Jednostranné změny smluv musejí být včas dopředu a ve srozumitelné formě zákazníkům oznámeny. Připomíná to Český telekomunikační úřad v květnové monitorovací zprávě. Zmiňuje přitom souvislost s probíhajícími nebo chystanými změnami vybraných tarifů u operátorů Vodafone a O2.
Jednostranně změnit smlouvu lze tehdy, pokud s tím původní smlouvy počítala a takovou změnu povolovala. Dále je třeba v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem informovat zákazníka o veškerých změnách smluvních podmínek nejpozději 1 měsíc před nabytím účinnosti změny a zároveň ho informovat o jeho právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by mu tím vznikly jakékoliv další náklady, pokud se změnou nesouhlasí.
ČTÚ zdůrazňuje, že v souladu s jeho výkladovou praxí vyžaduje, aby informace o avizované změně byly operátory prezentovány takovým způsobem, který bude ze strany spotřebitelů zcela jasně zaznamenatelný. „Vítané je takové grafické zpracování dané informace, jež nenechá zákazníky na pochybách, že jim je oznamováno zásadní sdělení, kterému je třeba věnovat pozornost,“ uvádí monitorovací zpráva.
Při změně tarifů musejí zákazníci mít k dispozici veškeré informace o datu změny, podmínkách nového tarifu a výši ceny, která bude účtována za nově aktivovanou službu. „Tyto informace by měly být poskytnuty tak, aby se zákazníci již v rámci obdrženého oznámení seznámili se všemi zásadními podmínkami. Nelze tedy akceptovat kupříkladu zaslání pouhého odkazu na webové stránky operátora či poskytnutí neurčitého sdělení, ze kterého není možné seznat konkrétní podmínky chystané změny,“ zdůrazňuje úřad.
Vodafone začal tento měsíc svým zákazníkům s kabelovým internetem (bývalí klienti UPC) rozesílat informaci o nahrazení nejlevnějšího tarifu Start dražší variantou s vyšší rychlostí. Neupřesnil však, k jakému dni změna nastane. A u řady zákazníků byl nový tarif aktivován dříve než 1 měsíc po oznámení změny.