To se ukaze, jak je na tom CR s pokrytim mobilnim broadbandem, az zacne CTU vyhodnocovat rozvojova kriteria. Metodika je dana.
Ja bych mobilni broadband neprecenoval. Draty v zemi jsou draty v zemi, to je zcela jina pohadka nez sdileny pristup na BTS.
Treba UPC postavilo a nakoupilo za tech 20 let velmi slusnou sit s dostatecnou kapacitou.
Obavam se, ze nedostupny internet bude ten nejmensi ze vsech problemu. Nutnost vlastnit HW s jedinym vyvolenym OS pak bude jen nepatrny detail.
Nedovedu si totiz predstavit (ani jako hodne velke scifi), ze by CR byla schopna realizovat projekt, od ktereho se ocekava obsluha stovek tisic pozadavku zaroven. Staci se podivat, jak (dodnes) funguje registr vozidel, ktery obsluhuje maximalne stovky.
Pro elektronickou evidenci tržeb by stačilo i gprs. Ten objem dat bude minimální. Marketingové rychlosti typu 1 Gb/s drtivá většina uživatelů ve skutečnosti nemá ani je nepotřebuje. I pro streamování full HD filmů stačí nepatrný zlomek téhle rychlosti. U poskytovatele obsahu se zase používají úplně jiné řešení pro připojení serverů.
No a s 5G se používat přestanou, servery se stanou mobilní, dat produkovaných internetem věcí přibude, jen ke spočítání rychlosti pohybu 5000 aut blížících se k nějaké křižovatce, aby provoz na křižovatce byl zcela plynulý, spolyká poměrně dost výkonu sítě. A teď si představte rychlostní adaptaci všech vozidel v Praze, aby křižovatkami jich 90% projíždělo bez zastavení. Jaký asi komunikační tok na to budete potřebovat. Charakter zátěže sítě se změní, nebudou to statické streamy, ale krátké zprávy rozesílané na spousty adres a odpovědi na ně.
Což o to, algoritmicky to řešitelné je, klíč se skrývá v oné "rychlostní adaptaci". Prostě se v Praze budou všechna auta pohybovat tak pomalu, jak to jen půjde (přičemž auta budoucnosti můžou zvládat i "rychlost", kterou ta dnešní ne), a na křižovatkách bude docházet k prudkému zrychlení a následnému zpomalení.
Technicky tedy "průjezd bez zastavení" možný je (připustíte-li že urazit kilometr za hodinu je něco jiného než stát na místě), skutečná výzva bude přesvědčit řidiče, že to, aby jezdit po městě autem bylo na delší lokte než tam dojít pěšky (a to víceméně bez ohledu na vzdálenost a konkrétní trasu), je opravdu dobrý nápad.
Nabídka pevných a mobilních sítí je obrovská. Mobilní operátoři mají k dispozici 5 pásem (800, 900, 1800, 2100 a 2600), navíc se chystají další dvě 3.5GHz a 3.7GHz. Moderní pevné sítě běhají na x desítkách Mbs (čímž nemyslím archaickou sít O2). To celé je strana nabídky, vše OK.
A co na to strana druhá, poptávka? Nic, internetu je všude tolik, že se trh nasytil a peníze spotřebitel§ tečou za jiné služby.
Nic proti, ale telekomunikace jsou už nějaký rok za svým zenitem. Na psaní příspěvku do lupy stačí i 512 :-)
Life cycle je ve fázi maturity-decline.