak akorát pro cinzince a ti ikdyž jim dá Lime smluvní pokutu třeba 500,- s DPH to můzou brat leda jako díško v pohodě.
Pokud by Praha chtěla, tak by mohla Lime donutit k udržitelnému fungování:
1. Mohli by donutit Lime, aby každý uživatel absolvoval (zkrácený) test předpisů při první jízdě v Praze.
2. a) mírná varianta - dokumentovat, jak trestají porušování předpisů; velká část takovýchto pokud by měla jít městu.
b) drsnější varianta - dodat trasy jízd. Tam by bylo snadné zjistit, které jízdy vedly přes místa se zakázaným vjezdem. Město by žádalo pokuty od Lime, který si je následně může vymáhat od uživatelů.
3. Dodat informace o skladbě uživatelů - místní vs. turisté. Nemusí to být vždy jednoduché zjistit, ale minimálně banka navázaná na platební kartu může dost napovědět a pak samozřejmě poměr jízd v Praze versus jinde.
Tím by se vyřešily 2 hlavní problémy - nekázeň uživatelů a zábor veřejného prostranství (pokud z bodu 3 vychází, že většinoví uživatelé jsou turisté, tak nemá smysl se příliš bavit o zlepšení dopravní obslužnosti ve městě).
A páky má myslím Praha také celkem slušné - stačí zakázat vjezd. Ceník Lime totiž zdaleka neodpovídá něčemu, co by šlo započítat do PID, takže veřejný přínos za mě nula. Nemá cenu nechat se kolonizovat cizí společností.
Pro mnoho lidí by byl Lime levnější, pokud by nebyla MHD silně dotovaná. Cena bez dotace by byla 3x až 4x vyšší. A to beru jen dotace na provoz a ne náklady na výstavbu nových linek a náklady na opravy vozovek poškozených těžkými autobusy.
Mikromobilita by se měla podporovat (lepší vzduch, méně času promarněného v zácpách), tím ale neříkám, že si podporu zaslouží zrovna Lime.
Celá desetiletí se podporovala jen automobilová a trochu hromadná doprava a výsledek je otřesný (smrad, hluk, chodci sražení na přechodech).
6. 2. 2020, 07:00 editováno autorem komentáře
No tak já jezdím na jízdenky, protože jezdím zřídka. Ty myslím moc dotované nejsou, ale stále se za 32 korun přepravím z jednoho kraje Prahy na druhý. Když to porovnám s Lime, tak mě hodina cesty vyjde na 25 + 60*2 = 145 Kč - o dost víc.
Nemám problém s mikromobilitou, ale měla by spadat pod DPP, který by stanovoval ceník, rozmístění a kontroloval dodržování předpisů (zaznamenávání trasy přes GPS). Lime by pak fungovala jen jako servisní organizace dodávající HW. To by už pro ně ale nebylo zdaleka tak výhodné jako teď.
Nema cenu chtit po DPP aby delaly neco, co neumi. V DPP maji problem s mnohem primitivnejsimi vecmi. Treba s nahlasenim zapomenute tramvajenky pres net. Porad se musi dojit k revizorum do hnizda a tam potupnym zpusobem dokazovat ze jsem zakaznik. Resp cestujici, zakaznici to porad jeste nejsou :-)
Kdyby Lime provozovaly DPP, tak ta sluzba prestane byt celkem jiste funkcni.
Ano to je rozdíl veřejné služby a podnikání.
Není problém zablokovat i nepřímo jak silniční MHD tak individuální automibilovou dopravu. Veškerá danová zátež která je tím provozem hrazena a vypadne z příjmu státu bude přenesena na ty kteří na silnicí zůstanou. Tedy koloběžky, kola, scootery, rykši či tuktuky.
Zkušenosti z asie , afriky , jižní střední ameriky ale neukazují že cyklo doprava je pro město tak moc přínosná . není hlučná a nezpůsobuje zácpy.
Je trosku naivni, rikat ze dopravni podniky nepodnikaji :-D
Kde konkretne v Asii jsi ty zkusenosti nabral? Moje zkusenost je, ze jsou tam mesta kolum prizpusobena, prinosne to zrejme je, hluk to nezpusobuje a pokud vznikne zacpa kvuli kolum (coz jsem teda nikde nevidel), tak si nedovedu predstavit jak by to dopadlo, kdyby se lidi z tech kol presunuli na jakekoliv jine dopravni prostredky :-)
> Celá desetiletí se podporovala jen automobilová a trochu hromadná doprava a výsledek je otřesný (smrad, hluk, chodci sražení na přechodech).
Za těch pár let, co se podporuje mikromobilita a cyklostezky je výsledek pro chodce rovněž otřesný - uživatelé kol, koloběžek, skůtrů si zvykli porušovat předpisy, protože je nikdo reálně nepostihuje, takže jízda po chodníků, bez osvětlení, nebo se stroboskopem v noci proti chodcům je to fakt lahůdka. O přejíždění křižovatek po chodnících, když mají auta červenou radši ani nemluvě. Potkávám se s tím osobně každý den.
A jakoby toho nebylo málo, tak jsou tyhle prostředky teď sdílené v ulicích a kromě toho, že překážej, tak narostla agresivita náhodných uživatelů. Vážně se někdo diví, že to lidem pohybujícím se v ulicích vadí? Nevidí / nechtějí vidět za svojí sociální bublinu? Ne že by těch hulvátů za řízením bylo extrémně moc, ale bohužel i to málo stačí k tomu, aby za tichého souhlasu ostatních eliminovala výhody, které mikromobilita přináší.
Dokud bude mezi uživateli/řidiči a obecně účastníky silničního provozu bezohlednost považována za přednost, tak situaci žádná pravidla nezlepší.
Ta podpora je spíš rétorická než skutečná. Cyklostezka stojí většinou řádově miliony, maximálně desítky milionů. A kolik stála například Blanka? 1000x víc, než celkem drahá cyklostezka.
Kolik bude stát metro D? 60 miliard?
Kilometr běžné cyklostezky (záleží na terénu) je zhruba za milion. Za 60 mld. by se dalo postavit 60 000 kilometrů cyklostezky.
Ten, kdo porušuje zákony, musí být potrestán policií. Chápu ale, že z jedoucího služebního vozu se pokuty cyklistům a koloběžkářům rozdávají obtížně.
To je srovnávání hrušek s jablkama - cyklostezky mají úplně jiné parametry, slouží pouze doplňkově osobní přepravě, zatímco silnice mají mnohem širší využití a dopravu po nich využívá daleko více lidí a nejen k osobní přepravě.
Takže čarování s čísly bez kontextu a demagogická poznámka na konec. Chápu ale, že jste se zdržel argumentů, které nepodporují váš jednostranný pohled na věc - další diskuze s vámi je tudíž zbytečná.
V Praze jde hlavně o vybudování cyklopruhů, cyklostezek se už moc postavit nedá. Cena cyklopruhu se dá těžko vyčíslit, je to součást silnice, která je většinou stejně široká jako předtím. Do podpory "alternativních" způsobů přepravy se investuje minimálně, protože vytvoření cyklopruhu je většinou součástí rekonstrukce, která by se stejně dělala (často jde jen o to, že se zúží pruh pro auta). Ta trocha barvy a značení je úplně zanedbatelná investice.
Netvrdím, že se do takzvaných alternativních způsobů dopravy vůbec neinvestuje. Tvrdím jen, že se do ní investuje v úplně jiném rádu než do individuální automobilové a městské hromadné dopravy.
Mimochodem - už jste někdy viděl částky, které nás stojí čas promarněný v zácpách?
K tomu právu - můžete konkrétně? Pokud vím, tak Lime má mít na Praze 2 zakázané parkování (což nedodržuje). Pokud by se zákaz rozšířil na celou Prahu, tak Lime buď skončí, nebo se bude muset dohodnout na podmínkách provozování své služby. Ve Washington DC to jde (https://ddot.dc.gov/page/dockless-api), tak proč by to nemělo jít u nás?
A ty auta parkují opřená o zahrádku restaurace, zeď baráku, uprostřed parku, chodníku ? Nebo na nástupišti vlaku ?
Vzhledem k tomu jak těch půjčovenn je jen ve vnitřním cetru města jak pak to řeší tranzit a ty kteří dojíždí do prahy xx -xxx km?
Mimo redakce mohla by zjistit jestli IP hodle trolla není náhodou spojená s serverem Prahou na kole? Nějak mám pocit že tohle už někde ctrl+c ctrl+v už tu bylo.
mám rád, když člověk napíše svůj názor a hned je označen za trola... ;-(
Mě se jen nelíbí, že ty rádoby sdílené věci, jako jsou lime, rekola a podobné služby, prostě jen v PHA překáží. Je mi jasné, že provozovatel za to vyloženě nemůže, dělají to lidé, kteří daných služeb využívají, ale pokud není provozovatel schopen penalizovat problémové uživatele, má přijít město a penalizovat provozovatele - a buď bude na chodnících pořádek a služba nebude překážet, nebo prostě nebude. Je to jednoduché. Jenže v čechystáně si každý myslí, že si může dělat co chce ;-)
S trollem blbne Martin kvuli komusi jinemu...
Prekazi vsechno, co neni uklizene doma. Auta, psi, vlastni kola, sdilena kola, dokonce i lidi. Takze je dulezity, jak s tim mesto pracuje. Bud to muze resis restrikcema, to urednici umi vyborne, ale obvykle tim znici i vsechno pozitivni; nebo se muze prizpusobovat trendum a pozitivni dopady zuzitkovat. Restrikce maji tu nevyhodu, ze se ve meste nakonec bude zit hur nez tam, kde jdou na vec pozitivne.
To plati porad. Turista necha v Cesku 4000 Kc kazdy den. To tuzemec neda ani nahodou. Prijit o tyhle penize, tak to ekonomika hodne rychle pozna. Lidi brblaji furt a proti cemukoliv, ale zadny rozumny politik si netroufne realne turistiku omezit. Nedavalo by to ekonomicky smysl.
Koneckoncu, Praha porad dela co muze, aby zvysila dobu po kterou se turisti zdrzi. To je totiz mnohem vetsi problem. Do Prahy se jezdi na dve noci a bylo by potreba alespon na 4, jako to ma Londyn, Viden, atd. Pak by se turistika min koncentrovala do notoricky stejnych mist. Ale Praha nabizi otresne sluzby a ze by sem nekdo prijel za kulturou nebo treba gastronomii na tyden s rodinou, to fakt nehrozi. Takovi lidi jezdi do Vidne nebo Parize. Sem se jezdi chlastat, u toho sluzby mesta nikdo moc neresi... Smutny.
Jo, je pravda, že kromě notoricky známých míst toho v Praze pro turisty moc není. Podle mě tady chybí i moderní architektura. Tančícímu domu bude brzy 30 let a nic jiného tady není. Mohli jsme mít například knihovnu od architekta Kaplického, jenže konzervativnímu Klaunovi se nelíbila a Bém tam chtěl výjezd z tunelového komplexu.
Pak se ale nemůžeme divit, že sem jezdí velká část turistů jen chlastat a řádit na koloběžkách.
Už jsem viděl i chodníky na kterých je do poloviny povolené parkování. Tolik prostoru koloběžky nikde nezabírají.
Nelegálně postavené auto (často dodávka) na chodníku je běžné a policie to toleruje, protože ví, že se na některých místech v centru legálně zastavit nedá.
Dobrá zpráva je, že elektrokoloběžky rozjel re.volt. Lime už má konkurenci
Lime vi, kdo naposledy vyuzil kolobezku. Tedy ohledne prestupku to je o kooperaci napriklad s mestskou policii. MP zaznamena prestupek, posle na Lime a ta zaplati a v ramci podminek uziti pak vymaha na tom, kdo v danou dobu mel pujceno - bez registrace a souhlasu si zarizeni nepujcite. Pro rozpor s uzivatelem pri parkovani mohou mit fotografii od uzivatele pri zamceni. Podobne to maji pujcovny kol. Kde je problem? Je to jen o vymahani...
je to o lidech, pokud někdo, kdo si koloběžku půjčil je de**l a nechá ji, tam kde mu upadne, je to jeho chyba. Souhlasím ale s tím, že asi není možné dohledat, zda uživatel zaparkoval koloběžku s právně nebo ne. Otázkou je, co vše se zaznamenává, každá změna polohy dle GPS, datum a čas kdy se používá, kdo používal. Na druhou stranu i s těmito informacemi je těžké řešit špatné umístění. Za mě je to hlavně o lidech, kteří jsou nevychovaní a dělají si co chtějí. Normálně vychovaný a rozumný člověk, odloží kolo / koloběžku, tak aby nikomu nepřekážela nebo na určené místo (stejně tak, pokud bude mít potřebu WC, nestáhne na chodníku kalhoty a nevykoná potřebu, ale bude hledat WC). Pokud by měly podobné služby vychované uživatele, tak by mi nevadily. Na druhou stranu si myslím, že represe ať už ze strany provozovatele nebo někoho jiného moc nepomohou - přeci jen z historického hlediska represe nikdy nic nevyřešili. Musí chtít lidi sami, pak to bude fungovat :-)
Chtit taky nestaci ;-)
Kdyz udela mesto dobre podminky pro cyklistiku, tak bude cyklistika dobre fungovat. Stejne jako v jinych mestech, ktera nebyla prebudovana primarne na automobilovou dopravu. Co si budeme povidat, jezdit po praze na kole, kolobezce, nebo cemkoliv jinem alternativnim, to zadny med neni. Kolizni situace tak vznikaji celkem prirozene. A kdyz se k tomu pribali hysterie nekterych konzerv, ktere zadne zmeny nechteji, tak to najednou vypada, jako by prazska doprava byla celkem v poradku, jenom kdyby ji ta kola nekazila :-D