Satelit je nejsilnější v malých obcích, IPTV vede ve městech

16. 9. 2024

Sdílet

Televize, televizní ovladač, televizní vysílání, sport Autor: Lupa.cz s využitím DALL-E

Asociace televizních organizací zveřejnila nová data o zastoupení různých forem příjmu televizního signálu v českých domácnostech. Z první a druhé letošní vlny výzkumu vyplynulo, že už 83 % televizních domácností s dětmi do 14 let má televizor připojený k internetu.

Za televizní domácnost se považuje taková, ve které je alespoň jeden funkční televizor s libovolným typem příjmu TV signálu. Samotné peoplemetrové měření ukazuje, že televizní sledovanost se v posledních měsících meziročně mírně zvýšila a nadále roste význam odložené sledovanosti.

V obcích do pěti tisíc obyvatel je hlavním typem příjmu pozemní vysílání (42 %), následuje IPTV nebo kabel (38 %) a výrazné zastoupení má satelit (20 %). V obcích od pěti do sta tisíc obyvatel je hlavním typem příjmu IPTV nebo kabel (47 %), následuje zemské vysílání (40 %) a satelit (12 %).

Ve velkých městech nad sto tisíc obyvatel má IPTV nadpoloviční zastoupení (52 %), následuje pozemní vysílání (45 %) a příjem ze satelitu (3 %).

„Zatímco samostatně žijící jednotlivci si v 82 % případů vystačí s jedním televizorem, ve skupině domácností se třemi a více členy ve 47 % případů nalezneme dva a více televizory a v 16 % případů dokonce tři a více,“ podotýká Asociace televizní organizací.

Zastoupení televizorů připojených k internetu je nejvyšší (83 %) u domácností s dětmi do 14 let, dále u domácností členů ve věku 25–44 let. Klesá s rostoucím věkem. Mezi domácnostmi, kde jsou všichni členové starší 65 let, je to zatím jen 28 %. V dlouhodobém pohledu však ve všech věkových skupinách penetrace přijímačů připojených k internetu roste.

Díky internetu a IPTV se zvyšuje odložená sledovanost, tedy dodatečné přehrávání pořadů se zpožděním oproti jejich živému vysílání. V období od května do srpna 2024 došlo v cílové skupině 15+ k meziročnímu nárůstu zastoupení třídenní odložené sledovanosti na televizorech na celkové sledovanosti z 9,7 % na 10,8 %.

„Ve stejném meziročním srovnání a stejné cílové skupině pozorujeme mírný nárůst celkové TV sledovanosti z 3 hodin 10 minut na 3 hodiny 11 minut. Nejvíce si polepšila stanice ČT sport, avšak meziroční nárůst zaznamenaly např. i stanice Prima Love, Nova Lady, Nova Action, Seznam.cz TV, TV Barrandov či ČT :D,“ podotkla Asociace televizních organizací.

Meziročně rostla i celková naměřená sledovanost TV vysílání a pořadů na internetu (webové přehrávače, mobilní aplikace, HbbTV, Smart TV aplikace), a to díky výraznému nárůstu živé sledovanosti na internetu.

Kontinuální výzkum projektu PCEM probíhá od roku 1997. Umožňuje tak sledovat vývoj české populace v opravdu dlouhých časových řadách, či naopak díky čtyřem samostatně reportovaným vlnám do roka (každá o velikosti 3000 dotázaných domácností) zachytit její dynamický vývoj.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).