No, odpověď je, že by úřad měl zvládnout stejný počet dopisů a to ve stejném čase jako dosud. V opačném případě se celý administrativní a právní systém státu zhroutí.
Ono nejde ani tak o to kolik zabere e-podepisování (a vyhledávání adres v DS ). V nejhorším možném případě se totiž těch 21 000 (2/3 + 10% z 1/3) bude muset po podepsání ještě zpětně naskenovat do počítače, uložit v Acrobat Readeru, e-podepsat, a poslat jednotlivě (znovu s vyhledáním) do DS. tak to "doporučuje" aspoň přechodně pan ministr Pecina.
V optimálním případě už má úřad nasazenou e-podatelnu, takže by se to mohlo celé zautomatizovat - po dopsání dopisu a "odklepnutí" by systém sám dohledal zda má příjemce DS čili
nic, a buď ho sám převedl do Acrobat Readeru, připojil e-podpis a poslal sám do datové schránky, a nebo vytisknul na tiskárně, současně zaevidoval do odesílané pošty..
Pročpak se bojí lokálních výpadků při aktivaci několika desítek tisíců schránek. Zajímalo by mě, co se tedy stane až úřady začnou hrnout proud zpráv. V případě některých centrálních úřadů jsou to tisíce zpráv denně.
No ono to s těmi tisícemi zpráv nebude tak horké (zatím). Jedna úřednice mi popisovala, jak musela podepsat 30000 dopisů a trvalo jí to 4 měsíce. Schválně o kolik je rychlejší e-podepisování než vlastnoruční (včetně otevření a zavření souboru zřejmě v AcrobatReadeu) a k tomu dohledání 30000 adres DS i u fyzických osob (těch byla cca 1/3 z těch 30000), které z 90% schránku mít nebudou a vyhledávání bude zbytečné.
Posledních 14 tady na úřadě instaluji sw, aby nám ginis zvládal datovou schránku a strkal do PDF podpisy. Ověřování DS je opravdu pomalé. Na rychlých PC to trvá tak 15-20 sekund, na těch pomalých (převažujících) skoro minutu. Je jednodušší se s danou stranou domluvit, aby si pro vyhotovený dokument přišli osobně, mají to již s podpisem a razítkem, popř. nabytím právní moci a nemusí si to ještě nechat za poplatek vytisknout v CzechPointu, aby měli "plnohodnotný" doklad.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).