Ještě jsem přemýšlel, jaké jsou možnosti ty SMSky rozeslat v co nejkratším čase a nezbořit při tom síť. Máme seznam všech adresátů, kteří jsou přihlášeni k různým BTSkám. Adresáti se mohou pohybovat mezi BTSkama (a to i při pobytu doba bez jakéhokoli fyzického pohybu), případně může být jeden adresát nějaký čas offline. Neřeším situace, kdy je někdo třeba měsíc offline – pak podobná SMS už nemá moc význam a i běžné SMS expirují.
Jak může vypadat běžné doručení SMSky v rámci operátora? No, odesílatel pošle SMS, operátor si ji uloží do fronty. A pak si ji BTS, ke které je připojen adresát, nějak vyzvedne z fronty. Fronta je nutná, jinak nemusíme SMS doručit třeba lidem, kteří zrovna nemají (třeba krátkodobě) signál.
Tady je fronta taky nutná. (Ano, vzhledem ke hromadnosti SMS by šlo její text rozdistribuovat na všechny BTS a držet si jen nějaký stav doručení jednotlivým adresátům. Ale to už je celkem mikrooptimalizace v celém schématu. BTS nemůže prostě rozesílat všem přihlášeným SMS, protože by ji někteří mohli dostat vícekrát a někteří by ji nedostali vůbec.
Pro zjednodušení předpokládejme, že kanál pro SMS nesoupeří s ničím jiným. (Asi to není úplně pravda, když SMS dovede na chvíli přerušit GPRS/EDGE spojení a když se SMS mohou doručovat zřejmě jako jakákoli jiná data přes LTE, ale zjednodušme si to.) Optimální řešení by bylo mít ve frontě nastavenou prioritu, a těmto SMS ji nastavit nízko. Tím by šlo využít celou kapacitu jednotlivých BTS a doručovat co nejrychleji, aniž by to omezilo ostatní provoz. Musí to ustát fronta, což bude asi nějaký databázový server, asi nějak vhodně rozdělený na více fyzických strojů a snad bez single-point-of-failure. To asi nebude problém vzhledem k Silvestrové/Vánoční kapacitě. (I když tady chceme ještě řešit priority a nejen prosté I/O.) Máme-li dostatečně silnou frontu, doba doručování všem připojeným bude záviset na „nejpomalejší“* BTS, pak samozřejmě bude i malý provoz pro zákazníky, kteří jsou aktuálně offline.
Rychlejší posílání SMSek je tedy asi technicky možné, má to ale dvě „ale“:
1. Jak jsem zmiňoval, zanedbával jsem, co musí fronta umět navíc a dnes to neumí. Nezapomínejme, že zvýšené nároky na frontu se projeví i o Silvestru a operátoři by asi nechtěli mít různé fronty a přepínat mezi nimi a přenášet mezi nimi data. Možná toto nebude problém a fronty to již dávno podporují, ale nevím.
2. Toto všechno „se“ musí implementovat a otestovat. Nejen na straně fronty, ale i na straně BTS. Máme BTS pro GSM (2G), UMTS (3G), LTE (4G), dost možná to bude mix od různých výrobců. A reálně ty SMS soupeří o kapacitu nejen se SMS. Když připočtu to, že toto operátor běžně nepotřebuje, nevidím se, že se jim to nechce implementovat.
*) Ona pomalost není nutně vlastnost BTS jako takové, ale závisí i na dalších okolnostech, jako je počet připojených zákazníků a prioritnější provoz. Proto ty uvozovky.
Průměr je tu tak trochu hausnumero. Podstatné je, kolik to bude trvat těm nejvytíženějším BTSkám. Když stavíte server, taky nestačí, aby zvládal průměrnou denní zátěž, to by ve špičce pravidelně nezvládal. Průměr zde lze použít snad jen jako dolní odhad.
Navíc, jak tu někdo nakousl, je otázka, jak to odesílali. Úzké hrdlo tak nemusí být ve způsobu doručení, ale v nějakém odesílacím mechanismu. Jak často potřebuje operátor rozeslat hromadně SMSky? Nejhromadnější a nejběžnější případ je asi změna obchodních podmínekn kde to ale oznamuje s určitým předstihem a asi ho úplně netrápí, jak dlouho to posílá…
Vysoce pravdepodobne to jde zapnout konfiguracnima SMSkama stejne, jako se konfiguracnima SMSkama zapinaj jiny ptakoviny treba pri pripojeni noveho pristroje (MMS APN, SMS centrum, konfigurace internetu apod). Minimalne z letmeho pohledu do ETSI TS 123 041 by to jit melo - ale cas to do hloubky studovat priznavam nemam.
Jasne, je vcelku pozde to zapinat az kdyz se neco deje. Ale nasi operatori ani jejich asociace tyhle bezpecnostni veci viditelne vubec neresi a doted neresili.
Je kazdopadne velky fail tyhle informacni SMSky posilat stejne pomalu a s podobne nizkou prioritou, jako se rozesilaji v zasade nedulezita marketingova sdeleni. A ano, taky nikdo nevysvetlil, jak je to s temi desitkami milionu SMS rozeslanych behem Silvestra v par hodinach ;-) Ty vladni SMSky hledaly sveho prijemce i vic jak jeden den...
Myslím, že v první řadě bylo potřeba v žádném případě neohrozit síť operátorů. Byla to nepřipravená akce (na Vánoce a Silvestr se operátoři mohou připravovat týdny dopředu), navíc spuštěná o víkendu, kdy spousta důležitých lidí nemusela být dostupná nebo měli jen omezené možnosti komunikace. Mohly být na víkend naplánované různé odstávky (jejichž dopad na akci nemusí být snadné během pár hodin vyhodnotit). Jet v takové situaci na 4 % toho, kdy už síť nezvládá (vám se na Silvestra vždy podaří odeslat SMS hned a protějšek ji hned dostane?) mi vůbec nepřipadá nerozumné, 20 % je už za hranicí toho, co bych si v takové situaci troufl.
Kdyz posilate SMS z mobilu na mobil, tak zaznam nejde pres interni casti systemu.
Kdyz posilate SMS z CRM, tak pak mate v desitkach systemu informaci, ze SMS byla zaslana. Pro kazdou SMS se totiz dela v internim systemu objednavka. Tenhle selmostroj jich zvlada poslat desetitisice za hodinu, ne vic.
Jestlize by vlada mela vlastni SMS branu (jako napr. banky pro zasilani kodu do internetoveho bankovnictvi), tak by SMS nemusely jit pres CRM a bylo by jich mozne poslat za hodinu mnohem vic.
Matematika: 14 miliónů SMSek za 24 hodin. Budeme počítat za 12 hodin (nechceme lidi rušit SMSkama v noci). To jest 14M / 12 = 1.1 miliónů zpráv za hodinu. 14M / 12 / 60 = 19.5 tisíc zpráv za minutu. 14M / 12 / 60 / 60 = 324 zpráv za sekundu. V celém Česku je zhruba 16598 BTSek [1]. Takže 14M / 12 / 60 / 60 / 16000 = 0.02, tedy 1 SMS za 1 minutu a 13 sekund na každou BTSku (v průměru).
Tak počítejme. V tom článku se nepíše, kolik těch "prvních hodin roku" to bylo, ale těžko někdo bude posílat SMS po druhé hodině (pokud to nenechá až na ráno) a nevzpomínám si, že by mi někdy novoroční SMS poslaná po půlnoci přišla později. Pro jistotu přidejme ještě hodinu a máme to 41.5 milionů za tři hodiny. Nevím, kdy přesně se s rozesíláním "vládních" SMS začalo, ale mně přišla v sobotu někdy po poledni a autorovi zprávičky v neděli po poledni, takže dolní odhad je 24 hodin, což celkem souhlasí s časovým intervalem udávaným p. Grundem. A pro počet SMS vezměme horní odhad, tj. 14 milionů.
Je mi líto, ale ať počítám, jak počítám, vychází mi, že má-li váš argument fungovat, pak se oproti zmíněnému 1. lednu 2014 rozeslala asi třetina SMS za osminásobek času, takže i v případě, že by tehdy byla celou dobu kapacita sítě pro SMS vytížena naplno, byla teď o víkendu v průměru vytížena asi tak na čtyři procenta. A i kdybych vzal těch zcela konkrétních 75 milionů SMS ze Štědrého dne (tj. 24 hodin - a tam asi nikdo nevěří, že síť jela celých 24 hodin nadoraz), pořád by to vyšlo na necelých 19 procent.
Tím vůbec nechci naznačovat, že považuji tu SMS akci za rozumnou, nebo rozporovat tvrzení, že SMS pro tento účel nejsou vhodným komunikačním kanálem. Jen že musím souhlasit s tvrzením, že v tom vyjádření "něco nehraje".
Fair point, ale zrovna jsem si prohlížel nastavení Cell broadcastu na svém Galaxy J6+ kupovaného u VDF CZ. Cell broadcast je ve výchozím stavu vypnutý, a nedělám si iluze, že u spousty uživatelů to bude podobné.
Změna současného stavu by si IMHO žádala kooperaci a koordinaci mezi vládou, operátory a výrobci mobilních zařízení, aby byla aspoň šance, že by CB mohlo v nějakém stavu pro většinu obyvatel v ČR fungovat v následujících řekněme 10 letech... (Je to moc? Je to málo? Nevím. Běh na dlouhou trať? Zcela jistě. Nemožné? Určitě ne.)
Řekl bych, že něco jiného jsou novoroční pozdravy, které operátor nemůže ovlivnit a které mu vytíží síť na 100 % (a všichni s tím počítají), a něco jiného je akce, kterou si může operátor řídit a naplánovat. Bylo by od operátorů hloupé, kdyby si sami zahltili síť. Navíc v době, kdy s tím nikdo nepočítá a kdy by to mohlo vyvolat paniku.
Tady je videt, jak vsihni nasi mobilni operatori i asociace operatoru mobilnich siti je proste jen 100 let za opicema, prilis neinvestuji do kapacit siti a z lidi jen zdimou penize, ktere proste mizi neznamo kde. A spoleha se na to, ze lidi jsou blbci.
Cell broadcast urcite zvladne vic jak 99% dnesnich pristroju - a na toto se vymlouvaji. Vyjimkou ale budou nejake archaicke kramy. Kazdopadne i ty jde na strane operator indentifikovat - Prvni casti IMEI, ktery operatori vidi je TAC - ze ktereho jde pristroj presne urcit - a tedy identifikovat ty eventuelne problemove (stare) zarizeni. Jenze to by se musel nekdo namahat.
Něco tu nehraje:
Češi během prvních hodin nového roku uskutečnili v mobilních sítích na 60,5 milionu volání a odeslali 41,5 milionu SMS. Proti loňsku tak přibylo téměř pět milionů novoročních hovorů, SMS bylo naopak meziročně o zhruba půl milionu méně, vyplývá z informací poskytnutých mobilními operátory.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/cesi-si-o-silvestra-vice-volali-sms-behem-oslav-poslali-mene.A140101_150413_firmy-trhy_ebr