Proč vlastně nelze využít "veřejnoprávní" NIA pro všechny ty soukromé subjekty, ale jen v nějakých zákonem vymezených případech? Má to nějaké rozumné opodstatnění, nebo si to jen banky tak vylobovaly, aby mohly provozovat svou vlastní konkureční platformu a vydělávat na ní?
Osobně bych považoval za skvělé, kdybych mohl zahodit všechna hesla k telefonnímu operátorovi, dodavatelům energií a všem eshopům a k tomu všemu se mohl přihlašovat třeba e-občankou či jinou metodou napojenou na NIA. Vůbec nemám zájem hnát tohle všechno přes banku a tak se na ní stát naprosto závislým.
(Považuji za ostudné, že vůbec celý koncept "bankovních identit" je ušitý na míru bankám a ne naruby, kde bych se přes NIA přihlašoval do banky. Asi se to ale dalo čekat, jsou v tom prachy a banky nutně potřebují něco nového, kvůli čemu by je občan měl potřebovat.)
Za sebe můžu říct: eObčanku jsem si pořídil více méně ze zvědavosti, k tomu čtečku karet. Tak použití na notebooku znamenalo vytáhnout čtečku, vytáhnout občanku, ... celkem otrava.
Pak jsem dostal klíč MojeID - to je lepší, ale při aktivaci jsem si trochu omylem aktivoval Windows Hello - a tím je vymalováno, nic dalšího u notebooku nepotřebuju, nemusím lovit občanku, čtečku, token, nic (a to můj nový notebook má čtečku čipových karet).
Bankovní identita má asi dobré perspektivy, protože mobil u počítače člověk často má, když chce něco zaplatit a tak, takže to použití bude celkem pohodlné.
Jiná věc je, že těch důvodů k použití portálu občana zatím moc není, takže ani těch přístupů, ale to je jiný příběh.
Také bych uvítal, kdyby se důvěryhodné přihlášení přes NIA používalo daleko šířeji.
Ale chápu předběžné obavy zákonodárce:
- Čím více se prostředek používá, tím je vyšší riziko ztráty/zneužití. Je rozdíl mít eObčanku v terzoru a jednou za pět let se přihlásit na státní web, a používat ji denně na mnoha zařízeních.
- NIA by muselo být dimenzováno na řádově větší provoz a muselo by se řešit zpoplatnění pro komerční subjekty.