Aby bylo porovnání alespoň trochu spravedlivé, je třeba říci, že Facebook není pro KHL stále hlavní komunikační platformou v sociálních médiích. Tou je ruské VKontakte, na kterém má KHL přes 130 tisíc followerů. V Rusku je tato síť stále nejpoužívanější, a tak by možná její volba jako hlavního kanálu dávala na první pohled smysl.
KHL se ale netají globálnějšími ambicemi a snahou ohrožovat pozici NHL. V takovém případě by ale ve své strategii komunikace v sociálních médiích měla s tímto cílem pracovat a jako hlavní komunikační kanály zvolit sítě globálnějšího charakteru. Jinak se pro fanoušky těžko stane stejně zajímavou, jako NHL.
Podíváme-li se totiž na celosvětově největší sociální síť Facebook, zjistíme, že jak z hlediska zájmu fanoušků, tak z hlediska obsahu, má KHL stále co dohánět. NHL má na Facebooku více než 2,75 milionu fanoušků a aktuální Talking about přes 129 tisíc. KHL má na Facebooku stránky rovnou dvě – ruskou a anglickou. Už o tomhle rozdělení by se dalo diskutovat. KHL by minimálně mohla použít Global Pages a mít svoji stránku ověřenou tak, jako to má právě NHL. Ani čísla nejsou pro KHL nijak příznivá. Ruská stránka má něco přes 66 tisíc fanoušků a pouze 919 Talking about, anglická pak přesně 26 tisíc fanoušků a 323 Talking about.
I z hlediska obsahu je vidět, že KHL dává stále přednost ruskému fanouškovi před fanoušky z jiných zemí. Má to samozřejmě v tomto ohledu těžší než NHL, pro kterou je přeci jen globálnější angličtina přirozeným jazykem.
Z hlediska množství obsahu drží KHL na ruské facebookové stránce s NHL kroka postuje několikrát denně. Na anglické stránce je však obsahu podstatně méně, zhruba jeden příspěvek za dva dny. Přitom zde není zrcadlen obsah z ruské stránky, což by se vyložené nabízelo. I letmým pohledem a bez znalosti azbuky je pak patrné, že správci sociálních sítí v NHL mají komunikaci podstatně vychytanější – krátké texty, jasné výzvy k reakci, klasické „Like or dislike“, „Like or comment“ a další taktiky.
Naopak KHL se utápí v příliš dlouhých textech, které je pro kompletní přečtení třeba rozklikávat. I na VKontakte jsou texty velmi dlouhé a postů je dokonce méně, než na Facebooku. Twitter ani není nutné příliš srovnávat, zde je jasné, že vzhledem k jeho popularitě v USA a v Rusku jde o nesrovnatelné kanály.
Proč by se vlastně měly sportovní soutěže snažit vytvářet nějaký obsah a zaujmout fanoušky v sociálních sítích? Protože potřebují být vidět a prodat se. Celý profesionální sport stojí a padá s dostatečným zájmem fanoušků a viditelností sportu, která přináší zájem sponzorů a peníze. Na sociálních sítích mohou sportovní ligy velmi snadno zaujmout, protože uživatelé jejich obsah nevnímají jako reklamu, ale jako součást témat, které je osobně zajímají. A pokud se lize podaří zaujmout pravidelně dostatečně velké množství lidí v sociálních sítích obsahem, na který uživatelé reagují a sdílí ho, může pak nabídnout sponzorům nové typy aktivace fanoušků.
Není liga jako liga
Jak si v tomhle ohledu vede česká hokejová extraliga? Soutěž jako taková není marketingově tak samostatný brand, jako je NHL nebo KHL. Je svázána s Českým svazem ledního hokeje a hokejem v Česku obecně. Je to vidět jak na oficiálních kanálech, tak na tom, že nemá vlastní web či kanály v sociálních sítích.
Oficiální komunikace českého hokeje probíhá na webu hokej.cz a stejnojmenných kanálech na Facebooku i Twitteru. Co se týče čísel, nemusíme se bát ani srovnání s KHL – skoro 35 tisíc fanoušků na Facebooku s 554 Talking about a 1774 followerů na Twitteru. I z hlediska četnosti obsahu má fanoušek docela dost zpráv, zpracování je však i v českém případě horší. Dlouhé texty, žádné obrázky a příliš mnoho odkazů na web rozvoji stránky na Facebooku nesvědčí.
V Americe je samozřejmě sportovní marketing o něco dále než v Rusku nebo Česku. Proto by se měla KHL od NHL zatím spíš učit a nesnažit se mluvit o předhánění. A česká extraliga? I ta by si toho mohla hodně odnést.