V Praze jde hlavně o vybudování cyklopruhů, cyklostezek se už moc postavit nedá. Cena cyklopruhu se dá těžko vyčíslit, je to součást silnice, která je většinou stejně široká jako předtím. Do podpory "alternativních" způsobů přepravy se investuje minimálně, protože vytvoření cyklopruhu je většinou součástí rekonstrukce, která by se stejně dělala (často jde jen o to, že se zúží pruh pro auta). Ta trocha barvy a značení je úplně zanedbatelná investice.
Netvrdím, že se do takzvaných alternativních způsobů dopravy vůbec neinvestuje. Tvrdím jen, že se do ní investuje v úplně jiném rádu než do individuální automobilové a městské hromadné dopravy.
Mimochodem - už jste někdy viděl částky, které nás stojí čas promarněný v zácpách?
To je srovnávání hrušek s jablkama - cyklostezky mají úplně jiné parametry, slouží pouze doplňkově osobní přepravě, zatímco silnice mají mnohem širší využití a dopravu po nich využívá daleko více lidí a nejen k osobní přepravě.
Takže čarování s čísly bez kontextu a demagogická poznámka na konec. Chápu ale, že jste se zdržel argumentů, které nepodporují váš jednostranný pohled na věc - další diskuze s vámi je tudíž zbytečná.
Ta podpora je spíš rétorická než skutečná. Cyklostezka stojí většinou řádově miliony, maximálně desítky milionů. A kolik stála například Blanka? 1000x víc, než celkem drahá cyklostezka.
Kolik bude stát metro D? 60 miliard?
Kilometr běžné cyklostezky (záleží na terénu) je zhruba za milion. Za 60 mld. by se dalo postavit 60 000 kilometrů cyklostezky.
Ten, kdo porušuje zákony, musí být potrestán policií. Chápu ale, že z jedoucího služebního vozu se pokuty cyklistům a koloběžkářům rozdávají obtížně.
K tomu právu - můžete konkrétně? Pokud vím, tak Lime má mít na Praze 2 zakázané parkování (což nedodržuje). Pokud by se zákaz rozšířil na celou Prahu, tak Lime buď skončí, nebo se bude muset dohodnout na podmínkách provozování své služby. Ve Washington DC to jde (https://ddot.dc.gov/page/dockless-api), tak proč by to nemělo jít u nás?
> Celá desetiletí se podporovala jen automobilová a trochu hromadná doprava a výsledek je otřesný (smrad, hluk, chodci sražení na přechodech).
Za těch pár let, co se podporuje mikromobilita a cyklostezky je výsledek pro chodce rovněž otřesný - uživatelé kol, koloběžek, skůtrů si zvykli porušovat předpisy, protože je nikdo reálně nepostihuje, takže jízda po chodníků, bez osvětlení, nebo se stroboskopem v noci proti chodcům je to fakt lahůdka. O přejíždění křižovatek po chodnících, když mají auta červenou radši ani nemluvě. Potkávám se s tím osobně každý den.
A jakoby toho nebylo málo, tak jsou tyhle prostředky teď sdílené v ulicích a kromě toho, že překážej, tak narostla agresivita náhodných uživatelů. Vážně se někdo diví, že to lidem pohybujícím se v ulicích vadí? Nevidí / nechtějí vidět za svojí sociální bublinu? Ne že by těch hulvátů za řízením bylo extrémně moc, ale bohužel i to málo stačí k tomu, aby za tichého souhlasu ostatních eliminovala výhody, které mikromobilita přináší.
Dokud bude mezi uživateli/řidiči a obecně účastníky silničního provozu bezohlednost považována za přednost, tak situaci žádná pravidla nezlepší.
Je trosku naivni, rikat ze dopravni podniky nepodnikaji :-D
Kde konkretne v Asii jsi ty zkusenosti nabral? Moje zkusenost je, ze jsou tam mesta kolum prizpusobena, prinosne to zrejme je, hluk to nezpusobuje a pokud vznikne zacpa kvuli kolum (coz jsem teda nikde nevidel), tak si nedovedu predstavit jak by to dopadlo, kdyby se lidi z tech kol presunuli na jakekoliv jine dopravni prostredky :-)
Nema cenu chtit po DPP aby delaly neco, co neumi. V DPP maji problem s mnohem primitivnejsimi vecmi. Treba s nahlasenim zapomenute tramvajenky pres net. Porad se musi dojit k revizorum do hnizda a tam potupnym zpusobem dokazovat ze jsem zakaznik. Resp cestujici, zakaznici to porad jeste nejsou :-)
Kdyby Lime provozovaly DPP, tak ta sluzba prestane byt celkem jiste funkcni.
Ano to je rozdíl veřejné služby a podnikání.
Není problém zablokovat i nepřímo jak silniční MHD tak individuální automibilovou dopravu. Veškerá danová zátež která je tím provozem hrazena a vypadne z příjmu státu bude přenesena na ty kteří na silnicí zůstanou. Tedy koloběžky, kola, scootery, rykši či tuktuky.
Zkušenosti z asie , afriky , jižní střední ameriky ale neukazují že cyklo doprava je pro město tak moc přínosná . není hlučná a nezpůsobuje zácpy.
No tak já jezdím na jízdenky, protože jezdím zřídka. Ty myslím moc dotované nejsou, ale stále se za 32 korun přepravím z jednoho kraje Prahy na druhý. Když to porovnám s Lime, tak mě hodina cesty vyjde na 25 + 60*2 = 145 Kč - o dost víc.
Nemám problém s mikromobilitou, ale měla by spadat pod DPP, který by stanovoval ceník, rozmístění a kontroloval dodržování předpisů (zaznamenávání trasy přes GPS). Lime by pak fungovala jen jako servisní organizace dodávající HW. To by už pro ně ale nebylo zdaleka tak výhodné jako teď.
Pro mnoho lidí by byl Lime levnější, pokud by nebyla MHD silně dotovaná. Cena bez dotace by byla 3x až 4x vyšší. A to beru jen dotace na provoz a ne náklady na výstavbu nových linek a náklady na opravy vozovek poškozených těžkými autobusy.
Mikromobilita by se měla podporovat (lepší vzduch, méně času promarněného v zácpách), tím ale neříkám, že si podporu zaslouží zrovna Lime.
Celá desetiletí se podporovala jen automobilová a trochu hromadná doprava a výsledek je otřesný (smrad, hluk, chodci sražení na přechodech).
6. 2. 2020, 07:00 editováno autorem komentáře
Pokud by Praha chtěla, tak by mohla Lime donutit k udržitelnému fungování:
1. Mohli by donutit Lime, aby každý uživatel absolvoval (zkrácený) test předpisů při první jízdě v Praze.
2. a) mírná varianta - dokumentovat, jak trestají porušování předpisů; velká část takovýchto pokud by měla jít městu.
b) drsnější varianta - dodat trasy jízd. Tam by bylo snadné zjistit, které jízdy vedly přes místa se zakázaným vjezdem. Město by žádalo pokuty od Lime, který si je následně může vymáhat od uživatelů.
3. Dodat informace o skladbě uživatelů - místní vs. turisté. Nemusí to být vždy jednoduché zjistit, ale minimálně banka navázaná na platební kartu může dost napovědět a pak samozřejmě poměr jízd v Praze versus jinde.
Tím by se vyřešily 2 hlavní problémy - nekázeň uživatelů a zábor veřejného prostranství (pokud z bodu 3 vychází, že většinoví uživatelé jsou turisté, tak nemá smysl se příliš bavit o zlepšení dopravní obslužnosti ve městě).
A páky má myslím Praha také celkem slušné - stačí zakázat vjezd. Ceník Lime totiž zdaleka neodpovídá něčemu, co by šlo započítat do PID, takže veřejný přínos za mě nula. Nemá cenu nechat se kolonizovat cizí společností.