Hlavní navigace

Zaplatit dobírku kartou? Pošťáci mají od poloviny roku dostat platební terminály

10. 2. 2017

Sdílet

Platby kartou byly u České pošty dlouhou dobu zapovězeny. Letos zřejmě prokletí prolomí. Ředitel firmy Martin Elkán to prozradil v rozhovoru pro ČTK

Pošťáci a pošťačky nafasují terminály, které umožní platbu kartou pro všechny banky. Dosud se dalo platit kartou jen na pobočkách a jinak se modrá armáda držela spíš hotovosti. 

Pošta na začátku roku také zdražila posílání doporučených balíčků o desetikorunu. „Letos žádné zdražení dopisů nechystáme. Musíme ale udržovat nákladově orientované ceny, a pokud zdražuje nafta a další vstupy, ceny se musí zvýšit. Přesto stále platí, že jsme jedni z nejlevnějších v Evropě,“ uvedl Elkán s tím, že zdražování se dotkne navíc doručování pneumatik.

Elkán chce také vyhodnotit výsledky pilotního provozu odpoledního a večerního doručování domácnostem z krajských měst a rozšířit ho případně i na okresní města. Chystá také zprostředkování nákupu v internetových obchodech.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 2. 2017 12:06

    játy (neregistrovaný)

    Nebo situace, kdy mi přivezou domů balíček (ne do vlastních rukou). Já nejsem doma, tak ho nechají manželce nebo klidně i někomu od sousedů a není s tím problém.
    Když ale nikdo není doma a manželka s papírkem a občankou jde druhý den na poštu, tak jí ten balíček nedají ani kdyby se člověk rozkrájel.
    Česká Pošta je skutečně "podivuhodný" podnik. Už jsem viděl na jedné z objednávek od zákazníků natištěný text "Pokud je to možné nezasílejte nám zboží Českou Poštou"...

  • 10. 2. 2017 9:29

    AAA (neregistrovaný)

    To je sice hezké, to by ale museli roznášet ty balíčky a ne papírky o nezastižení. A když si s tím papírkem přijdu na poštu, tam terminál stejně nebude.

  • 11. 2. 2017 10:47

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Je to velký problém, protože ČP si myslí, že žije ve svém vlastním vesmíru a právním řádu, a tak žádné plné moci neuznává. Místo toho vydává pitomost jménem "průkaz zmocněnce".

  • 11. 2. 2017 8:53

    . . (neregistrovaný)

    tohle ale už patří k poště, myslím, že to je jeden z jejich symbolů. Byly časy, kdy jsem si opravdu myslel, že jsem přeslechl znovek, ale opakovaně nezastihnout člověka na nonstop monitorované recepci už chce jistou dávku umu.

  • 10. 2. 2017 14:25

    Tom (neregistrovaný)

    Nafta v minulosti stála kolem 38 Kč, tak o jakém zdražení pan Elkán mluví?

  • 13. 2. 2017 7:46

    Blake (neregistrovaný)

    Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody. Přitom by stačilo, kdyby pošta při příjmu zásilky vygenerovala (na vyžádání, pro toho, kdo by chtěl) nějaký jednorázový kód, který by odesílatel mohl sdělit příjemci jiným kanálem (sms, email) a kdokoliv by tento kód znal, měl by právo zásilku vyzvednout, stejně jako uvedený příjemce. Udržení kódu v tajnosti by bylo odpovědností odesílatele... Nezlobte se na mne, ale Váš příspěvěk na mne působí, jako by byl psán někým, kdo pro poštu pracuje nebo pracoval.

  • 13. 2. 2017 13:23

    Blake (neregistrovaný)

    Nezkoušel a pravděpodobně ani nezkusím. Nechce se mi věřit, že ve firmě plné specialistů na logistiku a doručování by podobná věc někoho nenapadla mnohem dřív než mne (viz. Váš příklad s Alzou). U firmy jako je pošta, bych se vůbec nedivil, kdyby byla taková věc už interně projednávaná a zamítnutá s tím, že je třeba dostat lidi na pobočky, že se pak zvýší pravděpodobnost, že si tam koupí los nebo uzavřou pojištení.

    K druhé části Vaší odpovědi: Děkuji za upřímnost. Jen bych ještě dodal, že bych si dovololil ve vašem vyjádření nahradit slovo "konzervativní" slovem "zpátečnický". Termín "konzervativní" lze chápat v jistých ohledech i pozitivně, kdežto tady vidím spíš snahu bránit se změnám za každou cenu.

  • 13. 2. 2017 8:49

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    A jinak myslím máte ještě jednu možnost - nechat si vyřídit plnou moc.

    Člověče, čtete vy vůbec? Já tu plnou samozřejmě mám, generální a notářsky ověřenou. Uznávají ji úřady, soudy, zdravotní i jiné pojišťovny, policie, prostě všichni - akorát soudruzi z ČP zásadně nikoliv a vnucují mi nějaký průkaz zmocněnce. Kdybych chtěl, tak těm lidem prodám barák nad hlavou a nebude problém. Jen s vyzvednutím balíčku, který byl pošťák líný za zaplacené peníze doručit, s tím je nepřekonatelný problém.

    I pro ČP platí občanský zákoník a právní řád ČR vůbec. Kdyby každý požadoval podobnou pitomost, tak se z toho zblázním - je naprosto nemyslitelné mít pro každou instituci a úkon extra plnou moc, navrch ve formě jakého obskurního "průkazu", jehož jediným účelem je vytáhnout z lidí poplatek. A už mě nebaví ztropit na poště pokaždé scénu a nechat přivolávat vedoucí a tím na hodinu zablokovat provoz.

  • 14. 2. 2017 8:44

    MaT

    Já vím že PPL dnes patří pod DHL, ale myslím, že tomu tak nebylo vždycky a nebo že jednu dobu ještě některé zásilky doručovalo přímo DHL, zvlášť když to bylo třeba z USA. Ano, dneska má PPL nějaké Parcel Shopy, ale pár let zpátky tady nic takového nebylo. S oficiálním vyzvedávacím místem bych fakt neměl problém. Jenže ten případ s tím notebookem za těch 20 tisíc, to je právě z doby, kdy nic takového nebylo. Ten doručovatel si to chtěl prostě zjednodušit a kdyby mohl, tak to prostě položí ke dveřím domu a jede...

    Parcel Shopy se podle mně objevily až teprve nedávno - do té doby pro mě PPL moc použitelné nebylo. Resp. někdy to probíhalo tak, že zavolali, protože tušili, že na domácí adrese mě asi neseženou, dohodli jsme se, že mi to dovezou do práce - jenže to bylo v době, kdy jsem relativně kdykoliv během dne mohl u nás v areálu doběhnout na místo, kam PPL dodávka obvykle přijížděla. Pokud jsem tedy třeba zrovna nebyl na obědě. Jenže dnes často v práci dělám něco, od čeho se jen tak sebrat a odejít nemůžu. Ale beru, že dnes ty Parcel Shopy znamenají velké zlepšení a je vidět, jak se v té konkurenci všechny firmy snaží své služby zpřístupňovat více lidem.

    Pokud jde o tu platbu kartou - Vám to může připadat zpátečnické, ale já se poště nedivím, že ty karty dlouhou dobu přijímat nechtěla. Víte doufám o tom, že z každé platby kartou se odvádí bance, která Vám dodá terminál nějaký poplatek, který byl donedávna pro různé obchodníky v řádu asi 1,5-5 %? O ten poplatek se pak ještě dělí banka a karetní asociace (MasterCard, Visa...) To byl i důvod, proč se kartám dlouho bránily některé obchodní řetězce - Lidl, Makro. Až když si vyhádali nějaké hodně nízké procento, tak do toho šly. Jenže problém je i to nízké procento, když to má být z každé částky, která poštou proteče. Třeba několikatisícové dobírky, nebo právě poštovní poukázky. Představte si třeba, že by pošta měla vyhádáno to 1,5 % (nevím jak je to dneska, třeba se jim podařilo usmlouvat ještě něco lepšího - třeba i fixní poplatek, kdo ví). Někdo bude chtít zaplatit kartou složenkou 10 000 Kč. Takže pošta bude muset zaplatit 150 Kč jen za tu transakci kartou. A teď kdo to má zaplatit? Pošta? Nebo to má přeúčtovat tomu, co tu složenku platí? Tzn. ten zaplatí 10000 tu částku, k tomu 30 Kč nebo kolik za složenku a pak ještě 150 Kč za platbu kartou? Víte, jak by lidi řvali?

    S tím přijímáním karet pro platbu dobírky myslím jako jeden z prvních dopravců přišlo DPD. A právě to řešili tím, že k té částce pak připočetli asi 1,6 %. Ale Českou poštu by za to asi lidé roztrhali... Takže já se fakt nedivím, že to s těmi kartami trvalo tak dlouho - a nebyla to v tomhle případě myslím jen vina české pošty. Asi už dlouho probíhala nějaká jednání, kde šlo hlavně o to, aby banky a karetní asociace trochu slevily ze svých požadavků.

    K tomu monopolu - co to je prosím "monopol na poštovní poukázky"? A "monopol na SIPO"? Já poštovní poukázky v podstatě nepotřebuji, když budu chtít někomu poslat peníze, pošlu mu je na účet - a to můžu díky internetovému bankovnictví v podstatě kdykoliv a kdekoliv. Nebudu muset lovit otevírací dobu pošty, platit 30 Kč za složenku. A ještě to myslím bude rychlejší. To samé, když bude chtít někdo poslat peníze mně. Jediné, co má u poukázek pošta "navíc" jsou možná poukázky typu C - tzn. příjemci je to vyplaceno v hotovosti - třeba když by neměl účet. Ale toto obvykle nepotřebuji, resp. nepamatuji si, kdy bych to využil naposledy. To tak možná že mi kdysi finančák podobným způsobem poslal nějaký přeplatek - ale pak už to šlo také přímo na účet. No a to SIPO - k čemu je to dobré, pokud člověk nemá banku, která chce poplatky za odchozí platby? Já si raději na jednotlivé věci co platím, nastavím trvalé příkazy či inkasa a mám to pěkně pod kontrolou. Takže když to shrnu - podle mně je spíš pěkně zpátečnické používat SIPO a poštovní poukázky. :-)

    Pokud jde o to šaškování s občankou - spousta lidí to pořád nechápe, ale ty podmínky, na které jsem tu posílal odkaz, asi četl málokdo. Prostě to tak je nastavené. Neříkám, že to může působit super logicky, nebo že je to ideální, ale já si prostě zapamatoval, že bez toho průkazu příjemce mi na poště balík pro manželku nevydají. Tak jsem se podle toho zařídil. A když na ně budou lidi dost tlačit, tak to třeba také zlepší. Takhle akorát občas jsem na poště svědkem situace, kdy se tomu někdo strašně diví až na místě a dělá tam kvůli tomu scény.

    Jinak já v pracovních dnech doma moc často nejsem, ale když jsem párkrát byl a poštovní doručovatelka pro mě měla dopis, tak opravdu zvonila - právě byla překvapená, že jsem vůbec na to reagoval, z toho usuzuji, že asi zvoní i jindy a obvykle marně. Takže jsme si ji asi vycvičili. A pokud jde o balíky - mimochodem, ty rozváží někdo jiný, než ta doručovatelka, co roznáší dopisy a noviny - tak v posledních několika letech, pokud už mi někdo něco poslal bez toho, abych si mohl vybrat, že to chci jako balík na poštu - tak mi ten balíkář chvilku před tím volal, jestli mě sežene doma - tak jsem mu řekl, že ne a že ani nemusí ztrácet čas a že mi to má hodit na poštu. Asi jsme si tady ty doručovatelky a balíkáře už vycvičili.

    Ten argument "ne vždy jde chodit na poštu" - dobře - ale já mám asi to štěstí, že jsem pořád častěji spíš v práci, než na nemocenské. Každý, ať si vybere. Až budu na té nemocenské, tak budu třeba volit spíš ten balík do ruky, nebo klidně i to PPL, DPD či jinou podobnou firmu. Ale než se rozšířili u těchto dopravců ona výdejná místa, tak pro mě opravdu byla víc použitelná Česká pošta - a i poměr cena/výkon pro mě byla lepší. A aby to nevypadalo, že poštu jen chválím - vadí mi tam delší čekání, zvlášť před vánoci. V tom ty Uloženky a Zásilkovny jsou přeci jen také trochu lepší...

  • 11. 2. 2017 12:08

    fd (neregistrovaný)

    A stejne logicke je, ze kdyz nekdo dorazi na postu a chce ten balicek na dobirku zaplatit, tak ze mu jej nedaji. Pricemz je vskutku potesujici, kdyz se vam z reklamace vrati napriklad fotoaparat za bratru 100kKc, a postacka jej da komukoli, kdo vyjde ze dveri vaseho domu.

  • 11. 2. 2017 10:03

    Ostap Bender

    Ještě lepší je sledování zásilek, které mi sdělilo, že moje zahraniční zásilka je už 5 dní na Poště Praha 120 a já ji mám už druhý den na stole.

  • 13. 2. 2017 12:58

    Petr M (neregistrovaný)

    A to má člověk kliku, když se na poštu dostane. Otevírají ve všední den v 8, zavírají v 16:30. Polední pauza od 11 do 12:30. Sobota, Neděle zavřeno.

    U nás většina lidí do práce dojíždí, 60% pracujících to má dál, než 15km (nejbližší město), jezdí do okresního města (25 km) nebo do krajskýho (50km). Jít na poštu v místě bydliště znamená půlden dovolené, nebo náhradní volno. A za to chtěj ještě platit, dacani.

    Proto si všechno nechám vozit PPLkem, pokud je možnost. Posledně jsem blíček přebítral doma v 18:30 a nebyl problém.

  • 13. 2. 2017 13:52

    dino

    To uložení na různých "takyvýdejnách" mi vyhovuje nejvíc, jednu mám v trafice cestou z práce, takže si balík vyzvednu, když jdu zrovna kolem, to je ještě pohodlnější než doručení do rukou (ať už v práci či doma), kdy jen kvůli převzatí balíku musím přerušit, co zrovna dělám, a ještě předem nevím přesný čas.

  • 13. 2. 2017 0:53

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    může Vám to přijít podivné, ale funguje to.

    Ne, mně to nepřijde podivné, mně to přijde nezákonné a přinejmenším pro jednorázové akce naprosto nepoužitelné. Když na tu poštu dojdu, tak už si to rovnou vyzvednu sám a nebudu těm blbům cpát peníze za nesmysl.

  • 13. 2. 2017 13:36

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    1/ Ano, řešil jsem to opakovaně a řešily to statisíce lidí a výsledek je stále stejný => velké hnědé mazlavé.
    2/ Ne, nebylo to zásilka do vlastních. Je to cokoliv, včetně takových absurdit jako dobírky (jistě si někdo půjde zaplatit a vylosovat dobírku a nechá se překvapit, za co vyhodil peníze).
    3/ Jak se blbokartička jmenuje je nepodstatné a naprosto mne to nezajímá, je to pro mne nepoužitelné, jak jsem již opakovaně vysvětloval.
    4/ Ani mě nezajímá, jakou hodnotu má čas báby na přepážce - ČP taky zjevně nezajímá, jakou hodnotu má čas můj, resp. všech a jejích zákazníků, kterým nedoručují zásilky, ačkoliv si službu zaplatili, a místo toho hází lístečky o "nezastižení" do schránky.

  • 13. 2. 2017 14:29

    MaT

    Ok, takže už je mi to jasné. Vy jste primárně nas... kvůli tomu, že jste párkrát místo balíku dostal domů jen to oznámení, i když jste byl doma. To chápu a takových nas... lidí je víc. Může to mít různé důvody - ty Vás ale určitě nebudou zajímat. Já konkrétně o tuhle službu České pošty (balík do ruky) nemám zájem a kde to jde, tak to odmítám, že místo toho chci balík na poštu. Protože prostě vím, že doma by mě nechytili a v práci se s nimi nahánět nechci. Jenže Vy pak tuhle nas... asi dáváte najevo komukoliv od České pošty. Myslíte třeba, že když kvůli tomu budete dělat scénu někde na přepážce, že ta paní za přepážkou (já tam v poslední době potkávám i dost mladých nejspíš ještě slečen - ale jestli ke všem přistupujete jako k "bábám", tak to asi atmosféře taky moc neprospěje), za to nějak může, nebo že to má šanci ovlivnit?

    Ad dobírky - souhlasím s Vámi v tom, že zrovna když je to něco, co se platí až při převzetí, tak by pošta mohla být trochu "benevolentnější" - že kdyby náhodou vydala zboží někomu jinému, že se až tak nestane, protože obchodník zaplaceno dostane a tudíž jemu to vadit nebude - ale co Vy víte, jak to je. Třeba si někdo něco drahého objedná, část jako zálohu zaplatí převodem, část pak dobírkou při převzetí. Nebo to je třeba zboží z nějaké neuznané reklamace, které obchodník posílá zpátky a dá na to dobírku v ceně toho poštovného - a pořád ta dobírka bude mnohem menší, než cena toho zboží. Jo, může Vám to připadat absurdní, ale na světě se děje spousta absurdních věcí a pošta se prostě chrání (a je konzervativní a zpátečnická, jak tu padlo).

    Každopádně ve Vašem případě bude nejlepší, když se České poště vyhnete obloukem a budete používat služby někoho jiného. Ušetříte své nervy a asi i nervy těch chudáků na poště, kteří by s Vámi nějaké takové scény museli řešit. Zároveň ušetříte třeba zrovna můj čas, protože tam pak budou o něco menší fronty. :-) Já jsem se službami České pošty sice s určitými výhradami, ale relativně spokojen.

  • 13. 2. 2017 14:51

    fd (neregistrovaný)

    "zákonem zakázáno, tak je dovoleno"

    Zakon jednoznacne rika, jak vypada plna moc, a kazdy je povinen ji v takove podobe akceptovat. Akceptuji ji soudy, advokati, statni urady, neexistuje zadny duvod, proc by ji nemela akceptovat statni firma Ceska posta.

    Ta posta tu zasilku vyda komukoli kdo vyjde z domu. A vskutku by mne zajimalo, jaka hypoteticka skoda by mohla nekomu vzniknou tim, ze nekdo cizi si vyzvedne a !zaplati! jeho dobirku na poste. Tusite vy vubec jak se to resi? Prevazne tak, ze nekdo (protoze po telefonu overi posta take starou backoru) na tu postu zavola, vyzada si opakovane doruceni, a ta manzelka/poto­mek/spolubydli­ci .... si tu zasilku prevezme pred domem. To je zajimave ze v tomto okamziku poste vubec nevadi, ze nepredava adresatovi coz? Ale na pobocce je to problem doslova neresitelny ...

  • 14. 2. 2017 0:42

    bez přezdívky

    PPL je dceřinná společnost DHL, takže i kdyby ses na hlavu stavěl, vše via DHL ti u nás doručí právě PPL. Jsou tam podobné systémy a stejné procesy, takže ta "nějaká večerka" by byla zapojena i v Anglii, jakožto PPL Parcel Shop, což je síť výdejních míst. Pokud odesílateli poskytnete svůj e-mail (a jej napadne do systému e-mail zadat), můžete si řídit doručení sám; přesměrovat si balík na parcel shop, zvolit večerní doručení, anebo jiný den (soukromé balíky jsou automaticky doručovány i v sobotu).
    Já to beru jako obrovské plus, protože dříve bych musela jet pro opakovaně nedoručenou zásilku až na depo, takhle vyjdu z domu a do pěti minut přeberu nebo podám balík.
    Samozřejmě to, že se někteří řidiči chovají jako hovádka je věc druhá, většinou ale stačí dávat zpětnou vazbu.

    Česká pošta je vyloženě zpátečnická, stčí se jen podívat na možnost platby kartou, která donedávna byla nemyslitelná. Bohužel má stále monopol na poštovní poukázky, SIPO a listovní služby (poslední položka není tak úplně vina pošty, pro ostatní spediční společnosti tento segment prostě není atraktivní a znamenalo by to investici do odpovídajícího vybavení).
    Stejně jako ostatní diskutující nechápu demenci s prokazováním se OP na poště, když při běžném doručení dostane zásilku klidně i sousedův křeček.
    O hře "zazvoním a uteču", případně "nezazvoním a dám lístek" radši pomlčím, rozčílila bych se. Chápu, že tobě třeba vyhovuje na poštu chodit, ale ne vždy to jde, kupříkladu při nemocenské bez vycházek se na tu poštu prostě nedostaneš a jsi v knedli, nikoho tam za sebe vyslat nemůžeš i kdyby ses rozkrájel. Jediná možnost je vytelefonovat si opakované doručení nebo prodloužit uložení na poště. Zrovna u nás, kde je pro poštu telefon sprosté slovo, věc téměř nemožná.

  • 14. 2. 2017 8:37

    Filip Jirsák

    Zvolit termín a místo doručení si u PPL sice můžete, ale oni vám to pak stejně přivezou jindy nebo jinam. A možnost platby kartou sice PPL také slibuje, ale pak přijede řidič a hrozně se diví, o platbě kartou nic neví a pošle vás do bankomatu. Jinak DHL tu doručuje i samostatně, měl jsem jednou objednávku z amerického Amazonu rozdělenou do dvou zásilek, a jednu přivezlo PPL dopoledne, druhou DHL odpoledne.
    Hlavně si ale balíkové společnosti v ČR nemají co vyčítat, jedna za osmnáct, druhá bez dvou za dvacet. Já momentálně volím Českou poštu, protože u té aspoň vím, kde ten balík nakonec skončí a že si ho tam zvládnu vyzvednout. Ale je to pobočka, která má otevřeno až do sedmi a v sobotu.

  • 11. 2. 2017 19:55

    . . (neregistrovaný)

    ano, neuznávají ani právní zastoupení plnou mocí nebo opatrovnickou plnou moc :), jen jejich formuláře.

  • 12. 2. 2017 20:24

    JT (neregistrovaný)

    to máte pekelný štěstí , neb co pošta 120 schvátí to už nikdy nenavrátí... pošta 120 ..tam se mi zasekává věcí..na velmi dloluhou dobu (3 miliony let, klasický poštovní průměr..červený trpaslík)

  • 11. 2. 2017 13:19

    JT (neregistrovaný)

    Já dokonce na té recepci mám připravené plné moci aby recepční mohli přebírat... stejně donesou další den až lístek... a naučí se to až když je žádám o několikeré opakované doručení. to mi pošťačka veme balík(mini balíček) znovu (a ušetří si cesty s roznášením nezastižen)

  • 13. 2. 2017 10:06

    MaT

    Tak zkuste tohle (viz viz jejich web):

    Adresát si může u kterékoliv pošty vymínit, že jemu adresované poštovní zásilky a poukázané peněžní částky mají být dodávány jen jemu, nebo že mají být dodávány jen osobám zdržujícím se v jeho bytě.

    Když ono to taky není jednoduché. Jsou lidi, kteří na poštu budou řvát, že dala zásilku někomu jinému, než jim osobně. A zase jsou tací, co se budou strašně divit, že to nemohli nechat třeba u souseda, že kvůli tomu pak bude muset běhat na poštu... Prostě nikdy se nezavděčíte všem. A je asi jen otázka, co nastavit jako "default" a jako "opt in" nebo "opt out"...

  • 13. 2. 2017 13:44

    MaT

    No tohle je jak kde - já mám poštu asi dva bloky od domu, mají tam každý všední den od 8.00 do 19.00. Ráno to sice nestíhám (v 8 už musím být v práci na druhém konci města), ale večer obvykle ano. A kdybych to nedával večer, tak sobota to jistí (do 13.00). A to vím i o pár pobočkách, kde mají otevřeno i v sobotu odpoledne nebo v neděli - a není to jen v Praze v Jindřišské. Ale docela se to teď šíří u těch poboček, co jsou součástí nějakých větších obchodních center. Možná je k tomu tlačí provozovatelé těch center - že jim to třeba pronajmou pouze za podmínky, že budou mít otevřeno i o víkendu. Tohle kupodivu platí třeba i na některé banky, které se dřív otevření o víkendu bály jak čert kříže...

    Já zase v posledních letech odmítal jako dopravu PPL, DPD a podobně - oni se pak diví, že nejsem doma a kde se s nimi mám nahánět. Jasně, mohl bych si to rovnou objednat do práce, ale zdaleka ne vždycky se můžu kdykoliv během dne sebrat a jít se po areálu nahánět s nějakým kurýrem. Navíc mám pocit, že to u nás zaměstnavatel nějakou směrnicí začal i nějak omezovat (zákaz?). Naštěstí většina těchto dalších dopravců už dnes začíná nabízet i možnost zásilku někde nechat (Uloženka/Zásil­kovna, PPL Point...). To by zase mohlo být s výhodou oproti České poště v tom, že na poště bývají často fronty. Takže určitě těm dalším možnostem dopravy taky dám zase někdy šanci...

    Ale chtěl jsem prostě říct, že někomu pošta nevyhovuje, někomu zase může vyhovovat z těch ostatních možností nejvíc. Ale není to asi ten správný důvod pak tvrdit, že pošta je univerzálně nepoužitelná pro kohokoliv (a to samé ti ostatní dopravci).

  • 13. 2. 2017 13:46

    dino

    A je to opravdu tak velký problém? Triviální řešení je nechat si posílat zásilky do práce, u koho to nejde (třeba nemá pevné pracovní místo), může si ji poslat na vhodnou poštu (či pokud to odesílatel nezakázal, tak dokonce si ji tam nechat doslat z té "špatné"). Sice pořád budou existovat scénáře, kdy nic jiného než půlden dovolené nezbude, ale relativně vzato jich bude výrazná menšina.

  • 14. 2. 2017 9:28

    Petr M (neregistrovaný)

    Naposledy jsem takhle řešil obálku s modrým pruhem.

    Zkuste:
    1) Vysvětlit úředníkovi, aby to poslal na jinou poštu, když dopředu nevíte, že chce něco poslat.
    2) Vysvětlit úředníkovi, aby to neposílal do vlastních rukou, když dopředu nevíte, co chce poslat.
    3) Vysvětlit pitomcům na poště po telefonu, ať to hodí na jinou pobočku, když se s váma baví jenom osobně na přepážce, kde ten dopis leží...

    Takže jenom kvůli tomu manévry:
    - Místo busem do práce autem (+200Kč)
    - Ráno pozdní příchod kvůli odvozu mláděte do školky (máme jedno auto)
    - Odpoledne dřív z práce (školka + pošta)
    - Druhý den o 2,5h dýl v práci

    Kvůli nějakýmu volovi z ČP, co nechápe, že poštu občas potřebuje někdo, kdo není v týdnu doma a kvůli návaznosti autobusů cestou do školky...

  • 14. 2. 2017 10:42

    AAA (neregistrovaný)

    Stačí si počkat až tu obálku uloží na vaší poště, pak přes web zadat požadavek na změnu uloźení a oni to přepošlu na novou pobočku.

  • 13. 2. 2017 7:03

    MaT

    Nezákonné? Tak to mi tedy řekněte, který přesně zákon to porušuje, to jsem fakt zvědavý. A u nás platí, že co není zákonem zakázáno, tak je dovoleno.

    A jinak myslím máte ještě jednu možnost - nechat si vyřídit plnou moc. Ale ten průkaz příjemce bude skoro určitě levnější a asi i méně časově a administrativně náročný. My jsme si ho s manželkou před lety nechali udělat a znamenalo to pár minut u každého.

    A já se poště celkem nedivím, že se prostě brání vydat zásilku každému, kdo přijde jen s nějakým oznámením o uložení zásilky. To totiž v některých případech může ze schránky v domě ukrást kdokoliv. A že ukážete občanku, že máte stejné příjmení jako adresát (jo, dneska v občance myslím ani nemusíte mít manžela či manželku)? To znamená co? A i pokud tam manželku uvedenou máte, jak může pošťačka vědět, že zrovna nejste v rozvodovém řízení? Já si myslím, že ta současná pravidla vznikla proto, že díky předchozím benevolentnějším pravidlům asi nějaké průšvihy byly...

    Jo a jak někdo vždycky začne chválit ty ostatní přepravní služby s tím, že "cokoliv je lepší ne pošta" - tak s tím si taky nejsem jistý. Před lety mi vezli z Anglie nějaký notebook asi za 20 tisíc. Posláno to sice bylo přes DHL, ale v té době to finální doručení u nás mělo na starosti PPL. No a řidič se strašně divil, že nejsem doma (asi je jinak zvyklý vozit věci jen nezaměstnaným, lidem na rodičovské dovolené a důchodcům) a že prý to nechá v nějaké večerce v ulici... Tak to jsem si tedy líbit nenechal.

  • 13. 2. 2017 9:49

    MaT

    Ale to není vůbec špatný nápad. Zkoušel jste to už České poště navrhnout? Něco podobného už myslím některé eshopy využívají - třeba Alza - při osobním vyzvednutí dříve chtěli myslím také občanku, teď se spokojí s PINem, který mi pošlou poté, co učiním objednávku. Mimochodem - tu občanku nejdříve v Alze také nechtěli - pak se ale začal objevovat určitý typ podvodů (předem zaplacené zboží, které pak vyzvedávali podvodníci), takže se právě tímto chránili. Myslím si, že u České pošty to mělo podobnou genezi.

    Jinak v České poště opravdu nepracuji a ani jsem nikdy nepracoval, ani nikdo z rodiny. A kdysi jsem na Českou poštu (a třeba i České dráhy) také dost nadával, ale když jsem se o některé věci více zajímal, tak jsem se také různé věci dozvěděl a dnes prostě vím, že to často není tak černobílé, jak to občas někteří lidé (a někdy i média) prezentují. A hlavně u obou těchto společností přeci jen za ty roky vidím určitá zlepšení a i snahu se posouvat někam dál, byť to jsou velké molochy a v něčem jsou konzervativní až hrůza...

  • 13. 2. 2017 14:36

    MaT

    Ok, tak já jsem to zkusil. Uvidíme, co odpoví. Dříve jsem takové dotazy posílal na info@cpost.cz, ale docela se osvědčuje takovýmto "molochům" (třeba i bankám) psát raději na jejich stránku na Facebooku. Vidí to tam více lidí, někdy se k tomu dotazu ještě přidají (už jen tím, že to olajkují), daná instituce pak vidí, že to třeba zajímá víc lidí - a hlavně si dají daleko víc záležet na odpovědi, protože tu také uvidí více lidí. Na info@cpost.cz se člověk mohl dovědět to, že tam sedí nějaký člověk, který s tím stejně nic neudělá a nazdar...

    Jinak nesouhlasím s Vámi v tom, že by v poště měli kdo ví kolik lidí na logistiku. Pošta má sice desetitisíce zaměstnanců, ale to jsou převážně doručovatelé, balíkáři, lidé na přepážkách. Žádní experti na logistiku (pokud tedy za experta považujete někoho, kdo to třeba i studoval jako VŠ). Pak je tam nějaký management (podle některých také trochu přebujelý a přeplácený, o to víc pak dřou tu zaměstnance dole), ale tam si také nejsem úplně jistý o tom, že to jsou zrovna nějací experti na logistiku a že mají čas vymýšlet nějaké novější a inovativní postupy, které by třeba nějaké věci mohli zjednodušit. S tím jak prudí s losy a pojištěním mě také štvou, nejhorší je, že to štve i spoustu zaměstnanců pošty (právě ty dole, po kterých jejich nadřízení chtějí, ať to lidem vnucují). No uvidíme, co odpoví na ten dotaz.

    Ad pozitivní význam slova "konzervativní" - no, může být. Ale zdaleka ne vždy. V tomto kontextu mi to slovo "konzervativní" přijde jako o něco diplomatičtější vyjádření termínu "zpátečnický". Tím by se někdo z České pošty mohl cítit i dotčen a v případě, že bych ho použil v nějakém dotazu, bych se pak ani odpovědi nemusel dočkat. :-)

  • 13. 2. 2017 10:03

    MaT

    Já to tedy s plnou mocí nikdy nezkoušel, ale sama Česká pošta to na svém webu uvádí takto:

    Poštovní zásilku Česká pošta vydá:

    • fyzické osobě, která předloží Výzvu, nebo
    • adresátovi, který nepředloží Výzvu*, ale prokáže se osobním dokladem, nebo
    • fyzické osobě, která nepředloží Výzvu, ale prokáže, že je manžel/manželka, registrovaný partner/partnerka adresáta (pokud to adresát písemným prohlášením nezakázal), zmocněnec adresáta (držitel průkazu příjemce nebo ověřené plné moci), zákonný zástupce adresáta (mladšího 15 let, příp. adresáta, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý k úkonům souvisejícím s dodáním) nebo zmocněnec zákonného zástupce adresáta a prokáže se osobním dokladem.

    Takže fakt nevím, proč Vám to ani s plnou mocí nevydali. Řešil jste to nějak? Právě nějakou stížností třeba? Tu stížnost musí vždycky nějak uzavřít. Mně se třeba v minulosti právě stížnostmi některé věci podařilo s naší místní poštou vyřešit a k některým věcem je dotlačit. A nedělal jsem kvůli tomu na poště nikdy scény (možná to by mohl být také ten problém). Řešil jsem to vždycky klidu a někdy jen e-mailem či po telefonu. Nebyl třeba nějaký problém s tím, jak je ta plná moc formulovaná? Co já vím - třeba chtějí, aby tam explicitně bylo uvedeno, že daná plná moc opravňuje zmocněnou osobu k přebírání zásilek... A nebo nebyla to zásilka, u které odesílatel požadoval službu "pouze do vlastních rukou"? Tam mám pocit je i ta plná moc k ničemu...

    A mimochodem, ta blbokartička České pošty se jmenuje Průkaz příjemce, nikoliv Průkaz zmocněnce. Sice detail, ale právě to asi svědčí o tom, že jste se o to nikdy moc nezajímal. A fakt si nemyslím, že by tím pošta nějak zvlášť vydělávala - stálo to opravdu asi jen 20 nebo 30 Kč. To ten čas toho pracovníka na přepážce, co to s Vámi bude těch několik málo minut řešit, má asi vyšší hodnotu. Navíc se mi fakt nezdá, že by to bylo "pro každý úřad jiná obskurní kartička" - já tedy vím akorát o té České poště. :-)

  • 6. 6. 2017 17:56

    epOs (neregistrovaný)

    Jsem z vesnice a tento problém se nás také týká kvůli provozní době pošty. Už jsem si na pobočce všiml možnosti, že když si tam člověk udělá vlastní kartu (nevím, jak to přesně funguje), můžou si členové rodiny vzájemně vyzvedávat balíky. Jestli jsem to dobře pochopil z letáku.

  • 10. 2. 2017 16:50

    Pako (neregistrovaný)

    No s tím balíčkem je to docela logické že když není do vlastních rukou, tak ho dají i někomu jinému kdo bydlí na stejné adrese.

    Na poštu s papírkem nebo i bez něj může přijít kdokoli a to že má v občance nějakou adresu neznamená že tam bydlí.

    Takže zrovna tohle bych jim nevyčítal.

  • 12. 2. 2017 22:31

    MaT

    No pokud myslíte rodinného domu, tak ano. Bytového domu ne - tam by to měla dát jen někomu, kdo vyleze ze dveří daného bytu.

  • 14. 2. 2017 10:22

    fd (neregistrovaný)

    Kdyz si 10 dnu pockate, tak vam i tu obalku "do vlastnich rukou" vhodi do schranky. Minimalne plati pro vse co posila stat.

  • 12. 2. 2017 22:32

    MaT

    Tak si nechte asi za 20 Kč nechat vystavit průkaz příjemce, nebo jak se to jmenuje - a pak můžete vyzvedávat zásilky i na poště místo manželky. Nebo ať si ten průkaz nechá vystavit manželka a může vyzvedávat Vaše zásilky. Já vím, může Vám to přijít podivné, ale funguje to.

  • 11. 2. 2017 10:26

    MMN (neregistrovaný)

    To je takový problém naškrábat manželce plnou moc?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).