DigiZone.cz mimořádně uvolňuje tento rozhovor do bezplatné sekce, aby přiblížil čtenářům typ obsahu, který je běžně dostupný pro platící uživatele. Více informací o prémiovém obsahu DigiZone.cz naleznete zde.
Od června vedete kreativní oddělení Novy místo Michala Paciny, který odešel ke konkurenci do Primy. Co všechno vaše nová funkce obnáší, tedy co vám přibylo k povinnostem Art Directora zpravodajství Novy?
Jsem odpovědný za kompletní vizuální prezentaci televize, udržování a vývoj jejího vizuálního stylu, za self promotion jejího programu a za grafickou vizuální podobu pořadů. Součástí mé práce je také podpora určité synergie kreativních týmů mezi jednotlivými televizemi v rámci CME. Nedávno jsme například realizovali poměrně významný projekt modernizace našeho zpravodajství, který má pozitivní odezvu v dalších zemích CME. Teď s našimi zahraničními kolegy sdílíme metodiku, kterou jsme si v této oblasti za poslední dva roky vybudovali na Nově.

Když porovnáte velikost týmů z doby, kdy jste byl Art Directorem zpravodajství a nyní jste kreativním ředitelem Novy, kolik lidí máte k dispozici?
Je to zhruba čtyřnásobek. Interně kolem pětačtyřiceti lidí a dále řada spolupracujících externích odborníků a subjektů.
Na Novu jste přicházel přede dvěma lety, v červnu 2012, už s jasným zadáním vytvořit nový vizuál zpravodajství. Ten se na obrazovce objevil letos v březnu. Proč to trvalo tak dlouho? Bylo to tak složité?
Složité to bylo určitě. Přestože jsem v podobném prostoru pracoval i dřív, teprve na Nově jsem si uvědomil, jak náročný proces modernizace zpravodajství skutečně je. Celý projekt měl obrovskou podporu napříč celou televizí. Bylo to 100 až 120 lidí různých profesí, kteří se do toho procesu zapojili. Nějakou dobu nám trvalo, než jsme se ujednotili na nějaké koncepci, stylu a ideových cílech a zároveň na nějakém plánu, podobě studia a na tom, co vlastně zpravodajství televize Nova pro diváka znamená. To trvalo zhruba rok a předcházelo to vlastnímu projektu nového studia.
Možná ještě důležitější etapou byla určitá konsolidace grafického oddělení ve zpravodajství, které bylo po celou dobu integrálně zapojeno do procesu přípravy. Lidé, kteří působí v oddělení grafiky v tzv. denním režimu, byli postupně začleňováni do příprav modernizace zpravodajství a také díky tomu jsme to mohli zdárně celé realizovat. Podstatnou část celého projektu tvořila vlastní spolupráce s redakcí, šéfproducentem, hlavním režisérem, pracovníky studiové techniky, týmem techniky a IT technologií, protože při modernizaci zpravodajství jsme technologicky postoupili hodně dopředu. Měnilo se odbavování grafiky do automatického režimu i vlastní podmínky práce v režijním komplexu. Byla to nutnost, protože kromě dílčí vizuální změny v roce 2010, která souvisela s přechodem na HD vysílání, se zpravodajství Novy za posledních pět let vůbec nezměnilo.
Na Novu jsem šel mimo jiné proto, že její zpravodajství je jiné než ve veřejnoprávní televizi, dává se mu nálepka infotainmentu a já jsem chtěl zkusit, jakým způsobem by se dal infotainment vizuálně zpracovat tak, aby byl čistší, designový. Jak ho prostě udělat tak, aby byl pro diváky názorný, ale zároveň, aby je bavil. Z různých návštěv v zahraničních televizích jsem načerpal také náhled na to, jak to dělají oni. Ať už se díváte na CNN, Fox News nebo Sky News, vizuální a technologická stránka jsou vysoce dominantní. Divákovi to dává komplexní zážitek. Jeho míra je u nás sice předmětem neustálé diskuse v médiích, ale myslím si, že televizní zpravodajství se obecně ubírá tímto směrem. Když jsme o tom přemýšleli, uvědomili jsme si tento posun a řekli si, jak v tomto ohledu zpravodajství posunout dál – zkusit jít cestou tzv. vizuální žurnalistiky.
Zmínil jste rešerše zahraničních zpravodajských relací, takže jste měli nějaké vzory, od kterých jste čerpali inspiraci?
Určitě. Na začátku vznikl základní ideový tým, ve kterém jsme si cizelovali názory. V intenzivní pracovní synergii s kreativním oddělením Novy, vedením zpravodajství, redakcí a dalšími složkami realizace vysílání jsme vytvořili čtyři základní koncepce: dramaturgickou, designovou, technickou a tzv. benchmark brief. Dle této koncepce vznikla ve spolupráci s architektem Jaroslavem Holotou z Ungroup.sk studie, která byla hotová někdy na konci prvního roku mého působení na Nově, čili na konci roku 2012. Od jara 2013 se začalo intenzivně pracovat na rozpracování studie do konkrétního projektu, který byl hotový v polovině roku, a v něm už byl daný přesný plán, podle kterého se pak realizovala přestavba studia a další kroky až k prvnímu vysílání 24. března 2014.
Samotná realizace nové vizuální podoby zpráv, včetně nového studia, tedy trvala zhruba tři čtvrtě roku.
Zhruba ano. Myslím si, že je nutné tomu dát určitý čas. Samozřejmě v různých televizích se mohou představy lišit, ale myslím si, že skutečně špičkové televizní studio a všechno, co s ním souvisí, včetně technologií a výuky lidí, kteří s ním budou pracovat a moderovat zprávy, nemůže být kratší než jeden rok.
Na začátku realizace tohoto projektu došlo k poměrně zásadním personálním změnám ve vedení skupiny Nova i celé CME. Ztotožnili se noví manažeři s projektem, který startoval za jejich předchůdců, nebo v něm chtěli dělat nějaké změny?
V tomto ohledu na Nově panuje a panovala kontinuita. Nové vedení CME se k celé věci postavilo vstřícně a myslím, že celý projekt tím dostal ze strany managementu prioritní podporu, která nám velmi pomohla ve finální fázi realizace.

Když jste nový vizuál zpráv poprvé veřejně prezentovali, říkali jste, že je v něm celosvětová rarita v podobě ovládání grafických prvků pomocí gest moderátora. Konkrétně v relaci Počasí. Jak komplikované bylo naučit moderátory, aby to všechno zvládali a vypadali přitom na obrazovce přirozeně?
V kreativním oddělení Novy existuje tým tzv. Real Time grafiky, které vede Petr Josefus, a tvoří ho lidé, kteří jsou schopni provázat progresivní technologie Wizrt a Kinect tak, aby šlo odbavovat grafické prvky virtuálně gesty přímo ve studiu, bez zásahu režie a prezentovat celý vizuál v reálném čase. Chtěli jsme přijít s nějakými novými technologickými prvky ve zpravodajství a Počasí se nám pro to zdálo ideální. Úplně na začátku jsem měl v prezentaci základní koncepce studia jednu větu, že pokud uplatníme nějaké nové technologie, musí být skutečně inovativní. Musí to být posun kupředu! Máme největší dotykovou stěnu u nás a slíbili jsme, že s ní budeme aktivně pracovat a neustále vyvíjet nové prvky a formáty, abychom ukázali možnosti prezentace vizuálu ve 21. století. A my to skutečně děláme. Petr Josefus a programátor Vladislav Richter přišli s myšlenkou, že bychom mohli využít Kinect, což je populární virtuální konzole mladší generace, pro odbavování grafiky. Řekli jsme si, že když se to děje v těch hrách, proč by se to nemohlo fungovat i ve zpravodajství?
Zhruba půl roku se připravoval v kreativním oddělení speciální program, který jsme potom vyzkoušeli v kombinaci s novou grafikou pro Počasí. Je to naše vlastní věc a když jsme na tom pracovali, připadali jsme si jak někde ve slavné garáži Steva Jobse. Primární inspirací byl také film Minority Report, kde se tyto věci vyskytují, ale i určité aplikace, které vyvíjí Apple a Microsoft pro prezentace a které budou brzy na trhu. Chtěli jsme být v tomto směru první a podařilo se nám to. Prosadit takovou novinku v kontextu televize není úplně snadné, ale dnes můžu říci, že po čtyřech měsících, kdy tuto technologii v Počasí používáme, zaznamenáváme na speciální FB stránce našeho Počasí 80 až 90 procent pozitivních reakcí. To nás přesvědčilo natolik, že dnes už vyvíjíme systém, jak tuto technologii posunout dál přímo do Televizních novin. Použijeme přitom nová zařízení od společnosti Microsoft, s kterou jsme navázali úspěšnou spolupráci na tomto poli.
Co budou moderátoři Televizních novin před sebou posouvat za grafiky?
Představuji si to tak, že u určitých témat, která budeme chtít ve studiu zdůraznit, si budou moci moderátoři s dalším reportérem ve studiu interaktivně vyměnit grafické prvky, které budou ovládat svými gesty stejně, jako to dělají nyní naše moderátorky v Počasí. Zní to jako sci-fi, ale je to skutečně realita, na které pracujeme.
Takže se vizuál zpráv bude neustále vyvíjet, není to hotová věc, na kterou by se další dva roky nesáhlo?
Věřím, že jsme rozjeli novou éru v televizním zpravodajství a tu chceme dál rozvíjet. Připravujeme celou řadu technologických doplňků, zavádíme nové věci a také připravujeme nějaké koncepční změny pro ostatní zpravodajské a publicistické pořady.
Neprojevily o tu technologii ovládání grafiky gesty zájem nějaké zahraniční televize?
Prezentovali jsme celý projekt našim partnerským televizím v zemích, kde působí CME a teď s ním pojedeme na IBC do Amsterdamu. Rozhodně jsme vzbudili jsme pozornost, další kroky jsou otázkou jednání.
Proměny vizuálu zpravodajství v jiných stanicích CME probíhají podle vzoru Novy, nebo zcela samostatně?
V rámci CME probíhá v současné době expertíza se špičkovými zahraničními profesionály. Má pomáhat při výměně zkušeností, jinak ale samozřejmě každá televize ve skupině CME má svoje vlastní kreativní a zpravodajské týmy a jde jen o to efektivně sdílet inovace a data v rámci celé skupiny tak, aby to pomohlo všem a zároveň jsme si drželi vedoucí postavení na trzích, kde působíme.

Velkou proměnou grafiky z tuzemských hlavních zpravodajských relací nedávno prošly i Události České televize. Vy jste byl spoluautorem jejich předchozí vizuální podoby. Co říkáte té současné?
V základu se mi líbí nový vizuál a grafika ČT 24. Přijde mi uměřená a na zadání dobře ušitá. Také je dobře, že ČT má svoje vlastní písmo. Myslím si ale, že u Událostí se zase tak velká proměna neodehrála. Odehrála se v tom, že graficky se sjednotila s novým vizuálem ČT 24 a je tam silný příklon k minimalismu, který je tam teď dost dominantní. Je dle mého dobře, že se veřejnoprávní zpravodajství liší od toho v komerčních televizích, ale u některých témat bych snesl trochu větší míru atraktivity a invence. To se týká hlavně podoby aktuální denní grafiky a ilustračních témat v pozadí virtuálního studia, které by měly rozvíjet ten dobře postavený základ. To si myslím, že se teď v Událostech ne vždy děje. Přesto, že jsem byl tím, kdo zahájil éru přesunu Událostí do virtuálního studia, dnes si s kritickým odstupem myslím, že to nebyla úplně šťastná volba a že skutečné zpravodajské studio má být reálné. Ostatně, 90 procent všech hlavních zpravodajských relací na světě je moderovaných z reálných studií, těch virtuálních je minimum. Jsem přesvědčený, že nějaká další, nová éra Událostí bude v reálném studiu, to ale asi teprve přijde.
Nova virtuální studio úplně zavrhla?
Máme virtuální studio jako back-up pro období, kdy se dělá údržba hlavního studia. Což se stalo nedávno a nikdo si toho nevšiml. To svědčí o tom, že pro diváka taková změna není vůbec patrná.
Takže si naklíčujete reálné studio do virtuálního a ono to pak vypadá jako to reálné?
Je to širší komplex věcí, ale velmi zjednodušeně by se to tak dalo říct. Virtuální studio používáme i v době, kdy se vysílá v hlavním studiu zpravodajská relace a souběžně jde třeba významný sportovní přenos, který chceme vysílat živě v hlavním vysílacím čase, jako je třeba Evropská liga UEFA nebo Formule 1. Primárně se ale snažíme všechno přesouvat do reálného studia, které v blízké budoucnosti dostane i svoji druhou část a vznikne tak multifunkční prostor pro mnoho pořadů.
Druhá část studia znamená co? A kdy ji začnete reálně používat?
Kdy to bude vám neřeknu, protože to zatím neodhadnu ani já, ale jde o část věnovanou primárně Snídani s Novou a potom v různých obměnách pro další publicistické pořady jako třeba Víkend, který už má opravdu letité studio. Všechny prvky dekorace v této části studia se budou moci měnit, jiné její prvky budou různě zajíždět a bude se s nimi moci jednoduše pohybovat na jiné pozice. Máme svůj plán a na tom teď pracujeme.
Když jsme už zabrousili k hodnocení vzhledu Událostí ČT, pojďme se ještě krátce pobavit o zprávách Primy a Barrandova. Co si myslíte o jejich vizuálu? Pokud je tedy sledujete.
Samozřejmě, že je sleduji. Prima má grafiku zpravodajství starou tuším tři, nebo čtyři roky. Aktuální mobilní zpravodajské studio, z kterého vysílají teď o víkendech, považuji za dobrý marketingový tah, ale ve vizuální a grafické podobě jejich hlavní zpravodajské relace vlastně žádný pohyb už několik let není. Televizní zpravodajství se obecně vizuálně přizpůsobuje současným trendům a technologiím zhruba jednou za dva až tři roky, myslím, že Prima k tomu brzy dospěje také. To se ale netýká staniční grafiky. Cool, Love a Zoom jsou graficky špičkově udělané kanály.
Zamluvili jsme zprávy TV Barrandov.
Nevím, nakolik je pro ně zpravodajská relace podstatná, ale myslím si, že se do toho vrhli po hlavě a nedali tomu patřičný časový prostor. Jejich hlavní zpravodajská relace ještě asi bude procházet řadou inovací a úprav. Určitou roli podle mě hrál i časový faktor. Vím, že s tím hodně spěchali a to není nikdy dobré.
Od chvíle, kdy jste se stal šéfem kreativního oddělení Novy, se vám hodně rozšířila pracovní náplň. Do čeho jste se pustil nejdřív?
Předně, tato změna pro mne přišla náhle, takže jsem se na ni nijak nepřipravoval. Jsem zvyklý reagovat na nové výzvy a hned na nich začít pracovat. V krátkém období přechodu do nové funkce jsem si spíš rovnal svoji představu o charakteru své práce v příjemné spolupráci s odcházejícím ředitelem Michalem Pacinou, kterého si vážím. Po jeho odchodu jsem se snažil skonsolidovat kreativní tým, protože z něho odešly některé klíčové osobnosti.
A ty odešly s Michalem Pacinou na Primu?
Ano došlo k určitému úbytku lidí, ale podařilo se nám po pár měsících situaci stabilizovat. Jsem stále pedagogicky činný na UMPRUM, takže se budu snažit přitáhnout do Novy nové talentované lidi. Kreativní oddělení na Nově má brilantní pracovní a koncepční systém, takže jsem de facto nastoupil do dobře rozjetého vlaku. Teď se snažím spolu vedoucím grafiky Novy Radovanem Černým a dalšími klíčovými lidmi svého oddělení věnovat aktuálním úkolům, pracujeme na podzimní kampani, která je pro nás velmi důležitá. Potom je tam normální agenda, která se zase tolik neliší od agendy Art Directora zpravodajství, jenom je ve větším měřítku. Od září už mám na své původní místo zdatného pokračovatele, kterého jsem si na Nově vychoval.
Kdo to je?
Je to David Fiala, kterého jsem si na Novu přivedl do oddělení zpravodajské grafiky před rokem z jeho původního působiště ve zpravodajské televizi Z1, která zanikla. Spolu s designérem Tomášem Polívkou se podílel aktivně na nové grafice Televizních novin a na to jak je ještě mladý ovládá velmi dobře synergii komunikace mezi redakcí, studiovým řízením a grafickým oddělením, což je podstata práce Art Directora zpravodajství. Má cit pro typografii. Jsem spokojený, že se to takto podařilo vyřešit, protože nových lidí je na trhu strašně málo.
Nějaké zásadnější proměny vizuálu televize Nova nechystáte? Třeba úpravu loga?
Když jsem přišel z ČT do Novy, takový první „náraz“ byl v tom, že tam existovala po několik let poměrně čitelná snaha o komplexní vizuální proměnu. Nova si naopak drží svůj vyhraněný vizuální styl od prvopočátku, jeho rozvoj je spíš evoluční. Změna je stylotvorná jen do té míry, aby divák nezpanikařil, že se dívá na jinou televizi. To se týkalo i vizuální proměny ve zpravodajství. Nepoužívali jsme ani slovo „nové“ a dbali jsme na to, že se nebudou měnit základní atributy Novy, například základní charakteristika, která vychází z kruhového tvaru jejího loga. Řekli jsme si také, že se nebude měnit pozice moderátorů, tedy že sedí za zpravodajským stolem, který musí být moderní a z hlediska měřítka trošku menší, než byl předtím a nebude se měnit dekorace studia v tom smyslu, že určité vizuální informace poskytujeme divákovi zpoza hlavních moderátorů. Chtěli jsme ale tuto informaci kultivovat a nabídnout divákovi v čistším designovém a elegantnějším stylu. A to byl základ. To samé myslím platilo vždy i pro rozvoj korporátní identity Novy. Tady proběhla poměrně výrazná změna v únoru tohoto roku k dvacetinám Novy, kdy se změnila staniční grafika, kterou připravil Michalův tým s designérem Milanem Malíkem. A změnila se typografie, což je pro grafika strašně velká změna, ale pro diváka zase tak moc ne. Budeme tedy kultivovat vizuálně jednotlivé pořady i to, jak se Nova projevuje navenek. Chceme být atraktivní, čitelní a moderní v pravém slova smyslu.
Nějaké vizuální proměny tematických kanálů Novy nechystáte? Fanda a Smíchov už existují dva roky.
Ano, Fanda teď měl v červenci druhé narozeniny. Je to graficky výrazný kanál, kompiláty a narozeninové identy stály opravdu za to. Smíchov je oslaví v prosinci. Spíš budeme doplňovat nové věci, které podpoří dobrý dojem z celku.
Který z tematických kanálů Novy se vám osobně po vizuální stránce líbí nejvíc?
Nova Cinema a Nova Sport.
Proč?
Nova Cinema je kanál, který je pro mě vizuálně čistý, transparentní, průhledný, je to prostě kanál, který je podle mého gusta. I typografie je adekvátní. Když se podíváte na ostatní filmové kanály, třeba na HBO nebo MGM Channel, ty nemají takovou eleganci. Mimochodem, designér Miro Šišma, který vytvářel vizuál tohoto kanálu, dnes pracuje pro prestižní kreativní agenturu Sibling RP v New Yorku. Nova Sport je sice ve vysílání už 7 let, ale jeho vizuál vytvořený studiem Oficina je stále moderní a akční i dnes.
Kdybychom porovnali vizuální stránku českých televizí a aktuální zahraniční trendy, zaostáváme za světem, nebo s ním držíme krok?
Nemyslím si, že zaostáváme. Řekl bych, že české televize jsou spíš v té horní lepší polovině než někde na chvostu. Hodně bude záležet na tom, jak se naše televize vyrovnají s tím, že pokračuje trend velkého přelivu obsahu do online a jak propojí online s vlastním vysíláním, což je třeba příklad Social TV, která je například velmi zajímavým produktem ve zpravodajství. Při nedávné návštěvě u naší sesterské televize bTV v Bulharsku jsem viděl, jak prostřednictvím Social TV od Vizrtu prezentují a aktualizují statistická data ve studiu přímo ve vysílání, a to je velmi zajímavý trend.
Na kolik vlastně přijde taková zakázka na komplexní vizuální proměnu hlavní zpravodajské relace přes externí firmu? Řádově?
Zpravodajské grafiky?
Ano, a nebo staniční.
To je dost složité říct, záleží na tom, z jakého pohledu se na to díváte a jaký je rozsah takové spolupráce. U zpravodajské grafiky to jsou v základu určitě statisíce korun, ale může to být i daleko víc. Redesign studia a jeho realizace stojí mnohonásobně víc.
České televize dřív zadávaly práci na grafice externím firmám, teď si budují spíš vlastní grafické a kreativní týmy. Jak to bývá v zahraničí?
Byl jsem na stáži v CNN, a ta zadává svoji hlavní staniční grafiku renomovaným studiím mimo vlastní firmu. Kreativní oddělení, která existují uvnitř této televize, jsou poměrně malá a nemají zásadnější vliv na podobu hlavního proma, řeší spíš denní agendu, i když ta je dle mého u zpravodajství podstatnější. To je ale věc názoru. Vizuální koncepce se řeší mimo, externě. Pokud si vybudujete svůj vlastní interní kreativní tým, který je silný, a který může televizi tvořit zevnitř, je to z dlouhodobého hlediska vždycky lepší, než když si přizvete byť renomované tvůrce na krátkou dobu 1–2 měsíců. Sice vám něco přinesou, ale je tam pak strašně důležitá doba implementace, která je delší a tam se musí promítnout také kvalita. Pokud už někoho přizvat, tak lépe na delší období, třeba na celou jednu sezónu, celý rok, nebo s ním udělat celou sérii pořadů, tak jako to udělala třeba ORF s Neville Brodym. Na Promaxu v Londýně, kde jsme byli v dubnu prezentoval svoji aktuální spolupráci s BBC, pro kterou redesignoval kompletně celý online. Spolupracuje dlouhodobě i se španělskými a německými televizemi. Bylo tam dobře vidět, jak ta spolupráce funguje. On dodá nějaký základ a interní tým dané televize ho potom rozpracovává, protože jde o tak komplexní problematiku, že to nemůže žádné studio externě zvládnout. Důležitá je synergie obou složek.

U nás vlastně existuje jedno velké grafické studio orientované na televize – Oficina – a pak už téměř nikdo. Proč? Jsme malý trh?
Oficina je špička a to dle mého i v mezinárodním měřítku. Vždy mne bavilo s nimi spolupracovat a výsledky stály rozhodně za to. Momentálně s nimi jednáme o širší spolupráci na redesignu naší publicistiky. Ale nejsou sami! Teď se v České televizi angažuje třeba i Studio Najbrt, nebo Martin Hejl a Dan Špaček z Loom on the Moon, jejichž práce na redesignu ČT je hodně vidět. Zajímavou práci přináší i designér Milan Malík, který je autorem vizuálního stylu Fandy, Smíchova a posledních úprav staniční grafiky na Nově, nebo studio Parasite motion designéra Lukáše Veverky. Jsme ale malý trh, nabídka od televizí nemůže saturovat takovou poptávku, aby uživila víc než tři nebo čtyři dobrá studia. To je realita. Jiná věc je, kdyby tato studia začala působit v zahraničí, což bude možná příklad Oficiny, o kterou tam zájem určitě je.
Takže je lepší si vychovat nějakého studenta, který právě vyšel ze školy.
Ano, vychovat si takové lidi uvnitř firem se vyplatí. Protože s tím každodenně přicházejí do styku a nápor požadavků na takové lidi v krátkém časovém úseku je daleko větší, než jsou schopni zvládnout v normálních podmínkách v externí firmě. Takže to jsou fakt specifičtí lidé, a moc jich na trhu není.
On je ale problém, že si někoho můžete vychovat, ale pak vám ho přeplatí konkurence.
To není problém, to je běžná záležitost. Žijeme ve svobodné zemi a v tržní ekonomice, tohle já považuji za normální. I já jsem šel z ČT na Novu za nabídkou, která pro mě byla velmi atraktivní a zajímavá. Žádná další motivace tam moc nebyla. Měl jsem v České televizi velmi dobrou pozici. Nova ale přišla s novou výzvou, hlavně z hlediska toho, co po mně chtěli a za jakých podmínek by mi to umožnili a to mne oslovilo.
Když se ještě vrátím k odchodu Michala Paciny ke konkurenci, překvapilo vás, že jde do Primy?
Zprvu jsem nevěděl, že jde do Primy, ale do jisté míry to chápu. Prima potřebuje výrazně posílit svoji image a Michal Pacina a jeho kreativní tým jsou pro ni bezesporu vynikající volba.
Neznervózňuje vás třeba, že viděl do „střev“ připravovaných změn ve zpravodajství Novy a teď pracuje pro přímou konkurenci?
Já si myslím, že profesionálové jsou v tomhle poměrně konzistentní. Když jsem odcházel z ČT, znal jsem také poměrně hodně podrobností o tom, kam se bude vyvíjet vizuál ČT 24, ČT4 a nová image televize jako celku. Nikdy jsem s tím na Nově neoperoval. Prostě jsem ty dveře zavřel a tím to pro mě skončilo. Naopak, snažím se na to celé teď dívat s určitým profesionálním odstupem. Michal je špičkový profesionál. Vizuál Novy tam, kam se dostal, je hlavně jeho práce a jeho týmu. Věřím tomu, že staniční vizuál a promo Primy, které to potřebují, posune výš a já to jenom vítám. Čím lepší a kvalitnější konkurence, tím líp pro nás, pro Novu i pro celý český trh.
Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská a TV Nova