"dost lidem" myslíte hlavně programátory a překladatele?
AI nezasadí strom, neudělá těsto a neupeče chleba, nevyštěrkuje cestu, neopraví kabel elektrického vedení, nevyrobí šperk, nepostaví dům, nenatře prkno, nenakrmí psa, nenaštípe dřevo a takhle můžu pokračovat do nekonečna.
A když vypadne elektrika, tak AI ani nevzdechne.
Je to určitě velký pomocník, ale představa jak to lidem bere práci a ti co jí nemají a nemají už tedy žádný příjem a stojí hladový s nataženou rukou před pěti obřími korporacemi, které rozhazují suché kůrky, je úsměvná.
Oheň byl taky vždy velký pomocník, ale sám maso neupeče...
V tom co AI neudělá bych byl opatrný - ve spojení s průmyslovými roboty a automatickými systémy toho dokáže hodně (třeba ve velkokapacitní pekárně určitě neplatí "neudělá těsto a neupeče chleba"). Hlavní věc ale je že i v manuálních výrobních procesech dokáže zvýšit produktivitu takže je třeba míň lidí. Jinak když vypadne elektrika tak jsme v zadní části těla totálně, pak nefunguje v podstatě nic
Parní stroj zlikvidoval třeba povozníky a koně, AI zlikviduje dost velkou část intelektuálně pracujících (spíš tu, kde to moc intelektuální není, prostě kancelářských krys), ale třeba i strojvedoucí, taxikáře a spoustu jiných profesí. Přítelkyni z legrace říkám, že jak se AI zlepšuje 4x každého půl roku, tak až se příští rok naučí pořádně vařit a uklízet, tak je i její pozice v ohrožení (mluvit a nějaké sexuální hrátky zvládají lepší roboty už teď).
Na úrovni jednotlivých lidí to lidská tragédie asi dost často bude, až se budou ženské v kancelářích přeškolovat třeba na ošetřovatelky. AI může přinést i dost podstatné zdvihy v profesní struktuře a příjmech lidí, protože když to hodně zjednoduším, tak malé procento těch nejbohatších bude ovládat výrobu vč. AI a na ten zbytek zbude míň práce a menší koláč na rozdělení. Některé změny, třeba zmizení valné většiny všech pracujících ze zemědělství, se zvládlo, tak uvidíme.
Tak zrovna strojvedouci jsou spis nedostatkove zbozi :-) A v realu i ti taxikari, kde se to zamaskuje castecne tim, ze se z mene rozvinutych casti sveta nazenou levni nadenici.
Tragedie to typicky byva tam, kde se do posledni chvile pokrok krecovite odmita. A pak bum, zbudou oci jen pro plac. Ale to si ti jednotlivi lide delaji sami.
Bude to jako vzdycky - nektere profese zaniknou, jine vzniknou. Tak uz to na svete po cela staleti funguje... :-)
Strojvedoucí a řidiči jsou nedostatkoví dneska protože automatizace ve vlacích a autech se ještě nedostala dost daleko. Ale jakmile se dostane na dostatečnou úroveň tak nebudou potřeba. Jinak autonomní metra už jsou v celkem hojném počtu a letos se v ČR rozjel první úsek s autonomním provozem vlaku.
V CR skutecne autonomniho provozu vlaku i aut aktivne brani legislativa. Takze v tom vlaku strojvedouci realne stale sedi - byt realne do rizeni nezasahuje. Tedy s vyjimkou posunu po stanici, tam je potreba cloveka stale... :-) Metro to ma trosku precijen jednodussi - tam se bavime o uzavrenych systemech, kde se snaze zamezuje nezadoucimu pohybu elementu s rizikem kolize. Obecne ale to, ze legislativa je casto brzdou pokroku je na jinou debatu ;-)
tak, prakticky může dojít k tomu, že konkrétní člověk kvůli tomu příjde o práci a kvůli konkrétním důvodům může mít třeba problém novou práci sehnat. Jeho osobní příběh pak může velmi silně rezonovat společností a na takovou věc se špatně argumentuje statistikou.
Člověk má přirozeně strach z něčeho neznámého a pokud se všude (bohužel) mluví o tom, že AI nahradí programátory, věřím, že z toho někteří mají oprávněný strach.