Ale uz treba dava smysl, abyste se tu informaci dozvedel predem uz od auta, co mistem projelo predtim... nez cekal, az to zaregistruje a prechroupe ten vas lokalni system. Vysledek proste muze byt hybridni forma - nebudete spolehat jen na data prijata zvenci, ale taky ne jen na data ziskana lokalne.
Mně šlo ale o to, že nemám čas hodiny čekat, až odešlu z auta data z lidaru přes 77G a .... je pozdě na to vyhnout se fake jednoržci tak, abych nesmetl 3nohého psa, který vede slepce nesoucího na zádech balón ve tvaru srdce. Tedy jsem se chtěl "podepsat" pod to, že takový systém mi přijde taky rozumnější mít v autě, než řešit latenci a šířku pásma přes 5G.
Možné to je, ale obvyklé asi úplně ne. Foto z jednoho diskuzního fóra, jež se zabývá mobilním připojením (a mobily celkově): https://i.imgur.com/9zCZ7uG.jpeg
Pokud si dobre pamatuju, videl jsem downlink kolem 800 Mbps na tech 3,6 GHz. Ale jak jsem psal, nas zajimal uplink (a pripadne autonomni systemy bude taky vic zajimat uplink). A tam se konci na 140 Mbps.
Ale ruku na srdce, k cemu by komu byly ty 1 Gbps rychlosti? Ano, nejake corner-cases (jako treba fixni instalace) se najdou, ale bezny uzivatel si myslim, ze takovou rychlost realne vyuzije malokdy.
Lidi si odvykli, ze nemusi mit vsecho v zivote hned a kdykoliv si vzpomenou. No tak proste pockate, ze neco budete mit o par hodin pozdejc... jina "tragedie" se nestala. V dnesni dobe si lidi navykli za akutni oznacovat veci, ktere v realu akutni vubec nejsou.
Systemy ridici kriticke veci jsou navrzene tak, ze v pripade problemoveho stavu v podpurne infrastrukture provedou bezpecne odstaveni - coz se mimochodem deje treba u ETCS. A ne, ze jedou slepe "hrdinsky" dal - i kdyz je rozpadla komunikace. Ne jak nekteri "hrdinove", co vam klidne i na cervenou jedou stylem "to stihnu".
A to se nebavíme o situacích, kdy (bez ohledu na důvody) o to slavné 5G, či jinou online technologii dočasně přijdete, nebo, když se stane něco podobné, jako před pár dny s nefunkčnímí stroji s Windows a odstavením různých provozů po celém světě. Že nejde odbavit cestující, přijímat pacienty, provádět platby, nebo bude mít problémy dejme tomu letadlo kde "hodiny" nejsou míra, nemluvě o rezervních systémech u takových provozů je něco jiného, než i pár vteřin trvající "zásek" u tramvaje, nebo automobilu.
Jakou roli hraje rozdil 40ms u tramvaje blizici se ke svetlum a komunikujici se svetly at nastavi zelenou/cervenou? Ta tramvaj ma nejakou brzdni drahu takze se bavime o sekundach minimalne a tam je tedy uplne fuk jestli to bude o 40ms vice nebo min. To same komunikace s vozy IZS, je naivni si myslet ze ta tramvaj za tech 40ms cokoliv udela. Rozhodovanj a logika bude v te tramvaji, propustnost a rychlost site pro logiku nekde v datacentru je nedostatecna a tech 40ms na tom nic nezmeni. Cele tohle je proste hezky marketing pro operatora (mame 5g tramvaj) a pro vyrobce tramvaji (mame 5g tramvaj). V praci by tohle klidne fungovalo i s lte.
Mno nevim. Nedavno jsme na CVUTu testovali s Cetinem jejich privatni 5G SA a uplne odvarenej jsem z toho nebyl. Latence prakticky stejny jako na LTE, bandwidth jen o malicko vyssi, nekdy i nizsi (nas teda zajimal hlavne uplink, coz je u mobilnich siti vzdycky kamen urazu). A ten slavnej network slicing, tj. vycleneni casti pasma pro prioritni komunikaci, uz pry umi sitove prvky, ale nikdo nedela klientske modemy s touhle technologii... Takze zase nic. Musim rict, ze jsem tam oproti LTE z naseho uzivatelskeho hlediska nenasel nic.
Ono to s tema latencema byl spis vykrik do tmy, kdyz hledali, cim by mohlo byt 5G zajimave. Zadne autonomni vozidlo ve skutecnosti nepotrebuje nizke latence a obri bandwidth. Pokud chce zajistit bezpecnost, musi vsechny veci ohledne rizeni resit onboard (ted se tomu rika edge computing). Ze site/do site muze posilat stavove udaje (ty urcite nepotrebuji 10 ms latenci), pripadne si stahovat mapy a polohy zachranek (tam je taky fuk, jestli 10 nebo 40 ms). Nebo muze v cloudu planovat. Zadna xG technologie zatim nenabizi bandwidth potrebny pro prenos dat z kamer a lidaru nekam do serverovny tak, aby vozidlo nemuselo nic pocitat. Tady se bavime o radove 200+ Mbps. Takze vzdycky vetsi cast perception bude muset byt zpracovana ve vozidle.
To se musite konkretne zeptat v O2, ale vzhledem k tomu ze CETIN si soutezil uz v roce 2020 Ericssony i s planem na 5G SA bych s temi vykriky "nemaji to nikde" byl opatrny, zvlast kdyz i letos se o tom i zde take psalo. A i vzhledem k tomu, ze aktualne se bavime o univerzitnim testovacim okruhu plzenske univerzity bych to zas tak nerealisticky nevidel... zrovna testovani v ramci univerzitnich kampusu zas tak neobvykle neni, T-Mobile je v tomto smeru sdilnejsi a maji to (take) na univerzitach v Praze, Brne a Ostrave.