V Instagram Growth And Engagement: 2015 Year In Review se můžete dozvědět konkrétní čísla týkající se růstu počtu fanoušků a jejich zapojení (engagement) na Instagramu v roce 2015. Nejpodstatnější je, že růst je o 88 % nižší, zapojení pak o 61 % nižší (za devět měsíců).
Duben | Květen | Červen | Červenec | Srpen | Září | Říjen | Listopad | Prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Růst | 1.95 % | 1.48 % | 0.49 % | 0.34 % | 0.56 % | 0.25 % | 0.26 % | 0.28 % | 0.23 % |
Zapojení | 2.8 % | 2.61 % | 2.14 % | 2.12 % | 2.25 % | 1.76 % | 1.36 % | 1.12 % | 1.08 % |
Z výše uvedených dat lze vysledovat několik důležitých věcí. Především to, že se Instagram postupně dostává na poměrně klasické hodnoty u sociálních sítí. Tedy například 1% základní zapojení fanoušků, které bylo běžné i na Facebooku ještě předtím, než začal masivně omezovat dosah.
Pak také to, že letní měsíce jsou z pohledu růstu vždy problematické a oživení zpravidla přináší až srpen (většinou dokonce až konec srpna, ale to můžeme pouze odhadovat ze zkušeností odjinud).
Protože nemůžeme u zapojení předpokládat, že by se uživatelům konečně přestalo dařit omylem při rolování mačkat srdíčko, je daleko více pravděpodobné, že skutečně klesá zájem o Instagram. Nebo, lépe řečeno, dostává se do normálních hodnot – ty předešlé navyšoval fakt, že Instagram byl něčím nový a výjimečný.
Facebook prozatím nezačal na Instagramu omezovat dosah příspěvků, nebo o tom alespoň nesvědčí ani zkušenosti, ani komentáře ze světa. Prosincový průměrný dosah (reach) byl nicméně 7,39 %, což nesvědčí o ničem mimořádném. Ze zkušenosti z jiných sítí, kde nedochází k umělému omezování, se organický dosah běžně pohybuje mezi dvaceti až třiceti procenty.
Pokud chcete ještě více srovnávat, můžete zůstat u prosince a podívat se na růst fanoušků i na dalších sociálních sítích.
Růst fanoušků 2015/12 | 0.23 % | 0.14 % | 0.09 % |
Z těchto čísel si můžete případně (zejména pro vlastní sociální aktivity) odnést ponaučení, že pokud bez velkého snažení máte organický (přirozený) růst v těchto číslech, tak je vše v pořádku.
Stále platí i to, co se osvědčilo už v době, kdy Facebook významně omezil dosah – více příspěvků za den. U Instagramu je to 2,74 příspěvku denně (prosinec). Převládají stále fotografie (91,87 %) nad videem, a mají také vyšší zapojení (1,1 % oproti 0,83 % u videí).
Budete-li se snažit pochopit, proč vám na Instagramu dávají málo komentáře, tak i to je logické (a vždy tomu tak bylo). Plných 97,4 % ze zapojení v prosinci byla srdíčka (líbí). Uvážíte-li, že Instagram neumožňuje sdílení, tak poměr mezi dáváním líbí a komentováním je dost závratný. Neochota komentovat na Instagramu může být dána už jenom tím, že jde o čistě mobilní sociální síť zaměřenou na fotografie.
Ani snímky vkládané uživateli nevyžadují nějaké zvlášť sofistikované popisky. Tedy, s výjimkou nutnosti používat hashtagy, tedy alespoň pokud chcete, aby vaše fotografie objevili i lidé, kteří vás nesledují.