
Na dubnovém setkání s operátory prezentoval Lukáš Kubát z pozice hlavního vyjednavače nových smluv za společnost CME možnosti pro omezení přetáčení reklam, které umožňují některé IPTV a kabelové služby. Podle Jiřího Hojgra přichází skupina Nova jako celek na IPTV platformách o 35 procent diváků, kteří sledují pořady, avšak nikoliv reklamu
.
Údaje vycházejí ze sledovanosti kanálů Novy na jednotlivých platformách, tedy u zemského, satelitního, kabelového a IPTV vysílání, a zahrnují i vliv nově zavedeného měření odložené sledovanosti během následujících tří dní. To je od loňského roku součástí peoplemetrového měření sledovanosti.
Mluvčí skupiny Nova Jana Ondrejechová možnost omezení přetáčení reklam i přes opakované dotazy nekomentovala. Navrhované podmínky neumožňují catch-up službám měnit nebo umožnit divákům měnit obsah poskytovaný vysílatelem, to samé by mělo platit i pro streamovací služby.
Reklama tvoří devadesát procent příjmů
Zásadní omezení pak Nova požaduje pro funkci Fast Forward, kterou nabízejí IPTV a kabeloví operátoři. Ti by podle navrhovaných podmínek neměli umožnit využít tuto funkci pro přeskočení reklamy nebo reklamního bloku po dobu tří dnů od odvysílání daného pořadu. Třídenní lhůta je pochopitelně odvozena od doby měření odložené sledovanosti. Tato povinnost by měla začít platit od letošního července.
Opatření odůvodňuje Nova nárůstem počtu uživatelů těchto služeb a také ekonomickou nutností, kdy příjmy z reklamy výrazně převyšují ty, které skupina inkasuje od operátorů za šíření svých stanic. V loňském roce tvořily reklamní příjmy devadesát procent z celkových výnosů skupiny Nova. Poplatky za distribuci kanálů Novy, vybírané od kabelových, satelitních a IPTV platforem, pak tvořily pouhých pět procent loňských výnosů Novy.
K podobnému opatření se podle informací serveru DigiZone chystá i druhá největší komerční televizní skupina FTV Prima.