Hlavní navigace

Ani Instagram už není, co býval, růst i zapojení klesá

18. 1. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Instagram
Nic netrvá věčně. Čím více věci zevšední a stanou se běžnou součástí života, tím méně vybočují. Zásadní vlastnost sociálních sítí.

V Instagram Growth And Engagement: 2015 Year In Review se můžete dozvědět konkrétní čísla týkající se růstu počtu fanoušků a jejich zapojení (engagement) na Instagramu v roce 2015. Nejpodstatnější je, že růst je o 88 % nižší, zapojení pak o 61 % nižší (za devět měsíců).

  Duben Květen Červen Červenec Srpen Září Říjen Listopad Prosinec
Růst 1.95 % 1.48 % 0.49 % 0.34 % 0.56 % 0.25 % 0.26 % 0.28 % 0.23 %
Zapojení 2.8 % 2.61 % 2.14 % 2.12 % 2.25 % 1.76 % 1.36 % 1.12 % 1.08 %

Z výše uvedených dat lze vysledovat několik důležitých věcí. Především to, že se Instagram postupně dostává na poměrně klasické hodnoty u sociálních sítí. Tedy například 1% základní zapojení fanoušků, které bylo běžné i na Facebooku ještě předtím, než začal masivně omezovat dosah.

Pak také to, že letní měsíce jsou z pohledu růstu vždy problematické a oživení zpravidla přináší až srpen (většinou dokonce až konec srpna, ale to můžeme pouze odhadovat ze zkušeností odjinud).

Protože nemůžeme u zapojení předpokládat, že by se uživatelům konečně přestalo dařit omylem při rolování mačkat srdíčko, je daleko více pravděpodobné, že skutečně klesá zájem o Instagram. Nebo, lépe řečeno, dostává se do normálních hodnot – ty předešlé navyšoval fakt, že Instagram byl něčím nový a výjimečný.

Facebook prozatím nezačal na Instagramu omezovat dosah příspěvků, nebo o tom alespoň nesvědčí ani zkušenosti, ani komentáře ze světa. Prosincový průměrný dosah (reach) byl nicméně 7,39 %, což nesvědčí o ničem mimořádném. Ze zkušenosti z jiných sítí, kde nedochází k umělému omezování, se organický dosah běžně pohybuje mezi dvaceti až třiceti procenty.

Pokud chcete ještě více srovnávat, můžete zůstat u prosince a podívat se na růst fanoušků i na dalších sociálních sítích.

  Instagram Facebook Twitter
Růst fanoušků 2015/12 0.23 % 0.14 % 0.09 %

Z těchto čísel si můžete případně (zejména pro vlastní sociální aktivity) odnést ponaučení, že pokud bez velkého snažení máte organický (přirozený) růst v těchto číslech, tak je vše v pořádku.

Stále platí i to, co se osvědčilo už v době, kdy Facebook významně omezil dosah – více příspěvků za den. U Instagramu je to 2,74 příspěvku denně (prosinec). Převládají stále fotografie (91,87 %) nad videem, a mají také vyšší zapojení (1,1 % oproti 0,83 % u videí).

ebf - partner 1

Budete-li se snažit pochopit, proč vám na Instagramu dávají málo komentáře, tak i to je logické (a vždy tomu tak bylo). Plných 97,4 % ze zapojení v prosinci byla srdíčka (líbí). Uvážíte-li, že Instagram neumožňuje sdílení, tak poměr mezi dáváním líbí a komentováním je dost závratný. Neochota komentovat na Instagramu může být dána už jenom tím, že jde o čistě mobilní sociální síť zaměřenou na fotografie.

Ani snímky vkládané uživateli nevyžadují nějaké zvlášť sofistikované popisky. Tedy, s výjimkou nutnosti používat hashtagy, tedy alespoň pokud chcete,  aby vaše fotografie objevili i lidé, kteří vás nesledují.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).