Hlavní navigace

Ministerstvo financí odeslalo vládě návrh 7% digitální daně

5. 9. 2019

Sdílet

Ministerstvo financí ČR Autor: Jan Sedlák

Ministerstvo financí dnes odeslalo vládě České republiky návrh zákona na zavedení sedmiprocentní digitální daně pro velké internetové firmy.

Návrh zavádí jednotnou digitální daň ve výši 7 % na vybrané internetové služby poskytované na území České republiky. Dani budou podléhat společnosti s globálním obratem nad 750 mil. eur ročně, které na území ČR dosáhnou za kalendářní rok obratu minimálně 50 mil. Kč za uskutečněné zdanitelné služby. Jednotlivé služby budou dani podléhat tehdy, pokud u nich byla překročena minimální hranice pro jejich zdanění. Ministerstvo ujišťuje, že by daň ve svých důsledcích neměla vést ke zdaňování koncových uživatelů.

„Jedná se o vyrovnávací daň, která napravuje současnou nerovnováhu. Internetoví giganti u nás neplatí daně v míře, která by odpovídala jejich ziskům v naší zemi, což je nefér vůči ostatním firmám v České republice, které tu daně odvádějí. Dlouhodobě podporujeme nalezení společného mezinárodního řešení, jednání na úrovni EU a OECD však bohužel ještě nějakou dobu potrvají. Protože ale nemůžeme dál vyčkávat a sledovat nerovné soutěžení globálních gigantů s ostatními podnikateli, přicházíme s vlastní úpravou dočasné digitální daně do doby, než se mezinárodní kompromis podaří najít,“ prohlašuje ministryně financí Alena Schillerová.

Návrh zákona zavádí 7% daň u společností se stanoveným obratem ve třech oblastech:

  1.       umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní
  2.       využití mnohostranného digitálního rozhraní
  3.       prodej dat o uživatelích

Jedná se o tzv. DST model digitální daně navržený dříve Evropskou komisí. Dani tak budou podléhat také některé platformy digitální ekonomiky, které uživatelům umožňují vzájemně si mezi sebou poskytovat za úplatu služby a zboží. Digitální dani bude ale poskytování těchto služeb podléhat jedině za předpokladu, že u nich bude překročena u daného plátce minimální hranice pro jejich zdanění. V případě provedení cílené reklamní kampaně a poskytnutí dat o uživatelích je touto hranicí v obou případech obrat za danou službu na území ČR ve výši minimálně 5 mil. Kč. Mnohostranného digitálního rozhraní se zase bude digitální daň týkat tehdy, pokud bude mít toto rozhraní více než 200 000 uživatelských účtů.

Zdaňovacím obdobím bude kalendářní rok. Daň bude placena v měsíčních zálohách a splatná bude ve lhůtě pro podání daňového přiznání. Účinnost zákona se bude odvíjet od legislativního procesu, předpokládaný start digitální daně v České republice je v polovině roku 2020. Ministerstvo předpokládá roční přínos daně do státního rozpočtu 2,1 mld. Kč jen za rok 2020, v dalších letech by pak mohl dosáhnout až 5 miliard Kč.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).