Hlavní navigace

Podáme podnět kvůli podbízivým cenám operátorů, říká sdružení Telefonující.cz

Sdílet

David Slížek 15. 3. 2017

A je tu další průzkum, který říká to, co už dlouho víme: čeští operátoři nabízejí své služby za i o desítky procent vyšší ceny, než je průměr v dalších zemích EU. Potvrzuje to srovnání, které publikoval nově vzniklý spolek Telefonující.cz. Organizace teď chce kvůli cenám podat podnět antimonopolnímu úřadu.

„Jsme čtvrtí nejdražší v Evropě a data máme ještě výrazně dražší,“ říká předseda spolku, brněnský radní Svatopluk Bartík. Dokládá to srovnáním cen, které si spolek vypracoval.

Vyhledal si veřejně dostupné ceníky evropských operátorů a srovnal nabídky pro čtyři modelové skupiny s předem definovaným chováním a spotřebou minut a dat: čtyřčlennou rodinu s dětmi, matku samoživitelku, důchodkyni a OSVČ (obchodního cestujícího).

Rozdíly proti průměrům v EU se podle srovnání pohybují u ceníkových cen ve stovkách korun měsíčně. Například v modelové skupině „čtyřčlenná rodina“ podle analýzy zaplatí v ČR nejméně 2499 Kč, průměr v EU je přitom 1994 Kč.

Podobné rozdíly jsou i u dalších skupin: „matka samoživitelka“ by v ČR zaplatila 1298 Kč, v EU je průměr 760 Kč. „Důchodkyně“ v ČR vydá měsíčně 549 Kč, v EU by v průměru dala 372 Kč. A „OSVČ“ v Česku zaplatí 1599 Kč, kdežto v Evropě se průměr pohybuje na 891 Kč.

Tuzemští operátoři se obvykle podobným srovnáním brání s tím, že o ničem nevypovídají, protože velká část uživatelů neplatí ceníkové ceny, ale využívá různé akviziční nebo retenční nabídky či firemní tarify zaměstnavatelů.

Spolek publikoval také zdrojová data k analýze (.ZIP). 

Podbízivé ceny

K příčinám vysokých cen podle Bartíka patří nepřiměřeně vysoké marže operátorů, chybějící čtvrtý operátor a také slabý tlak zákazníků. „Chybí tlak spotřebitelů zezdola, proto jsme vznikli,“ říká Bartík. Jeho spolek teď proto začíná nabírat členy.

Telefonující.cz také sepisují podání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a k Evropské komisi. Má mířit na tzv. podbízivé ceny, které operátoři podle Bartíka nabízejí firemním zákazníkům a které pak narušují hospodářskou soutěž.

„Firmy a úřady mají levné ceny a matky samoživitelky nebo důchodkyně pak operátorům tyto nízké ceny doplácejí,“ říká Bartík. Pokud by antimonopolní úřad zasáhl, mohlo by to podle něj pomoci i operátorům, kteří se teď sami ztratili v cenové válce v korporátním prostředí.

„Nevadí nám slevy, ale slevy nemůžou být vymknuté z kloubů. Chceme férové ceníkové ceny,“ uzavírá Bartík. V průběhu jara se jeho sdružení přidá i k další akci, která má na snížení cen zatlačit. Má jít o aktivitu jiného subjektu, o které ale ještě nechce říkat podrobnosti. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 3. 2017 13:13

    Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---

    " „matka samoživitelka“ by v ČR zaplatila 1298 Kč "

    Proč? Soubor nejde stáhnout (chyba 403), takže se nemůžu podívat. Ale opravdu netuším, proč by zrovna matka samoživitelka měla měsíčně platit víc, než kolik stojí neomezený tarif. To si opakovaně dokupuje data za tu nejméně výhodnou cenu?

  • 15. 3. 2017 11:00

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Já jsem si pořídil anonymní předplacenku ,,po minutě zdarma" takže mi tři stovky na měsíc bohatě stačí. (Data neprovozuji a můžu se s poměrně úzkým okruhem známých vybavovat jak dlouho chci a to i na Slovensko). Takže tu cenu pro důchodce bych prosil poněkud upravit. Podotýkám, že mám ,,blbý" telefon, čili bez O. S. což dnes asi není úplně IN, ale zase mám bezpečný internetbanking.

  • 15. 3. 2017 13:50

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Aktualne je to 404.

    Jinak si priplatite (napriklad) za sms jizdenky/vstupenky ... volani na vsemozne infolinky ... ale tezko rici co do toho zahrnuji, kdyz ta data jaksi nejsou.

    Vazne pak nevim, proc by matka samozivitelka mela platit vubec nejaky telefon. A kdyz, tak si muze bohate vystacit s par desetikorunami za predplacenku. Prijde mi to totiz v tomto pripade (ac obecne samozrejme souhlasim s tim, ze ceny nasich OPu jsou nehorazne) podobne, jako resit, ze matka samozivitelka musi jezdit skodovkou, kdyz by mohla mit audi.

    Srovnavat je jednoduse treba cenu konkretnich sluzeb = cenu za minutu a cenu za MB. V CR je to v pripade tech minut od nejakych cca 7Kc/min ... po cca 0,1Kc/min coz je sedmdesatinasobek. A to je presne problem, ktery je potreba resit.

  • 15. 3. 2017 17:02

    Adam (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Spíš "proč by měla jezdit autem, když může na motorce".
    Prostě jsou zákazníci, kterým vyhovuje platit "co provolali, když provolali" a nikoliv vázat peníze předem, aby měli reservu na případné volání. Já měl dlouho předplacenku, kterou jsem nestíhal provolat a povinným dobíjením 300 Kč každý kvartál (aby mi nezrušili číslo) jsem se dostal na to, že jsem tam měl čtyři tisícovky. Přechod na tarif pro mne byl vysvobozením - hlavně proto, že jsem se dostal k "podpultovému" tarifu 50 Kč za měsíc a hovory za kačku pade.
    Má známá, důchodkyně, provolá cca 40 minut měsíčně stylem "každý den minuta".
    Spousta lidí v mém okolí má telefon, který vůbec neumí data - ale operátor jim to pořád tlačí (50 MB za 50 Kč měsíčně a odpárat to nejde.)
    Známá má chytrý mobil, ale nemá doma žádnou wifinu - a jen aktualizace Androidu a předinstalovaných aplikací jí sežraly přes 2 GB dat. (Přitom ten telefon na data nepoužívá, protože na čtení webu to nemá dost velkou obrazovku a na psaní e-mailů tomu chybí klávesnice. Ale synchronisace kontaktů a hledání odjezdů MHD jsou opravdu fajn aplikace.)
    Prostě: pokud nejste zrovna "masa", úplně běžný uživatel s požadavky dle představ operátora, tak to vyjde draho - a není kam utéct!

  • 15. 3. 2017 13:47

    Jakub Kriš (neregistrovaný) 213.208.155.---

    Dobrý deň, správny link je s veľkým TK, prihodíme na web aj s malým. Matka má tarif za 749 ale kupuje paušál aj dcére.

  • 15. 3. 2017 21:09

    none (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Tohle se mi líbí:

    K příčinám vysokých cen podle Bartíka patří nepřiměřeně vysoké marže operátorů, chybějící čtvrtý operátor a také slabý tlak zákazníků. „Chybí tlak spotřebitelů zezdola, proto jsme vznikli,“ říká Bartík.

  • 16. 3. 2017 9:04

    Martin P.

    Vzhledem k tomu, že podle mě jde panu Bártíkovy a Žít Brno jde v volbách o hodně, slíbí co se dá.