Nesouhlasím s názorem, že platby kartou jsou "poměrně dobře dohledatelné". Většinou ano, ale v EET jde o eliminaci podvodného zatajování tržeb. Platební terminál je zpravidla připojen přes internet a může být připojen přímo na platební bránu mimo ČR. Platby tak mohou být směrovány kamkoliv, třeba na anonymní kartu někde na druhém konci světa. A český kontrolor se od zúčastněných prostředníku nemá šanci dozvědět nic.
Je pravda, že karetních společností, které jsou většinou v procesu také zapojeny, je jen několik a s českým kontrolorem nejspíš spolupracovat budou. Ty ale vidí jen o krok dále, což už muže být zase subjekt, od kterého se český kontrolor nedozví nic. Stejně jako ze svého dokladu a pak i výpisu z účtu o té platbě kartou. Jen nějaký název subjektu.
Podstatné je to, že vše výše popsané je legální. Pokud ovšem jsou následně takto směrované příjmy přiznány a zdaněny. Což nelze zkontrolovat. Leda s EET.
Tudiz vubec nevite, jak EET (ne)funguje. Stejne jako sousta dalsich si myslite, ze je to navazano na nejake realne penize pripadne ucetnicvi, coz vubec neni pravda. Dokonce je to vyslovne napsano v zakone. Klidne vam mohu vydat uctenku s EET cisly a obratem(nebo treba za mesic) poslat do EET minusovy doklad na stejnou castku nebo i libovolnou jinou. Je to zcela bezny proces.
Jsem opravdu zvedav, jak budete dokazovat, ze jsem ty penize nevratil do kapsy zakaznika, ale dal je do te sve.
Nadměrný výskyt záporných položek je v EET snadno viditelný a důvodem ke zbystření kontrolorů.
Jistě, zvláště když ten systém je navržen tak "chytře", že neumožňuje storno konkrétní transakce. Protože ale musíte účtenku vydat ještě před započetím platby a zároveň je zkušenost taková, že cca až 20% internetových platebních transakcí zůstává nedokončených (takže je pak musíte neadresně stornovat, když timeoutují), je vaše vytoužené zbystření kontrolorů typickým blábolem voliče ANO.
,,chcete to za pět set bez papíru, nebo za 1.500 s fakturou? Vyberte si. (Co asi myslíte, že si 99% zákazníků vybere?!? A když není papír, není ani důkaz! Dokonce ani živnosťák k takovému podnikání nepotřebuji. (Nač to dělat jednoduše, když to jde složitě). A supermarkety holt mají smůlu.
Je trochu divné, že si stát chce přitěžovat práci. Místo toho aby kontroloval platby dle systému EET se rozhodl, že část plateb bude kontrolovat v EET a část jinde.. To aby to mohl dělat dvojnásobný počet (jistě velmi dobře placených) úředníků, kteří ke komunikaci mezi sebou budou muset využívat prostředníky (také jistě velmi dobře placené) aby mohli kompletně zkontrolovat jednoho obchodníka.
Celá tato záležitost navíc exceluje s tím, že polovina našich zákonodárců s ní nesouhlasí a chtějí ji zrušit, takže místo optimalizace systému postupně osekávají jeho funkce až z něj zbyde jen nesmyslný blábol, který pak opozice označí jako chybu celého projektu, odsoudí ty co to vymysleli a pokusí se vyhrát následující volby s tvrzením "my jsme to říkali od začátku".
Za mě by nemělo poctivému podnikateli EET nijak překážet. Sám jsem byl nucen tento systém implementovat ve firmě a náklady nepřevýšily sumu 8.000,- Kdo proti EET brojí a odsuzuje jej, je pro mě v tomto ohledu zloděj, který se snaží okrádat stát a potažmo nás všechny.
Do budoucna by bylo potřeba celý tento systém optimalizovat a ne se přetahovat o to, jestli se zruší nebo ne, převážně kvůli vlastnímu prospěchu a volebním preferencím.
Takze tvrdite, ze jste eet implementoval za rekneme 2 clovekohodiny prace, a 4 tisicovky materialu? Pak proste lzete.
Nadto firmy (krom te vasi pochopitelne) musi odesilat jeste hlaseni o dph a spousty dalsich veci. Nemluve uz o takovych krasnych vecech, jako ze kdyz vas dodavatel neodvede dph ktere jste mu zaplatil, vezme si to dph od vas stat podruhe, protoze proc by mel vymahat dluhy tam kde vznikly, kdyz je mnohem jednodussi ukrast penize tam kde jsou. A kdyz si vase ucetni vezme tyden dovolne, dostanete nejmene 50 000Kc pokuty. Proc? Proste proto.
Zloděj je stát, vy místo abyste se uživil sám, okrádáte ostatní, to vy jste zloděj.
Jinak daně nemohou být vyšší než 10%, co je nad to, je zlo. Proti vysokým daním brojil i Ježíš Kristus. V jeho dobách byl celník, tehdejší výběrčí daní, největším zločincem, jeden z nich, který se obrátil, pak všem, co něco vzal, vrátil čtyřnásobek, aby tím smyl svou vinu.
Státní zaměstnanci dluží nám, ne my jim. Navíc většina z nich je zbytečných a jsou tedy čistí zloději.
"Sám jsem byl nucen tento systém implementovat ve firmě a náklady nepřevýšily sumu 8.000,- Kdo proti EET brojí a odsuzuje jej, je pro mě v tomto ohledu zloděj, který se snaží okrádat stát a potažmo nás všechny."
Pro spoustu podnikatelů náklady příležitosti převýšily 8 000 Kč ještě během analýz řešení. A nutno podotknout, že když 5.12.2016 překopli UPC v Brně kabel, spousta čerstvě evidujících zjistila, že s řešením na bázi tenkého klienta
nejsou schopni vydat účtenku kvůli nemožnosti komunikovat s serverem dodavatele řešení, preventivně 6.12. ani neotevřeli. A to také není zadarmo.
Jeden z ústavních principů byl EET prolomen, ústavní soud vydal de facto výrok - účel světí prostředky - protože ve zdůvodnění uvedl, že EET je možno využívat, protože slouží "bohulibému" účelu (nikoliv ale křesťanskému Bohu, ten stanovil horní hranici pro daně 10%) výběru daní.
A to zásadně promění naše právní prostředí. Například stejně lze argumentovat, že kvůli bohulibému účelu, určenému státem, například ochrany uprchlíků, bude možno vyvlastňovat nemovitosti a přesídlovat původní populaci násilím.
EET je jen začátek. V Číně už mají sociální konto, kde pomocí centralizovaného systému sledují všechny dostupné informace vztažené k danému občanovi, tedy záběry z kamer, záznamy z e-shopů, jeho komentáře na sociálních sítích atp. Za to je bodován, a podle stavu svého sociálního konta, může čerpat různé výhody. Například pokud jeho sociální konto je dost vysoké, může cestovat letadlem, má právo získat pas, lepší zaměstnání, cestovat po Číně, nebo koupit si ve vlaku místo do lůžkového vagónu atp. Pokud ho nemá, je mu to vše odepřeno.
Nyní je přihlášení do tohoto systému dobrovolné, po roce 2020 bude povinné pro všechny. Už dnes se na seznamkách objevují muži, kteří se honosí svým sociálním kontem, jako vhodná partie (v Číně chybí kolem 200 milionů žen, díky politice jednoho dítěte)
Typický příklad toho, jak se primárně dobrý nápad dá sekundárně zkriplit. Idea donutit VŠECHNY podnikatele ke správnému placení daní je v pořádku, způsob, jakým se to realizuje, je idiotský. Už jen to, že každý, kdo bude do EET zapojen, musí mít do firmy internetové připojení, je na palici! Jakoby nestačilo, stáhnout data z kasy, (kas) jednou za měsíc na flešku, kterou by si zaměstnanec finančáku sám přivezl, data osobně stáhl a odjel s nimi do své kanceláře, kde by je zpracoval a podnikatelovi poslal, (poštou, nebo elektronicky), složenku, kolik má odvést na DPH za daný měsíc. Když ode mne stát chce peníze, tak ať si hezky sám spočítá, kolik mu mám dát.
Ale smyslem EET neni kontrolovat platby :D Smyslem EET je odstranit "cerne platby", napriklad kdyz v hospode zaplatite bez uctu. Pokud zakaznik ocekava EET uctenku a obchodnik je povinen ji udelat, pak se to celkem eliminuje. Jasne, sousedovi, co chodi k vam do hospody, ji porad dat nemusite, ale vsem ostatnim ano.
Ach jo,
headlinove mysleni a zavery. Tohle je to samy jako napsat: "Britove chteji Brexit" nebo: "Cesi si zvolili Babise"
Vazne je to, ze se US dlouho nemohl dohodnout, a nakonec to rozhodnuti stejne bylo prijato jen nejtesnejsi vetsinou - jen 7 z 12!
A tech 5 ma ZASADNI problem s ustavnosti EET jako takoveho. Je otazka, zda zakon, se kterym ma principialni problem temer polovina soudcu US, by mel existovat. O zadnem konsensu se neda mluvit.
OPRAVA:
Sorry, mel jsem vlci mlhu - z nejakeho duvodu jsem mel zafixovano, ze soudcu US je 12, ale je jich 15. Tudiz proti EET byla tretina (a ne polovina). I tak je to podle vazne.
Pro poradek jeste dodavam, ze 3 soudci chteli nechat EET tak, jak byla puvodne navrzena, a byli i proti tem (IMHO malym) zmenam v konecnem rozhodnuti.
Jeste jednou sorry (nejhur odhalitelne omyly jsou ty, o kterych vas ani nenapadne pochybovat)
Až stát rozhodne, že všichni budou povinni si na vlastní náklady pořídit a provozovat v autě černou skříňku sledující dodržování povolené rychlosti a za každé porušení předpisů je hned osolí pokutou, tak se z toho většina současných propagátorů eet po**re. A přitom půjde o to samé, narovnání prostředí a zajištění dodržování pravidel, která se porušují možná v ještě větší míře s následkem častých úmrtí a ne jen nevybraných daní..
Takhle se to ale přece nedělá... Na začátku bude černá skříňka jen pro účely vyšetřování vážných dopravních nehod. V druhé fázi všech nehod (zjednodušení a zpřehlednění). Ve třetí bude možnost ji zkontrolovat policista při silniční kontrole (jako dnes tachograf), bude-li mít podezření na závažný dopravní přestupek. Tedy teoreticky, v praxi to samozřejmě bude jen na jeho libo(z)vůli. Pak se to povolí i měšťákům, aby obce nebyly škodné. No a teprve v poslední fázi začne skříňka hlásit přestupky proaktivně (provoz samozřejmě na náklady řidičů, jak jinak).
No vidíte, tak jste si to krásně vymysleli, a ono něco takového (bohulibého) bude od příštího roku povinné ve všech nových vozidlech. Konkrétně tedy zatím eCall jednotka, která dá 112 vědět o Vaší dopravní nehodě (včetně toho, jak vážná byla, tj. jestli bouchly airbagy, tj. komunikuje s dalšími jednotkami auta) a kde jste (souřadnice dle GNSS). Spousta lidí má oprávněné obavy, že se bude používat i k jiným "bohulibým" účelům (např. sledování, kudy a kam jedete, ale ta vylepšení co jste tu zmínili se do ní dají de facto upgrade firmware udělat a ještě to bude připojené k datové síti). Přesně podle hesla, kdyby to mělo zachránit jeden život.
I vy naivko, vy si myslíte, že to začalo až teď? Proč si myslíte, že se přešlo z koňů na auta? Vy snad věříte, že platilo heslo, že budou auta rychlejší, pohodlnější a spolehlivější? Ale kdepak… Kam byste na koně asi umístil krabičku eCall a z čeho byste jí napájel, aha? Proto byla vynalezena auta, nejdříve elektrická, pak to Benz bojkotoval a dal do auta benzínový motor, naštěstí se to podařilo zachránit pod heslem „přece nebudeme startovat klikou, dáme tam baterku“. Už skoro dvě stě let se na tom pracuje, aby bylo možné sledovat, kudy a kam jedete a zda dodržujete předpisy. (Tenkrát se samozřejmě neuvažovalo o zjišťování polohy podle satelitů, sloužit k tomu měly balóny, ovšem po katastrofě Hindenburgu bylo potřeba najít náhradu.) A pak si do toho přijde nějakej Google, a usmyslí si, že se auta budou řídit sama a lidi si je budou půjčovat. Proto se eCall zavádí teď, aby se to ještě vůbec stihlo využít.
Lojza:
Od příštího roku už budou mít všechna nová auta povinně GSM modul, prý kvůli automatické lokalizaci při nehodách. Co ten modul bude všechno dělat navíc, je otázka, na kterou dokáže kvalifikovaně odpovědět jen jeho výrobce, případně tvůrce SW. Jenže ti pravdu neřeknou. Takže kdo bude chtít mít jistotu, že při zcela soukromé jízdě vlastním soukromým autem nebude šmírován, bude muset ten modul najít a nějak kvalifikovaně hardwarově poškodit, protože jeho prosté odpojení může zapříčinit to, že auto odmítne nastartovat. Takže ta tvoje černá skříňka je jen otázkou času a zřejmě ne dlouhého.
Kdyby vás ten modul měl špehovat, musel by nasbírané údaje také nějak odesílat. Bude v něm GSM modul bez SIM karty, takže kromě výrobce by o té komunikaci musel vědět také mobilní operátor – že najednou spousta GSM modulů bez SIMky odesílá data na linku 112 by bylo poněkud nápadné. No a protože jediná linka, na kterou se lze v celé EU dovolat bez SIMky, je 112, museli by do toho být zapojení – vedle výrobce eCall a mobilních operátorů – ještě provozovatelé národních telefonních center pro linku 112, u kterých by se ta data sbíhala, v ČR tedy Hasičský záchranný sbor. A teprve u hasičů by si ta data mohl vyzvednout ten, kdo by vás takhle šmíroval.
Ale jinak si v alobalové čepičce klidně jezděte.
Filip:
Ono je obrovský problém, upravit SW té černé skříňky tak, že nehody bude hlásit na 112 a vše ostatní na nějaké jiné číslo, nebo si vše bude ukládat do interní paměti, kterou policajti, když kolem jejich auta, nebo pod mýtnou bránou projedete, bezdrátově načtou, že? Takže jediný způsob, jak tomuto zcela nekontrolovatelnému šmírování zamezit, je, upravit HW tak, aby se dosah jak přijimače, tak vysilače snížil na jednotky cm. Takže, pokud si někdy koupím nové auto, tak si do něj tu ,,alobalovou čepičku" dám, nehodlám mít v autě štěnici, zejména, když budu vědět, že ji tam mám.
Ono je obrovský problém, upravit SW té černé skříňky tak, že nehody bude hlásit na 112 a vše ostatní na nějaké jiné číslo
Už jsem vám vysvětloval, že problém vůbec není v tom softwaru – problém je v tom, že těžko uděláte miliony datových přenosů přes síť mobilních operátorů, aniž by si toho mobilní operátoři všimli.
nebo si vše bude ukládat do interní paměti, kterou policajti, když kolem jejich auta, nebo pod mýtnou bránou projedete, bezdrátově načtou, že?
Nezapomněl jste, že obhajujete tvrzení, že eCall bude záminkou pro to špehování? Podle vás eCall, který načítá polohu dle GPS/Galileo a umí ji datově odeslat přes GSM spolu s navázáním GSM hovoru je záminka pro systém, který bude ukládat geolokační údaje do paměti a odesílat je nějakým rádiovým spojem na krátkou vzdálenost? Nebo-li abyste zakryl přítomnost jednoho systému, dáte povinně do auta jiný systém s úplně jinými vlastnostmi? Jakou by to mělo logiku? To pak můžete tvrdit, že zástěrkou pro šmírování je třeba náhradní pneumatika, protože ta ten váš šmírovací systém zakryje stejně dobře, jako eCall.
nehodlám mít v autě štěnici, zejména, když budu vědět, že ji tam mám
Pokud by někdo chtěl lidi takhle masivně špehovat, bylo by právě nejjednodušší nepokoušet se to maskovat nějakým eCallem. Protože žádného z těch géniů, kteří se bojí špehování eCallem, to nenapadlo dříve, a „prohlédli“ teprve v okamžiku, když jim někdo eCall strčil před nos. Takže by stačilo žádný eCall nevymýšlet a oni by dosud žili v sladké nevědomosti, že by bylo možné v autě shromažďovat údaje o poloze a někam je předávat (ani nevědí, že takové systémy běžně používají firmy pro sledování své firemní flotily).
Až na to, že třeba TI má v ukázce eCall řešení kde je kromě LTE modemu i WiFi. Minimálně některé referenční testovací platformy měly slot na SIM a jak bude vypadat konkrétní jednotka bude zřejmě záležet na jejím výrobci a co si objedná výrobce vozidla. Takže tam klidně SIM (resp. nahraná virtuální SIM) být může.
Ono obecně ty TCU (Telematic Control Units) nabízejí doplňkové funkce kromě samotného eCall - např. infotainment, real-time informace o dopravě, objednávání služeb, apod. To by se bez běžné konektivity docela špatně řešilo.