Hlavní navigace

Snižovat kvalitu videa nemá smysl a české sítě mají rezervy, říká šéf NIXu

Sdílet

Jan Sedlák 1. 4. 2020

Vlivem viru COVID-19 a skutečnosti, že je velká část obyvatel doma, v průměru narostl datový tok v NIXu o 25 procent. Podle šéfa tohoto internetového uzlu Adama Goleckého je ale páteř zdravá a sítě mají rezervy.

„V pracovní době máme přibližně o 40 % vyšší toky, večerní špička vzrostla asi o 10 %. Celkově můžeme říci, že průměrně došlo k 25% nárůstu a máme i nový rekord, který dnes činí 1,3 Tbps,“ uvádí Golecký v dnešním rozhovoru pro Root.cz. „Toky se průběžně zvyšují, takže je jasné, že síť má stále ještě rezervy. Páteř je zdravá a funguje spolehlivě. Občas se objeví někdo, kdo si stěžuje na lokální problémy, ale ty se týkají spíše konkrétních oblastí, kde došlo k nebývalému nárůstu internetového provozu.“

Golecký také reaguje na to, zda dává smysl snižovat datové toky u videa, což se v případě řady služeb typu YouTube a Netflix děje. Vyzvaly k tomu i ministerstvo průmyslu a obchodu a Český telekomunikační úřad, což jsme více rozebírali.

„Myslím si, že to smysl nemá. Všechny hlavní služby používají adaptivní protokoly, které samy vyhodnocují situaci a v případě nedostatečné kapacity linky zpomalí a tím přenosové pásmo uvolní. Nejspíše to bylo unáhlené rozhodnutí nebo pouze projev solidarity. V médiích se často objevovala informace, že to Evropská komise nejspíše udělala na žádost některých španělských firem, kde docházelo k výraznému přetěžování poslední míle. V našich podmínkách, s informacemi, které máme, ale není třeba, aby do toho stát zasahoval. I poskytovatelé daných služeb mají zájem na tom, aby jejich služby fungovaly bez komplikací,“ uvádí k tématu Golecký s tím, že v případě videa je vidět nárůst například u Twitche.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 4. 2020 7:51

    bez přezdívky

    Jestliže providerovi roste zátěž v jeho síti, ať již vyššími požadavky na kvalitu nebo jejich větším počtem, má reagovat navýšením konektivity. Nevidím jediný důvod, proč by měl poskytovatel obsahu snižovat kvalitu pro všechny (pokud to on sám nepotřebuje). Ti, co mezi nabídkou přípojek vybírat mohou si často připlácí za to aby mohli tu vyšší kvalitu sledovat.

  • 2. 4. 2020 0:03

    Martin Novotný

    Páteřní síť možná má rezervy, ale poskytovatelé ne. Alespoň u UPC, které mám už 10 let a vždy jsem byl spokojen, je výrazný pokles kvality, hlavně rychlost odezvy.

  • 2. 4. 2020 10:38

    bez přezdívky

    Lokalita, čas? Já dlouhodobě monitoruji 3 místa v Praze a odezvy jsou:
    Praha-Hodkovičky: 6,1 - 6,4 ms
    Praha-Hloubětín: 6,2 - 6,6 ms
    Praha-Hostivař: 6,5 - 6,9 ms
    Což mi nepřijde špatné.