Hlavní navigace

Reforma copyrightu prošla trialogem, včetně kontroverzních článků 11 a 13

14. 2. 2019

Sdílet

Zatímco oficiální prohlášení Evropské komise hýří nadšením a mluví o výhodách pro všechny, kritici chystané směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu varují, že text je špatný a přinese na internet řadu komplikací. Návrh směrnice každopádně prošel zásadní zkouškou: v noci na čtvrtek se na jeho kompromisní variantě shodli zástupci Evropského parlamentu, Komise a rady EU (tzv. trialog).

Výsledná verze textu obsahuje kontroverzní články 11 a 13. Jejich neoficiální podobu zveřejnila německá pirátská europoslankyně Julia Reda.

Článek 11 dává online médiím výlučná práva k jejich textům a k jejich komerčnímu využívání. Výjimku mají pouze „jednotlivá slova nebo velmi krátké úryvky“. Pokud směrnice vstoupí v platnost, bude na členských státech nebo soudech, aby rozhodly, jak „velmi krátký úryvek“ definovat. Článek je zaměřen zejména proti vyhledávačům nebo sociálním sítím. Vydavatelé si od něj slibují, že budou moci vybírat licenční poplatky za odkazy například na Googlu nebo Facebooku, nebo že tyto velké firmy přimějí k jinému způsobu dělení o zisky z online reklamy.

O co ve směrnici jde? Přečtěte si komentář: Jak přistřihnout křídla Facebooku a Googlu

Článek 13 má dát provozovatelům webů, které umožňují nahrávání uživatelského obsahu, přímou právní zodpovědnost za veškerý nahrávaný obsah. Musí se také postarat o to, aby se případný odstraněný pirátský obsah na jejich web zase nevrátil. Podle kritků to povede k preventivnímu filtrování veškerého nahrávaného obsahu a k mazání i takových souborů, které pirátské nejsou.

Návrh teď musí ještě formálně schválit Rada EU a Evropský parlament. Pokud projde, dostanou pak členské státy dva roky na to, aby směrnici převedly do svých národních zákonů.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).