Za tím je ale prostě jen uživatelsky chybná volba technologie, nikdo přece uživatele nenutil preferovat zrovna izraelský WAZE o kterém se od počátku vědělo, že absolutně nemá v úmyslu ani mapová data ani data uživatelů zveřejňovat pod jakoukoliv svobodnou licencí, aby je mohli využít ostatní k navigaci a naopak... kdyby uživatelé tomuto aspektu interoperability konečně začali přikládat váhu, kterou si zaslouží a místo toho zvolili řešení, které otevřená data využívá (projektů kolem OSM vznikalo a vzniká dost), pak i waze by byl pod tlakem ustupujících uživatelů k těmto otevřenějším řešením nucen data dát k dispozici ostatním. Jinými slovy, tohle dělá jen uživatelská volba, ten rozdíl mezi světem ve kterém si dvě navigace nedokáží vyměnit absolutně žádná data a světem ve kterém je sdílení dat a interoperabilita naprosto běžná. Máte to jako uživatelé jen ve vlastních rukách. Opravdu to není o tom že všichni budeme stádně používat jednu zcela izolovanou a uzavřenou platformu.
5. 6. 2020, 08:13 editováno autorem komentáře
Uživatelé tuhle volbu uzavřených řešení ale dělají téměř bez přestání a zřejmě zcela intuitivně k ní tíhnou - ke své škodě :-) Dobrým příkladem je instant messaging, zvolili si několik zcela izolovaných platforem, které spolu odmítají komunikovat přitom standardizované technické řešení, které by mohl provozovat kdokoliv a zprávy by mohly chodit snadno napříč (z fb messengeru na whatsapp, z whatsapp na hangouts a z něj třeba na icq nebo hypotetický seznam "pokec", ...) tu prostě existovalo - XMPP - jen mu lidé vůbec nedali šanci, pak se ale nemohou divit že interoperabilita a sílení dat tohoto druhu prostě neexistuje, přesto, že by to technicky by to bylo relativně jednoduché zajistit. Pokud ale není jasná preference uživatelů v tomto směru, firmy na to kašlou a volí izolaci svých řešení. Uživatelé by se mohli nad tím maličko zamyslet.