Hlavní navigace

Nový český index měří spokojenost s televizními a rozhlasovými stanicemi

Sdílet

Filip Rožánek

Na českém trhu se objevil nový marketingový index, který sleduje mimo jiné spokojenost obyvatel s televizními skupinami, rozhlasovými stanicemi, zpravodajskými servery a tištěnými deníky. Stojí za ním výzkumná firma SC&C a účastnilo se ho 5365 respondentů. Na škále 0 až 100 hodnotí svou spokojenost s konkrétními stanicemi nebo vyjadřují, jestli by program doporučili svým přátelům a známým. Mají také říct, která značka je jejich oblíbená.

Z odpovědí vyjdou hodnoty, podle kterých se spočítá hodnota indexu od 0 do 100. Stovka je přitom prakticky nedosažitelná. Znamená absolutní ideál, který na potkání všichni doporučují, jsou s ním bezvýhradně spokojení a ve stejné tržní kategorii se jeho oblíbenosti nikdo nemůže rovnat.

Média v průzkumu obecně dopadla podprůměrně. Index sleduje 21 tržních segmentů a jeho průměrná hodnota za všechny měřené obory je 57. Televize skončily na posledním místě společně se supermarkety, průměrný index byl 40. O něco lépe jsou na tom rádia a zpravodajské servery (u obou je index 49), těsně nad průměrem jsou jen tištěné noviny s indexem 58. Lépe než rádia nebo televize dopadly i politické strany.

„Značka, která má nejméně spokojené zákazníky, se nachází v mediálním segmentu,“ oznámila dokonce při představování indexu jednatelka firmy SC&C Jana Hamanová. Ačkoliv neuvedla konkrétní název, v tabulce spokojenosti jsou na posledním místě opět televizní stanice (index 66 ze 100). Rádia a zpravodajské servery dosáhly indexu spokojenosti 74, tištěné noviny 77. Deníky tak dosáhly na přesný průměr všech oborů.

Lidé nejsou moc ochotní ani doporučovat televizní stanice. Ale o tip na dobrý rozhlasový pořad se podělí víc než o tip na zpravodajský server. Nejvíce jsou z médií ochotní doporučit tištěné noviny. Sledována je také hodnota Net Promoter Score (NPS), tedy míra loajality a spokojenosti s konkrétní značkou. Tato stupnice může být od –100, kdy převažují nespokojení spotřebitelé, do 100, kde najdeme jen samé spokojené jedince.

Televizní skupiny získaly NPS –20, a skončily tak ještě hůř než supermarkety, politické strany nebo prodejci energií. Zpravodajské weby mají průměrné NPS 3, rádia 7 a tištěné noviny 15. Naznačuje to, že mezi televizními stanicemi jsou výrazně negativně hodnocené kanály, které táhnou dolů i zbytek oboru.

Sběr dat probíhal od 11. listopadu 2018 do 15. ledna 2019 prostřednictvím on-line dotazníku. Podrobné vyhodnocení včetně demografie firma poskytuje jen platícím odběratelům průzkumu.