Hlavní navigace

Operátor O2 porušil zvýhodněním Spotify síťovou neutralitu, rozhodl ČTÚ

18. 4. 2018

Sdílet

O2 - logo Autor: O2

„Způsob, jakým operátor O2 Czech Republic ve své síti zprostředkovával přístup ke službě Spotify, omezil práva svobodné volby koncového uživatele, což je praktika zakázaná evropským nařízením o síťové neutralitě,“ píše ve své monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Rozhodl tak ve sporu, který se táhne už od roku 2016. O2 tehdy zavedlo pro své uživatele novou službu: mohli získat zvýhodněné předplatné hudební služby Spotify a data, která streamováním muziky ve Spotify stáhli, se jim (při využívání některých tarifů) nezapočítávala do jejich datového limitu (ani když svůj balíček úplně vyčerpali).

Ačkoli pravidla pro síťovou neutralitu podobný přístup, kterému se říká zero rating, obecně nezakazují, operátor musí splnit několik podmínek: nesmí hlavně zvýhodňovat jednu konkrétní službu na úkor jiných.

„Jestliže by poskytovatel chtěl objem přenesených dat v rámci čerpání určité služby nezapočítávat, potom nesmí touto výhodou omezovat ostatní služby či aplikace stejného charakteru,“ říká ČTÚ.

Úřad teď O2 nařídil, aby operátor změnil své služby a uzavřené smlouvy tak, aby byly v souladu s pravidly pro dodržování síťové neutrality. Operátor proto přestane zvýhodnění poskytovat, potvrdila Lupě mluvčí O2 Lucie Jungmannová:

„Obdrželi jsme výzvu ČTÚ, abychom tuto výhodu zákazníkům dále neposkytovali z důvodů údajného rozporu s nařízením EU o síťové neutralitě. Nezapočítávání spotřeby dat na Spotify je časově omezená nabídka platná do 31.5., kterou jsme zákazníkům poskytli, aby si mohli službu bez obav vyzkoušet. S ohledem na uvedenou výzvu ČTÚ jsme se rozhodli nabídku neprodloužit. Možnost vyzkoušet si prémiovou verzi na tři měsíce zdarma budeme zákazníkům nabízet i nadále.“

ČTÚ šetřil také další možné případy porušení pravidel pro dodržování síťové neutrality v Česku. Šlo o doplňkové balíčky Passy od Vodafonu nebo o službu StreamOn od T-Mobilu. Oba operátoři podle ČTÚ přistoupili na jeho připomínky a změnili své smlouvy.

T-Mobile tak od 1. března ze smluvních podmínek odstranil ustanovení umožňující snižovat maximální možnou rychlost u služby StreamOn z důvodu optimalizace přenosu dat. A Vodafone s účinností od 1. června odstraní sporné ustanovení, podle kterého může snižovat kvalitu videa na rozlišení 480p. „Současně odstranil ustanovení, které vázalo objem dat čerpaných v rámci služby na čerpání dat pro univerzální využití (tzv. pravidlo 90:10),“ doplňuje ČTÚ.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 4. 2018 13:04

    david (neregistrovaný)

    Jak to chápu já, tak nebyl poškozen uživatel Spotify, ale ti ostatní. Pokud bych například používal iTunes, Google play či jiné, tak se data počítají. Tím byla jedná služba zvýhodněna proti ostatním a porušen princip neutrality, kdy se ke všem musí operátor chovat stejně.

  • 19. 4. 2018 15:49

    JT (neregistrovaný)

    Operátor nemá co čmuchat co je co za paket, ale prostě jej vzít a přenést. Případně přenést dle zakoupené rychlosti / objemu. Jaký paket , co obsahuje a kam míří mu má být lautr jedno.

  • 18. 4. 2018 22:04

    Filip Jirsák

    Kdyby se to nechalo úplně volně, hrozí ovládnutí trhu velkými poskytovateli obsahu. Např. Facebook by mohl operátora tlačit k tomu, že s ním bude mít lepší/výhodnější peering, nebo mu bude platit – výměnou za to, že operátor uživatelům upřednostní jeho služby. Třeba že přístup k Facebooku budou mít uživatelé rychlejší, nebude se jim počítat do přenesených dat, a nebo prostě dostanou nabídku, že buď budou mít jenom připojení k Facebooku za 200 Kč nebo připojení k internetu za 1500 Kč. Velcí poskytovatelé obsahu by tak mohli zabetonovat svoji pozici, protože by jim nikdo nemohl reálně konkurovat – a kdyby nabídli lepší služby, uživatelé by se k nim přes sítě operátorů nedostali.

    Tomuhle se snaží zabránit legislativa chránící síťovou neutralitu. Samozřejmě je to balancování na hraně, někdy je zvýhodňování některých služeb pro všechny žádoucí – např. prioritizovat IPTV nebo VoIP před běžným provozem. Právě proto je posuzování tak obtížné, protože se nedá stanovit jednoduchá hranice,co je ještě OK a co ne.

    Že je něco zdarma v tom posuzování nepředstavuje žádný problém, legislativa chránící síťovou neutralitu s tím počítá, protože nabízení něčeho „zdarma“ je jeden z nejznámějších způsobů, jak síťovou neutralitu porušovat.

  • 20. 4. 2018 4:34

    vavoom (neregistrovaný)

    Presne tak. Ale nedeje se prave, jeste nad ramec jmenovaneho, ten facebook u kaktusu, ringieroviny u blesku a mafroviny u mobilu.cz? I kdyz to uz by mozna slo nejak technicky okecat ("z nasi staje a serveru", atd.).

    A btw. Management v O2 i tech dalsich dvou asi konecne bouchaj sampansky, i kdyz nejspis cekali, ze se jim tohle zarizne o rok driv. Ted jsou prece chudacci samaritanstni nepochopeni ony tri firmy...

  • 18. 4. 2018 15:26

    Petr M (neregistrovaný)

    Tak za poslouchání ABRadia nebo Play.cz bych taky neplatil, pokud bych se vešel do datovýho balíčku. Jenomže když bych si chtěl pustit oblíbený rádio na Play.cz, musím lepit za data, na Spotify (jako jediným) ne. Takže jako spotřebitel nemám možnost výběru služby (doopravdy zdarma je něco do sluchátek jenom na Spotify) a konkurence od Spotify je diskrimonovaná tím, že klesne jejich tržní podíl, protože se k nim posluchači nedostanou.

  • 18. 4. 2018 21:55

    Jitka (neregistrovaný)

    Sama používám jen Deezer a ten si platím. Spotify mam taky, ale nejsem z nej tak nadšená jako ze zmíněného Deezeru. Stejne je mi jedno co to zere za data pač mam veškerou hudbu staženou a tim padem k dispozici u v of line rezimu.

  • 19. 4. 2018 17:58

    Koncový uživatel (neregistrovaný)

    "omezil práva svobodné volby koncového uživatele"

    Moje práva teda rozhodně neomezil. Svou svobodnou volbou jsem se rozhodl, že budu používat služeb jiného operátora, bez ohledu na nějaké Spotify. Kdybych Spotify používal, naopak by O2 možnosti mojí svobodné volby rozšířil.

  • 18. 4. 2018 12:56

    Hugo bos (neregistrovaný)

    Nic proti EU regulaci, ale nechapu, jak muze byt zakaznik poskozen, diskriminovan necim, za co neplati (spotify je u O2 zdarma). Na druhou stranu, CTU neulozil zadnou pokutu, ale vyzval O2, aby podminky sluzby upravilo.
    Pokud je neco zdarma, tak je hledani problemu dost osemetne.

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).