Hlavní navigace

Uber nesmí v Brně jezdit, krajský soud uznal, že firma podniká nelegálně

Sdílet

David Slížek 18. 4. 2017

Podnikání Uberu v Brně nesplňuje potřebné zákonné předpoklady a firma s ním musí skončit. Ve svém předběžném opatření to přikázal Krajský soud v Brně. O usnesení dnes informovalo vedení města.

„Krajský soud v Brně vydal před několika dny pro ČR průlomové rozhodnutí, kdy v rámci předběžného opatření konstatoval, že služba Uberu, která je poskytována na území města Brna, je poskytována v rozporu s právními předpisy našeho státu, a že tedy zakazuje, aby tato služba byla nadále tímto způsobem na území města Brna poskytována a provozována,“ komentoval soudní rozhodnutí náměstek primátora Matěj Hollan.

Podle Hollana soud neuznal argumentaci Uberu, že jde o spolujízdu a službu sdílené ekonomiky. Soud naopak došel k závěru, že jde o klasickou taxislužbu, která musí dodržovat příslušné zákony a vyhlášky. Uberu tak přikázal, aby se zdržel provozování taxislužby bez licencovaných taxikářů, taxametrů a dalších podmínek, které klasickým taxikářům zákony a vyhlášky stanovují.

Město zveřejnilo i celý text předběžného opatření (PDF).

Soudní usnesení se teď překládá do holandštiny, aby mohlo být doručeno mateřské firmě Uberu. Po doručení musí Uber s poskytováním služeb v Brně skončit. Firma se ale proti opatření může ještě odvolat, a to do 15 dní ode dne doručení. Odvolání ale nemá odkladný účinek.

Návrh na předběžné opatření podala firma LIDO TAXI RADIO, ke které se pak Brno připojilo jako vedlejší účastník řízení. Taxikářská společnost teď bude mít 30 dní od doručení usnesení na to, aby k soudu podala návrh na zahájení řízení. Teprve v tom by pak měl soud rozhodnout spor definitivně.

Uber do Brna vstoupil na začátku letošního února a už po prvním měsíci měl podle šéfa služby pro Česko a Slovensko Tomáše Peťovského ve městě asi tisícovku registrovaných řidičů. Přečtěte si celý rozhovor: Tomáš Peťovský (Uber): V Brně máme už kolem tisíce registrovaných uživatelů.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 4. 2017 15:45

    tom (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz

    no je pravda ze Uber nedela naprosto nic proto aby ridici mohly v klidu pro nej jezdit mel by jim zaridit licenci a starat se o to aby bylo vse legalni jenze Uber dela jen toto: stahni si appku my si stahnem provizi jo a ridici co neses veskere naklady a rizika nezapomen si to zdanit my to nedanime a ucetnictvi vedem v danovem raji kam financak nemuze, ale tobe to poslem na ucet a pokud nas urad oslovi radi mu vydame veskere udaje jak klientu tak ridicu tak to fakt nzapomen zdanit... sme startup voe prece nebudem neco delat, appku uz mame mapy jsou free z googlu tak si ji stahni a jezdi.... vlastne jedine co kdy kde Uber udelal je apka napojena na google mapy co si stahne provizi z ujetych km nic vic a takovej humbuk kolem toho :D

  • 18. 4. 2017 11:29

    sulthan (neregistrovaný) 195.250.130.---

    To je nesmysl. Uber si hraje na sdilenou ekonomiku, ale jejich ridici tak v naproste vetsine pripadu nefunguji. Je to uplne klasicka taxisluzba. Nase zakony jsou ovsem zastarale a sluzbu typu Uber neumoznuji. A Uber to dobre vi.

    Ceske soudy nemaji jinou moznost nez Uber zakazat a ridice pokutovat. Takovy je zakon. Taximafie nebo nazor radnich je irrelevantni. Argumentace taxikaru o nerovnych podminkach je zalozena na faktech.

    Uber by mel tlacit na zmenu (modernizaci) zakona, ale vtip je v tom, ze zodpovednost je vetsinou na ridicich a ne na samotne firme, takze Uberu to bylo dlouhodobe jedno.

    Kdyby Uber v dobe, kdy vstupoval na cesky trh, zacal lobbovat za zmenu zakona, tak by to uz dnes mohlo byt.

  • 19. 4. 2017 11:42

    dino

    Jaká sdílená ekonomika? V rámci individuální automobilové přepravy je sdílená ekonomika třeba spolujízda (jedu z A do B a někdo chce též, tak ho vezmu) či carsharing (používám s někým auto na střídačku). To, že mě svým autem za úplatu svezete z A do B, přičemž A i B jsou Vám u zadele a všímáte si jich jen proto, že já jako zákazník chtěl právě z A do B... Když mi pekař upeče chleba, "sdílel" se mnou svou pec?

    Nebo stručněji, šířit tu absurdní představu spojení Uberu (tak, jak reálně funguje, ne jak se (možná) prezentuje) a sdílené ekonomiky znamená sdílenou ekonomiku ztotožnit s ekonomikou jako takovou.

  • 18. 4. 2017 22:21

    ssss (neregistrovaný) ---.vodafone.cz

    Kdo chtel byt, mohl ho mit zdarma? Pokud se Vam narodilo dite, tak jste si mohli zazadat a pak jste ho mohli za X let dostat. Pokud jste meli znamosti, tak za par let, pokud ne, tak treba za 15 let. A ze by zdarma? Bud jste ho nevlastnili vubec (ale po revoluci jste ho mohli pomerne levne vykoupit) nebo jste si na nej stejne museli vzit pujcku. A o kvalite tehdejsi vystavby se toho da taky napsat mnoho. Ano, dneska se pri stavbach setri, ale porad je kvalita a stovky procent lepsi nez kdysi, kdy bylo normalni, ze v novem byte nesla elektrina, protoze se setrilo na dratech, behem vystavby se kompletne menil projekt podle toho, kdy nekdo neco spletl, kazde patro bylo jinak vysoke, strechy skoro vzdycky zatekaly atd atd.

  • 19. 4. 2017 11:34

    Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---

    "zdravotnictví bylo zdarma"

    Oficiálně ano. Ale v praxi se platilo. V tom lepším případě bonbonierou. Navíc to byla spíše služba socialistickému občanu než zdravotní péče. Byla příšná pravidla, kdo má nárok na jakou zdravotní péči. Ne že by staré lidi neléčili vůbec, ale prostě nedostávali tak drahé léky a léčbu jako pracující. A řada vyšetření se u nich prostě nedělala. Jinak perlička je i to, že jste neměl právo znát svůj zdravotní stav. U některých diagnóz se běžně lhalo. Pacient si myslel, že má žaludeční vředy. Ve skutečnosti měl rakovinu žaludku a prášky dostával jen na bolest než umře. Opravdu se vám po tomhle stýská?

  • 18. 4. 2017 19:51

    Pako (neregistrovaný) 95.80.225.---

    To s tím Nepálem říkal nějaký ing. Miloš Zeman, a byla to jedna z jeho prvních veřejně vykřičených populistických lží kterých pak postavil svoji kariéru. Jinak jistě můžete dál snít o spokojeném životě nevolníka který s tím uměj vyjebat (koneckonců jste se veřejně chlubil jak jste tehdy kradl) ale to že ten krásný starý svět koncem 80. let už mlel naprázdno a pomalu ale jiste sklouzával ke krachu a opravdové bídě nejen pro ty co nekradli prostě neokecáte. A nevyhrabali jsme se z toho dodneška.

  • 19. 4. 2017 15:10

    Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---

    Mám počítač, který nevytížím na 100%. Cizímu člověku ho půjčit nechci, tak obětuji 8 hodin denně a programuji pro firmy, abych si snížil náklady na provoz domácnosti.

    Hele, já si vážně myslím, že tohle je naprosto běžná ekonomika a říká se tomu práce na zakázku. Vy vozíte lidi za peníze někam, kam sám nepotřebujete. Sdílená ekonomika je o tom, že potřebujete dnes večer jet z Prahy do Ostravy a hledáte, zda by se někdo nechtěl svézt s vámi. Pokud jen nabízíte, že někoho za peníze svezete někam, kam on potřebuje, tak prostě pracujete. Pokud sedíte půl dne za pokladnou v Tescu, tak nesdílíte svůj čas, ale prostě hákujete v hokně.

  • 19. 4. 2017 10:35

    Dansker (neregistrovaný) 95.80.200.---

    Sice jsem ono rozhodnutí neviděl, ale jde jen o předběžné opatření. Soud se teda ještě věcí plně nezabýval. Tak to aspoň chápu já. Pokud by následně žalobce neuspěl, má Uber nárok na náhradu vzniklé škody. Tak uvidíme. Zatím bych doporučil počkat na konec kauzy.

  • 24. 4. 2017 13:25

    PKoz (neregistrovaný) 82.117.130.---

    Mě by jenom zajímalo, jestli musím mít taky ocejchovanou GPSku. Ne - musim mit ocejchovany taxametr = technologie z minuleho stoleti. Dnes umíme dobu i vzdálenost změřit i vykázat mnohem lépe - a dokážeme I zvolit efektivnější trasu (cena vs doba).
    Není problem UBER. Problem je neschopnost politiku a uredniku tvoricich zakony jit s dobou. Problem je slozitost pravniho system, kdy zmena v jedne casti je v rozporu s nezmenenou jinou casti a kdyz ne primo v rozporu, tak je to logicky nesmysl.
    Problem neni absence taxikařké koncese - smluvni autodopravu osob tu máme dlouho. Problémem je schopnost pochopit, že věci jdou dělat i jinak.
    Problem neni prenaseni zodpovednosti na řidiče. Ten je zodpovědný vždycky. A pokud nesouhlasím s podmínkami, tak je nepřijmu. Problem je neschopnost statu, jak vybírat daně v jiných než zažitých způsobech podnikání. Nemluvě o efektivní regulaci.
    Já osobně chápu UBER jako urcitou evoluci v tomto odvětví. Jako zákazníkovi mi přináší víceméně samá pozitiva - orientační cenu před objednáním, scoring a ověření, ověření řidiče, platbu kartou, jednoduchou možnost reklamací, výběr kvality auta... a možná další na které jsem ještě nepřišel.

  • 18. 4. 2017 17:08

    Pavel (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Rozhodnutí Krajského soudu chápu, na druhou stranu si myslím, že zákon sám o sobě je špatný. Česko by si mělo vzít příklad z návrhu změny zákona slovenské SaS, aby byly omezeny povinnosti řidičů taxislužby, které jsou v současné době pro normálního člověka neúnosné, na taxametr a platný ceník vyvěšený v autě. Konečně to někoho napadlo - proč trestat sdílenou ekonomiku, když můžeme tu dosavadní té sdílené přizpůsobit a udělat krok ke svobodě podnikání?

  • 19. 4. 2017 16:26

    Jay Kay

    Tak ono je otázka, kde vede ta hranice. Je Airbnb sdílená ekonomika nebo ne?
    Asi taky záleží na intenzitě. Pokud jezdím pár hodin týdně, je to něco jiného, než full time job.
    Jo a ten příměr s počítačem trochu nesedí, schopný programátor si na nový počítač vydělá za pár hodin. Jízdou pro Uber se na nové auto nedá prakticky vydělat, je to opravdu jen o snížení nákladů na něj.

  • 19. 4. 2017 12:15

    Jay Kay

    Sdílená ekonomika v tomto smyslu: Mám auto, které potřebuju, ale nevytížím ho na 100 %. Cizímu člověku ho půjčit nechci, tak obětuju čas a jezdím a vozím lidi, abych si snížil náklady na provoz auta. Komu se to nelíbí, ať si zavolá taxíka, nevidím v tom problém...

  • 23. 4. 2017 19:30

    BLEK. (neregistrovaný) ---.tmcz.cz

    Lže se stále. Já jsem se psycholožky dvakrát ptal, jestli je to porucha osobnosti, ona dvakrát řekla, že ne, a napsala mi poruchu osobnosti do papírů. Že mám v papírech schizoidní poruchu osobnosti, jsem se dozvěděl náhodou na interním oddělení polikliniky.

    Na stěne visela práva pacienta, jedno z nich bylo, že pacient má právo znát svou diagnózu. Ale stejně se tím ta psycholožka neřídila a zatajila mi ji.

  • 19. 4. 2017 14:55

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Pako, včera v 19:51:

    To s tím Nepálem padlo prvně ještě před Jakešem. A kdo je skutečný nevolník? Ten, který šéfovi řekne: Hele, vole, sereš mne, jdu jinam, protože ví, že jinde dostane lepší práci za víc, nebo ten, kdo dnes musí držet hubu a krok a dřít za ubohou almužnu od nevidím do nevidím, protože musí být rád, že je mu milostivě dovoleno otročit?!? Jestli považuješ za nevolnictví pracovní dobu od pondělka do čtvrtka od 9 do 14 hodin a za (v r. 1980) 4.000 Kčs čistého plus další čtyři za melouchy o pátečních víkendech, tak upřímnou soustrast. jenže ne každý si tohle mohl dovolit. Muselo se umět dělat, místo jalově kecat, nemít obě ruce levé a v hlavě piliny. A říkat krach nulové nezaměstnanosti a nulovému státnímu dluhu, kdy peníze byly na všechno, doplatky na léky veškeré žádné a rodinný dům se dal postavit bez hypotéky, o tom si, vy dnešní ubožáčci, můžete nechat leda tak zdát.Soudruzi postavili dálnici, která vydržela, byť s odřenýma ušima,dodnes. Jak dlouho vydrží ta opravená? A jak dlouho bude trvat, než spadne nedávno otevřený úsek D8?

  • 19. 4. 2017 15:18

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Karel, dnes 15:10:
    Pokud to děláš na živnosťák, je to živnost. Pokud to děláš na smlouvu, jako zaměstnanec, je to práce a pokud to děláš jako hobby, čili bez papírů a za peníze na ruku, je to melouch.Takže ekonomika je dvojí: Ta oficiální, ze které se platí daně, zdravotní a sociální a ta šedá, ze které se neplatí nic. A když, coby nepracující důchodce, jedu na výlet, vezmu si spolucestujícího a on se se mnou podělí o náklady na cestu, tak to práce opravdu není a i o melouchu se dá hovořit jen tak tak. Jenže tohle ti na žádné škole neřeknou, i když v praxi to funguje přesně takhle.

  • 19. 4. 2017 15:11

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Jay Kay:
    Bingo! Přesně o tomhle to je. A komu se to nelíbí, ať nám p...l políbí! Před chvilkou jsem absolvoval zajímavý hovor: Známého (podvodnikatele) z vedlejšího baráku chytli včera policajti, dali mu dýchnout a naměřili 0,8 promile, takže dostal pokutu a řidičák má v čistírně, jenže potřebuje jezdit. Takže od zítřka mám bezva melouch; budu mu dělat šoféra. Dostanu za každý den tři stovky na ruku, (za soboty, neděle a svátky 450) a jediné, co mne čeká, nasednout v osm ráno do auta odjezdit s ním potřebné, takže on si bude vyřizovat svoji agendu a já, když to bude na nějakém zajímavém místě, tu svoji. A stravenky na svačinu, oběd a odpolední káfíčko. Samozřejmě, veškeré provozní náklady jdou na jeho účet a to vozítko, co vlastní, (nějakou Audi), zvládnu.

  • 18. 4. 2017 11:49

    Kolemjdoucí (neregistrovaný) 165.225.72.---

    Znam jednu starou rikanku:
    Holane, Holane, ty jsi ale debil.

  • 18. 4. 2017 12:05

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Tady názorně vidíte, co se stane, když chcete podnikat podle zákona a děláte při tom nepohodlnou, čili skutečnou, konkurenci. Když si seženu pár známých, které budu za mírný poplatek občas někam, nebo odněkud vozit, bude to sice, z hlediska těch známých, to samé, jako taxík, ale mnohem levnější a protože to nepovedu jako podnikání, nebude to nijak postižitelné. A všichni budeme spokojení. Oni budou mít kvalitní a levnou službu, já si přivydělám a jediný, kdo ostrouhá, bude nenažraný stát.

  • 19. 4. 2017 15:21

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Podle minusujících zoufalců vidím, že o šikovné a dobré kamarády je bída. Naštěstí to není můj problém, hihihi.

  • 19. 4. 2017 15:03

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Karel dnes 11:34
    Moji manželku zabilo kapitalistické zdravotnictví, protože pro kapitalistu není důchodce člověk. Půl roku jí na prasklý obratel dávaly čím dál tím silnější utrejchy a když se, po tom, co jsem panu doktorovi pohrozil žalobou, konečně odhodlali k hospitalizaci a pořádnému vyšetření, bylo už pozdě. Takže ono je to plusminus to samé, jen s tím rozdílem, že dnes se platí mnohem víc, protože ta bonboniéra nikdy nebyla tak drahá, jako současné doplatky na léky. Když byl doktor neřád a lempl, měl pacient smůlu; dnes ji má také, ale vyjde ho to dráž a šance, že proti lékařské mafii něco zmůže v případě jejich pochybení, je menší, než malá a sebelepší advokát mrtvému život nevrátí. Ode mne nikdy žádný doktor neviděl ani pětník, přesto jsem úspěšně a bez následků absolvoval tři operace.

  • 19. 4. 2017 14:44

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    ssss, včera 22:21
    Kecáš z hladu! Ono to bylo tak, že, kdo dělal manuálně, čili tvořil hodnoty a uměl, takže ho firma potřebovala, měl výhody, o kterých si kancelářské krysy mohly nechat jen zdát. Konkrétně těm bytům se říkalo stabilizační byty a nebyly pro každého, ale pro ty, bez kterých by ,,to nešlo" A pokud jde o kvalitu tehdejší výstavby: já bydlím v paneláku a když vidím, z čeho a jak se plácá to podnikatelské baroko, tak fuj fuj fuj. Bydlím v tomhle bytě od r. 1980, (původně byl městský, dnes jsme družstvo nájemníků),a nemám jediný důvod si stěžovat. Za celou dobu jsem jednou měnil vodovodní baterie za pákové, opravoval jsem jednu dvojzásuvku a to bylo vše. Elektřina fungovala vždy a bez problémů, zato dnes někde od zfušované elektroinstalace hoří každou chvíli. Barák dostal nový výtah, nové stoupačky (voda je v mědi, takže do kuchyní se bude měnit za plast, protože koncentrace mědi ve vodě je nad limitem), dům je zateplen a až příští rok splatíme úvěr, budu bydlet za 2.800 Kč/měsíčně a pokud nahradíme dálkové topení kogenerační jednotkou, budeme platit za elektřinu max. 2 Kč/kW bez jakýchkoli paušálů, protože do baráku půjde jen plynová přípojka, od elektřiny se odpojíme, protože si ji budeme vyrábět sami. Teď ještě potřebujeme pořešit studnu na užitkovou vodu, (kubík vyjde na cca 2 Kč) a budeme vysmátí. A že strojvedoucí nešli, na tehdy povinnou vojnu buď vůbec, nebo jen na 5 měsíců náhradní služby asi taky nevíš, že?

  • 18. 4. 2017 17:13

    krakonoš (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Pro minusující zoufalce:
    Nač to dělat jednoduše, když to jde složitě, že? Kdysi dávno nějaký statistik zjistil, že máme zaměstnáno méně VŠ, než v Nepálu. (ano, bylo to tak dávno, že už to pamatují jen jedinci, narození před r. 1980). A šlo to také. Měli jsme jednu banku, jednu pojišťovnu, zdravotnictví bylo zdarma, práce byla pro všechny a na venkově bylo možno postavit rodinný domek aniž by rodina zadlužila sebe, děti a vnuky. A kdo chtěl byt, dostal ho ZDARMA jen za to, že se firmě na 5 či 10 let upsal. Jenže když chce někdo něco dělat dnes, okamžitě musí mít tunu lejster a živit stovky úředníků. Proč? Protože proč bych pracoval a tvořil hodnoty, když se můžu flákat v kanclu a otravovat život těm, co něco umějí a chtějí se živit skutečnou prací. Měl jsem tehdy auto, Š 105 L, měl jsem ji 10 let, najezdil jsem s ní 300.000 km a za celou dobu jsem s ní nebyl v servisu; pokud s ní bylo potřeba něco udělat, zmákl jsem si to sám. Dnes už to nejde, pokud nemám k dispozici počítač s příslušným SW a garáž s montážní jámou, nebo zvedákem. (Naštěstí to má soused a zatím jsem, po ujetí 64.000 km, musel měnit jen 2x olej a brzdové destičky). Jenže u něj to pořídím za třetinu ,,oficiální" ceny, protože soused nepodniká, ale melouchaří.