Vlákno názorů k článku A DSL nebude? - II. od tobula - Tvrdím, že Telecom postavil místní smyčky z peněz,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 5. 2002 16:10

    tobula (neregistrovaný)
    Tvrdím, že Telecom postavil místní smyčky z peněz, jež mu uživatelé zaplatili v poplatku za "zřízení". Např. dříve to bývalo 5.000,- Kč, dneska cca. 3.000,- Kč na linku.

    Místní smyčky by vůbec neměly patřit Telecomu, ale osobám, které zaplatily jejich zřízení - uživatelům. Mělo by se oddělit jejich vlastnictví od všech operátorů, dát do vlastnictví současných uživatelů, a jejich praktická správa předat tržním subjektům, které by v takové oblasti působily, např. jako působí správci domů aj. nemovitostí. Mít více tržních subjektů i v oblasti smyček (byť na různých místech) by mělo smysl, neboť by tak bylo možné porovnávat jejich náklady na správu místních smyček. Takový správce by i budoval nové přípojky do míst ústředen, atd.

    V místě ústředny by pak byly napojeny sítě větších operátorů, do nichž by se místní smyčka zapojila podle pokynu vlastníka smyčky.

    Až pak bude konkurence a až pak se začne někdo z operátorů snažit.
  • 24. 5. 2002 0:37

    . (neregistrovaný)
    Zkusta se nejprve zamyslet, nad tím co jste napsal, pokud by totiž šlo vybudovat místní smyčku za ty 3000 jak se mylně domníváte, tak by problém neexistoval, protože bychom tu měli cu-párů jak hub po dešti.
  • 24. 5. 2002 1:08

    tobula (neregistrovaný)
    Milý neznámý pane. Velmi bych se divil, kdyby průměrná místní smyčka stála více než oněch 5.000 (dříve) - 3.000 (nyní). Pochopitelně, že je nesmíte budovat po jedné, každou zvlášť, když zasmyčkujete průměrný dům o 20 partajích, tak to máte vybráno 100-60 tisíc, v samotném domě vám to zvládnu zcela určitě za 20-25 tisíc, a neříkejte mi, že dotáhnout kabel z domu až na ústřednu (spolu s dalšími domy pochopitelně), bude stát víc, než těch 50-70 tisíc. U paneláku to bude vycházet ještě mnohem lépe! Dneska už ani není problém dostat smyčku, problém jsou ty nehorázné měsíční paušály a poplatky za minutu připojení Telecomu!

    Podívejte se na UCP (DattelKabel)- ti zvládají internet 128Kbps za 1.000 měsíčně paušál, a skoro bez aktivačního poplatku (padá spíš na modem, než na dráty). A jinak jsou schopni vám ten svůj kabel na TV pronajmout už od pár stovek měsíčně, tak to kdyby stálo položit ty kabely výrazně víc než těch 3-5 tisíc, to by se museli dávno položit.

    Pokud se Vám řešení "zprivatizovat" zdá příliš razantní, pořád lze monopolní Telecom rozdělit na více firem, část by si vzala do parády místní smyčky (a zapojovala by je kam by si zákazník přál), druhá by si nechala svoji síť. Majetek by zůstal stávajícím akcionářům, prostě by jen padl monopol.

    Takhle podobně, byť na trochu vyšší úrovni na místní a dálkové carriers, rozdělili kdysi AT&T v USA, a od té doby začalo být telefonování v USA markantně levnější než v EU, o ČR nemluvě.

    Problém není ve skutečné nákladnosti, problém je ve faktickém zákonném monopolu Telecomu až skoro doteď. Náklady na telekomunikace šly za poslední dekádu velmi dolů.
  • 24. 5. 2002 8:33

    b.stanik.t (neregistrovaný)
    Máte pravdu, já také dokážu "zasmyčkovat" Perálec u Proseče u Skutče přibližně za 300 000,- Je tam asi 54 čísel, tak to dělá asi 5500,- Kč na hlavu (jen o 2000 víc), to jo, ale ještě bych potřeboval někoho, kdo to dotáhne do Proseče na ústřednu, když jenom kabel stojí tři čtvrtě miliónu, nepočítaje výkopové práce. : )
  • 25. 5. 2002 7:40

    . (neregistrovaný)
    Dík za reakci - je téměř typická - promiňte malý rozbor.
    1. zřejmě vás iritije anonymita, moje tečka je ovšem stejně anonymní jako váš e-mail
    2. každý pokus o objektivní pohled na telekom je ihned označen jako obranná reakce někoho zevnitř této firmy, viz Vanda výše a jiní
    3. jako většina diskutujících jste asi ovlivněn pražským pohledem - souhlasím, že zakabelovat panelák mi sníží náklady na přípojku - ale
    a)podstatná část bytů je mimo velká města, viz stat.úřad,
    b)telekom musel zavádět své linky i do neobydlených objektů (chat a chalup) a tam ty náklady jsou obrovské
    c) nemusíme se přít zda dotažení kabelu na ústřednu stojí více než 70 000, každý kdo někdy něco kopal ví kolik zaplatíte za metr
    d) starostové menších obcí si pomocí telekomu vylepšovali prostředí - tedy v rámci stavebního řízení si nadiktovali úpravu chodníků atd. - to jim nelze vyčítat, a dělají i u jiných operátorů (plyn, atd.) protože jinak ani nemohou, velká vláda na ně prdí
    4. Právě z výše uvedených důvodů jsou kabelovky pouze ve velkých městech, Váš názor o jejich finanční pozici zdaleka nesdílím . podle mne stojí UPC před velkými finančními problémy a ostatní kabelovky jakbysmet
    5. problém spočívá v něčem jiném - alternativní operátoři, pro mne z nepochopitelného důvodu útočí na ceny telekomu - tím vytvářejí ve veřejnosti dojem (a Vaše slova o nehorázných poplatcích jsou toho důkazem), že telekom předražuje. Namísto toho by se měli z každého zvýšení cen telekomu radovat, protože jim to umožní telekom cenově podseknout a ještě vydělat. To co dělají teď je totiž manažerská sebevražda, a výsledky jimi řízených firem to dokládají. Ti co přijdou po nich budou volat po zdražování. Viz např. snahy o zpoplatnění obsahu na netu.
    6. Posledním obecným omylem je, že monopol je v byznusu (tedy z pohledu managementu, nikoli kupujících) něco nepatřičného - omyl, každý se snaží dosáhnout monopolu, či alespoň maximalizovat podíl na trhu,
    oo ttom tto je.

  • 28. 5. 2002 16:04

    tobula (neregistrovaný)
    Uf, tato reakce je vážně síla. Telecomí mýty:

    I. Telefonizace Horní Dolní a Na samotě u lesa
    To jsou báchorky jimiž Telecom obhajuje svůj monopol odjakživa. Ještě před 10 lety to možná mohlo zabírat, dnes sorry, ale není důvod, aby proto, že Telecom se kdysi hrdě chopil socialistického hesla "telefonizace vesnice", se dodnes dotovaly oblasti, v nichž lze výrazně levněji zavést telefon bezdrátový, mobilní apod. To je naprosto falešný "sociální" pohled, který vyhazuje peníze z okna. Telecom se pochopitelně rád této iniciativy chopil, protože mu to umožňuje zatemňovat své hospodaření. Za to mu "monopol" stojí.

    II. Kolik stojí dotažení na ústřednu?
    Proč se vyhýbáte odpovědi? Asi bychom měli vědět, kolik to stojí, vykopat příkop. Stojí-li to příliš, pak je namístě začít používat alternativní způsoby vedení kabelů, např. vzduchem, apod.

    III. Dotace "chodníků"
    Já zírám, takže telefonováním v Telecomu dotuji chodníky v Horní Dolní (a ještě před barákem starosty, a ještě kde ...)? Poněkud nestandardní způsob hospodaření.

    IV. Monopol
    Ano, majitel a pracovníci podniku se mají za monopolu jako ve vatě. Dopracují-li se onoho postavení předchozím výjimečným úsilím na trhu (např. Microsoft), je to špatné, ale je to ještě morálně únosné. Monopol vzniklý ze socialismu a udržovaný ala Telecom je ale institucializovaná krádež!

    V. Kabelovky
    Jistě, kabelovky jsou ve velkých městech jako v první a nejvýnosnější lokalitě. Na Samotě u lesa si pořídíte satelit, nebo jiný druh spoje. To jenom manažeři Telecomu by tam kladli 5km kabelu s jedním párem a náklady na to (včetně pár chodníků) by rozpočítali ostatním zákazníkům.

    Ne, prosim Vás, Telecomáci, dělejte jen to, co dělat máte, co inzerujete, co prodáváte, a dělejte to co nejlépe a co nejlevněji. Sociální přerozdělování nechte na státu, stejně vám to nejde.
  • 28. 5. 2002 22:43

    Stepan Cirkl (neregistrovaný)
    I. v tomto s vami tak moc nesouhlasim. Bezdratove technologie sou dobre pro urcite nasazeni, ale jsou take dost omezujici. GSM je pro data pomale a bezne datove technologii zase chteji primou viditelnost. IMHO neni nad drat.

    II. Co sem slysel, tak vykop zhruba 1500/m, ale nemam osobni zkusenost. Ad tahani vzduchem. Zaprve si zadelate na problemy (nizsi spolehlivost) a pak tento zpusob tahani kabelu neni zrovna nejlepsi vzhledem k estetice krajiny.

    III. Standardni, vy rozkopete chodniky, nase stare rozbite chodniky (= my Vam to dovolime), a vy za to potom ten chodnik opravite celej (= udelate novej). To neni zase az tak nenormalni situace ne jen v telekomunikacich, ale i v jinych celoplosnych sitich.

    V. Kabelovka Vam tam opravdu nepujde kopat kabely, ale Telekom Vam tam taky nedotahne jeden par. Co ja vim, tak v Praze pri predelavani site na P1 sli do baraku minimalne s 25 parama. A kebelovky nechteji pripojovat ani rodine domy ve mestech, takze s touto logikou by sme telefoni sit nemeli este v pristim stoleti.

    Vas nazor mi pride dost krajni a nevyvazeny.

    P.S.: Nemam nic spolecneho s CTc.
  • 29. 5. 2002 13:18

    PaJaSoft (neregistrovaný)
    Ad 1: Chcete rici, ze 8kHz PCM je pro data to prave orechove? Jedna vec je, na co jste zvykly v 'moderni' digitalni Praze, druha vec je, ze napr. Kromeriz se za posledni rok precisluje v srpnu uz po druhe...

    Ad 2: Zajimave, ze v Prostejove v oblasti ve ktere jsem vyrustal JME draty 3 pretahovala - neprve vzdruch, pak zem, pak vzduch a dle mych informaci uz se zase uvazuje o zemi... - to vse za poslednich asi tak 8 let, proc?

    Ad kabelovky - jeste do 3.1.2002 jsem chytal brnenskej kabel vzduchem, vim, pasmo se muselo uvolnit, nemame vsak jina? Kdo rika, ze kabelova televize, byt to ma v nazvu se skutecne pouze kabelem rozvadi domacnostem?

    PS: Verim, ze me nazory, ktere obcas prezentuji maji homogenitu vyssiho stupne nez jen ubohe vykriky o nicem.

  • 3. 6. 2002 17:28

    Tom Tobula (neregistrovaný)
    Co je xtrémního na názoru, že se věci mají zařizovat ekonomicky transparentním způsobem, tj. nepřesouvat náklady do jiných oblastí ? A že když se pak ukazuje více variant, volí se ta efektivnější. A nic jiného nepíši!

    Já myslel, že toto je roku 1989 slabikář ekonomie. Asi ne pro každého, inu.

    Pochopitelně, že kroucený drát, koax, optika, jsou běžně kvalitnější než bezdrátové spojení (těch je ale řada variant). Někdy jsou i levnější, ale ne vždy. Naše firma byla na směrovém bezdrátu 2 roky a bylo to ekonomicky i technicky výhodnější než pevné linky od Telecomu. Ještě dnešní nabídka ADSL od Telecomu není výrazně lepší než byl ten bezdrát už před 3 roky (sic) a přitom jsem komunikoval s technicky gramotnými lidmi, což se o zaměstnancích Telecomu říci vždy nedá (jsou výjimky). Spolehlivost byla lepší než jsem čekal, pouze 1x promptní oprava ohnuté antény. Sníh, déšt, vítr, nic nevadilo.

    Všude při aplikaci techniky se přeci nehledí pouze na kvalitu, ale na poměr náklady/výnosy apod. Jestliže Telecom táhne na samotu u lesa kabel několik kilometrů, tak to je čiré ekonomické šílenství.

    Jestliže se na toto vymlouvá a ospravedňuje tím svůj monopol a své vysoké ceny, pak je sice hezké, že jste tak velkorysí vůči obyvatelům samoty u lesa, ovšem jste nejspíš velkorysí z cizího.

    Když chce někdo dneska být na samotě u lesa telefonizován, tak má dnes možnost si koupit mobila (provoz je pro volání malé domácnosti již levnější než linky od Telecomu), nebo by si měl prostě zaplatit zvýšené náklady sám. Pak by se sakra staral o to, jakým způsobem se připojí. Zadarmo, nebo za cenu přípojky ve městě, mu tam třeba vodovod taky nikdo nepřivede, tak proč ausgerechnet Telecom by měl mít takovou výjimku, na jejíž margo pak jenom zatemňuje své hospodaření a diskusi.

    To s těma chodníkama taky moc neberu. Telecom by měl zaplatit a uhradit uvedení do stavu zhruba jako bylo před vykopáním. Byl-li chodník nový, pak opět nový, nebyl-li pak pokud chce obec chodník nový perfektní, nechť sama také něco doplatí. Že mají města chodníky v bordelu je problém jejich hospodaření a problém voličů jejich zastupitelstev, ne můj, ne zákazníka monopolního Telecomu. Rozhodně se chyby hospodaření obcí nevyřeší tím, že je budou refundovat ostatní skrz Telecom.

    Well - čestně, já si ve skrytu duše rovněž myslím, že ty pozemní linky by díky skoro nulové aktivní údržbě (vydrží 20-50 let) měly být za normálních okolností nakonec i levnější než bezdrát. JENŽE NEJSOU. Bezdrát je stále lehce levnější Telecomu, kabelové televize jsou pak velmi výrazně levnější Telecomu. Je to velká ostuda TELECOMU, ale i lidí, že se takhle bezostyšně nechají okrádat a ještě tomu aplaudují.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).