Hlavní navigace

Mobilní aplikace Lítačka od prosince konečně nabídne dlouhodobé kupóny

Sdílet

Jan Sedlák

Mobilní aplikace PID Lítačka se po odkladech zřejmě konečně dočká možnosti nahrání dlouhodobých jízdních kupónů, a to od letošního prosince. Nebude tak nutné prokazovat se pomocí fyzických nosičů (Lítačka, Visa, MasterCard, In Karta), ale pouze pomocí chytrého telefonu.

Městský podnik Operátor ICT, který za vývojem mobilní Lítačky stojí, původně chtěl dlouhodobé kupóny nabízet už od začátku léta. Bylo ovšem nutné aktualizovat odbavovací systémy v rámci pražské integrované dopravy a Středočeského kraje.

Magistrát hlavního města Prahy už na druhého prosince svolal tiskovou konferenci, která bude navazovat na jednání Rady hlavního města Prahy. Má být představena nová funkce, která „umožní převést dlouhodobé kupóny do mobilního telefonu“. Revizoři nově budou moci snímat QR kód či NFC v rámci telefonu.

PID Lítačka doposud umožňovala pouze nákup krátkodobých jízdenek a ty dlouhodobé zobrazovat, pouze však pro informační charakter a nikoliv odbavení.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
  • 28. 11. 2019 12:16

    Tomáš2

    lítačka ale vznikla již na nových technologiích a nemá s openCard nic společného. Chvilku trvalo než aplikaci pro uchování kupónů naprogramovali (dělají sami) a odzkoušeli, byly s tím určité problémy při testování.

    Opencard byl průser, který zastavil na spousty let vývoj.

  • 28. 11. 2019 0:38

    vdx

    Myslím, že důvod proč tuhle možnost neumožnili už dávno je ten, že by jim to negovalo investice do těch divných plastikových kartiček, které se nazývaly Opencard, později přebarvené na zelené Lítačky. Takže z pohledu správce tohoto paskvilu se musí prostě pokrok zastavit, dokud se nám do kapsiček nenasype zisk ze stávající infrastruktury, byť by byla jakkoli zoufalá a pro držitele karty otravná. Je to taky jeden z důvodů. proč rozvojové země zůstávají dlouho rozvojovými zeměmi, pomalost daná kapitálem, který sosá ze stávajícího zvláštního, exkluzivního stavu (monopol) a brání se jakékoli změně.

  • 29. 11. 2019 10:41

    vdx

    Já tam teda žádnou novou technologii v samotné Lítačce nevidím, karta je jen přebarvená a vím, že původně fungovala souběžně s OpenCard.

    Nové technologie určitě byly přidané tj. zejména odstavení těch tzv "validátorů", což byla další nepříjemná podivnost, protože než člověk dojel k metru, tak se musel většinou v místním rozsahu přesouvat načerno...

    Celkově můj názor je ten, že kdyby se od začátku nastavily procesy tak, jak je mají už desetiletí sukromí dopravci tj. porovnání identifikace cestujícího s údajem na serveru o zakoupené jízdence/kupónu, všechny tyhle nesmysly nemusely vůbec být. Stačila by vydaná papírová průkazka s fotkou, případně s vytištěným QR kodem pro rychlejší načtení čtečkou (plastová je samozřejmě lepší z hlediska životnosti i rychlosti načítání údajů). Stejně ten tzv. zabezpečený údaj na NFC slouží v podstatě k ověření, že nejde o falzifikát karty, důležitá je fotka jako identifikátor (u nepřenosných karet, což je myslím většina). K ověření by pak ani nebyl potřeba internetový přístup revizora, identifikátor by se mohl odeslat automaticky jako sekvence kódů přes sms a stejně tak následně přijmout výsledek ověření. Tady uznávám, že by to mohlo trvat o něco déle než dorazí odpověď, takže by kontrola tímto způsobem nemohla být tak rychlá (např. v autobusech).

    A jestliže se teď naučili, jak zabezpečit údaje v mobilu (včetně pravosti fotky cestujícího), tak to bych považoval konečně za novou technologii. Ale to u mobilbankingu (v primitivnější podobě) fungovalo odhadnu už tak před 15 lety.

    29. 11. 2019, 10:46 editováno autorem komentáře