Hlavní navigace

Stát chce u tísňových volání nasadit umělou inteligenci, dává na to miliony

11. 7. 2019

Sdílet

Ministerstvo vnitra ČR Autor: Jan Sedlák

Ministerstvo vnitra rozjíždí projekt, který má zjistit, zda by v rámci tísňových volání bylo možné využít prvky umělé inteligence. Na projekt s oficiálním názvem „Zapojení umělé inteligence do příjmu tísňového volání“ vyčleňuje 25,8 milionu korun bez DPH ve formě dotace. Na akci budou pracovat tuzemské společnosti GoodAI Applied, Phonexia a SpeechTech a také Fakulta informačních technologií na VUT v Brně a Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava.

„Projekt zkoumá nasazení umělé inteligence pro příjem tísňových volání v průběhu mimořádných událostí pomocí hlasového chatbota. Je očekáván posun v řečové analytice, sémantické analýze, managementu dialogu a v hlasové syntéze, včetně integrace geografických informací. Výstupem je funkční demonstrátor pracující s reálnými telefonními hovory v podmínkách blízkých nasazení v Integrovaném záchranném systému (IZS) a doporučení pro integraci systému a jeho další rozvoj k automatizaci IZS,“ uvádí oficiální zadání.

O automatizaci call center se snaží řada projektů a firem na světě. Například Česká pojišťovna nasadila podobný systém pro práci s klienty, vybudovaný je na základech technologie IBM Watson. Vnitro chce například odlehčit zátěž u tísňových volání během katastrof

Tuzemské firmy, které se na projektu vnitra budou podílet, mají v oblasti zkušenosti. GoodAI Applied je odnoží firmy GoodAI. Na rozdíl od ní se nesnaží zkoumat obecnou AI, ale do praxe nasazuje prvky AI a datových věd. Podnik od roku 2017 vyvíjí vlastního chatbota založeného na algoritmech zpracování přirozeného jazyka (NLP).

Brněnská Phonexia je v oboru dlouhodobě známá, vychází z výzkumu na VUT a její technologie pro rozpoznávání řeči jsou nasazovány po celém světě. SpeechTech se zaměřuje zejména na převod mluvené řeči do textu a opačně. Technologie syntézy řeči (TTS) používají třeba rozhlasové systémy obchodů Kaufland a Makro. Vyhlašuje i poplachy u hasičů. VUT se pak zapojí zejména se svojí výzkumnou skupinou Speech@FIT a VŠB má k dispozici superpočítačové centrum IT4Innovations.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 7. 2019 12:55

    bez přezdívky

    > Dobry den, tady je tisnova linka Polic....
    - Pomoc, potrebuji pomoc!
    > ..ie Ceske Republiky. Jak vam muzu pomoct?
    - Nejaky chlap mi beha po zahrade a snazi se dostat do domu! Co mam delat?!
    > rozumim, potrebujete pomoct s domem a zahradou. Toto je tisnova linka Policie Ceske Republiky. Prejete si prepojit na Mountfield?

  • 11. 7. 2019 13:05

    lupa.cz jsou už jako čučkaři

    Zejmena v krizove situaci spolehat na nedokonalou technologii, ktera ani nema pravni odpovednost jako operator? To je bud neuplna novinarska informace anebo MV CR zazilo velmi horke letni dny bez klimatizace. Na druhou stranu, pri pravdepodobnosti katastrof na nasem uzemi se tenhle system do hry asi nikdy realne nepodiva, takze by mozna bylo zajimavejsi zjistit kolik penez do toho zahuci a kdo byl v hodnotici komisi.

  • 11. 7. 2019 18:44

    Martin

    Problém není s hovory, které takový automat nezvládne přijmout, ale s těmi, o kterých si myslí, že je zvládne, a živému operátorovi je nepředá... To je průser.

  • 11. 7. 2019 15:12

    Standa

    Nebudte tak negativni, tohle bude hlavne na odfiltrovani takovych tech nejzbytecnejsich volani kterych je stovky. Obzvlast pri nejake katastrofe, bude desitky lidi volat ze na vaclavaku praskla voda a kun uz ma nohy mokre (a v dnesni situaci by se v tu chvili operatorovi skutecny dulezity hovor nedovolal.
    Predpokladam ze tohle bude prvni kontakt na 10s ktery v pripade ze nerozumi nebo nedokaze zvladnout, tak hned prepoji na ziveho operatora. Kdyz naopak volajici je klidny a rozumny clovek tak strojove odpovedi mohou byt nakonec rychlejsi a nez to nakonec prepne na ziveho operatora, tak uz bude mit predbeznou diagnozu a pozici na monitoru.

  • 11. 7. 2019 15:12

    Jirka

    Po vyřešení problému s nedostatkem operátorů na telefonní lince pomocí AI bude následovat nahrazení nedostatku policistů v terénu pomocí robotů. To bude teprve hukot.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).