Hlavní navigace

Před třiceti lety zahájila vysílání satelitní družice Astra 1A, klíčová i pro české diváky

15. 3. 2019

Sdílet

Astra 1A

V únoru 1989 zahájila svou činnost družice Astra 1A, provozovaná satelitním operátorem SES. Jako historicky první z flotily této společnosti byla vypuštěna na oběžnou dráhu na palubě rakety Ariane 4, která vzletěla z kosmodromu ve Francouzské Guyaně. Satelit byl umístěn na orbitální pozici 19,2° východně, odkud pokrýval oblast západní a střední Evropy. 

Diváci tak mohli poprvé naladit satelitní signál, který se zpočátku skládal z programů FilmNet, Sky TV, Scandinavian TV3 a MTV Europe. Do konce roku se nabídka rozšířila o další německé kanály (RTL plus, Sat.1 a Pro7). V červnu 1990 se naplnila kapacita všech transpondérů a ve stejném roce družice dosahovala na sedmnáct milionů evropských domácností.

V současné době mohou diváci z několika desítek satelitů Astra společnosti SES přijímat kolem čtyř stovek volně vysílajících kanálů, včetně osmi desítek v HD rozlišení.

ROZHOVOR: Podle Martina Ornass-Kubackiho bude pro Ultra HD vysílání satelit nezbytností

Prezident středoevropské divize Astra Martin Ornass-Kubacki zdůraznil výhody satelitního vysílání – nezávislost na geografických podmínkách, přírodních katastrofách, teroristických útocích nebo politických problémech, a také spolehlivost, neboť připojení k pozemní infrastruktuře není potřeba.

Především je to ale právě satelit, který dnes poskytuje neomezený přenos signálu nebo obsahu bez ohledu na jeho náročnost. Proto satelit funguje skvěle při vysílání obsahu v původním 4K rozlišení. Navíc na satelitu Astra 3B již proběhly přenosy v 8K, což poukazuje na jeho připravenost vysílat programy v ještě vyšší kvalitě. Moderní satelity umožňují posílat tisíce gigabajtů dat za sekundu a lze je přizpůsobit různým účelům, dodal Kubacki.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).