Hlavní navigace

Telegram podal Evropské komisi stížnost na Apple, vadí mu "daň z aplikací"

Sdílet

David Slížek 31. 7. 2020

Na Apple míří další antimonopolní stížnost. Podala ji komunikační služba Telegram, které vadí, jak se Apple ve svém App Store chová k tvůrcům aplikací. O formální stížnosti informoval deník Financial Times

Jedním ze zásadních problémů je podle zakladatele Telegramu Pavla Durova „daň z aplikací“ – tedy (obvykle) 30% poplatek, který musí vývojáři platit z jakékoli transakce, která v jejich aplikaci na iOS proběhne (třeba při prodeji předplatného nebo in-app nákupu).

Své námitky proti poplatkům Durov shrnul ve svém postu na Telegramu. Tvrdí v něm například, že „daň z aplikací“ zvyšuje ceny pro uživatele, protože vývojáři ji do nich musí promítnout. Podle Durova také v aplikacích není dostupný některý obsah, protože za něj Apple vyžaduje peníze. Firma podle něj také zakazuje vývojářům uživatelům prozradit, jaký konkrétní obsah nesmí zobrazovat.

Durov viní Apple i z toho, že existence poplatku snižuje počet dostupných aplikací. „Řada aplikací by ve světě bez 30% poplatku byla výdělečná, ale povinnost odvádět 30 % výnosů Applu činí jejich byznys model neudržitelným,“ říká. Na blogu také polemizuje s důvody, které Apple obvykle uvádí na svou obranu.

Apple na tuto konkrétní stížnost nereagoval. Na podobné výtky obvykle argumentuje tím, že App Store umožňuje vývojářům oslovit velké množství uživatelů a že vybrané peníze používá na udržování ekosystému.

Připomeňme, že Evropská komise v červnu ohlásila start oficiálního antimonopolního vyšetřování Applu ve dvou oblastech – jednou z nich jsou právě podmínky App Store pro vývojáře.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 31. 7. 2020 21:44

    bez přezdívky

    Že jde Applu jen o peníze je asi jasné. To, že je využívá na údržbu ekosystému, je jen část pravdy, která ale dobře zní.

    Přece jen se iOS dá považovat za systém s významnou tržní silou (kterou Apple prostě rád využívá ke generování co nejvyšších zisků na úkor dodavatelů obsahu).
    A tím, že iOS ani neumožňuje jiný způsob jak získat aplikaci, mu dává ještě větší "nadvládu" nad dodavateli obsahu. Chápu, že to má i výhody, ale stejně je mi ta jejich filozofie je proti srsti (ne jako taková, ale prostě v tom vidím ten tlak na to z každého vyždímat do nejvíc)
    Jen názor, nehodlám tady vyvolávat nějaké flamewary...

  • 2. 8. 2020 22:31

    PF

    "Přece jen se iOS dá považovat za systém s významnou tržní silou" - nebyl bych si tak jist, že by nějaký soud bral tržní podíl okolo 14% za významnou tržní sílu.

  • 3. 8. 2020 10:55

    bez přezdívky

    V Evropě cca 25%, alespoň pokud čerpám z dvou prvních linků z Google
    https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/europe
    A i kdyby měl méně, tak co. Je tu Android, IOS a "nic", takže stejně...