Hlavní navigace

Názory k článku Behaviorální cílení a cesta na konec duhy

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 25. 2. 2011 12:12

    Jan Janča

    Ale vůbec ne. Pro mě za mě, ať si autor píše třeba o negativním vlivu facebook na výkonnost účastníků skupinového sexu. Co ovšem nemohu přejít mlčením je úroveň argumentace, která připomíná tvrzení člověka, který tvrdí, že je země placatá, protože šel pešky pochod Praha - Prčice a žádného zakřivení si na té hrozné štrece nevšiml. Články na tohle téma, ve kterých nejsou data jsou slohovým cvičením a nepatří na odborný server. Přečtěte si ten článek ještě jednou a zkuste shrnout jeho obsah. Muž středního věku, používá dlouhodobě internet, nemá rád reklamy na Facebooku, Facebook ho vlastně celý štve a chce to všem říci. Pokud nevidím případovou studii, kde jsou konverzní poměry, ROI, chování lidí na cílovém webu atd. tak to nemá smysl.

  • 25. 2. 2011 8:12

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Autor v závěru v podstatě naznačuje totéž o čem jsem psal ve svém příspěvku .. takže omluva za nařčení z omezené představivosti. Článek je rozhodně velmi zajímavý

  • 25. 2. 2011 8:57

    fb (neregistrovaný) ---.static.adsl.vol.cz

    FB umí dobře cílit podle pohlaví, věku a polohy. Pro velké množství byznysů takové cílení stačí. To, že tam zatím jejich reklamy nevidíme je dané tím, že majitel diskotéky třeba v Brně-Žabinách zatím nepochopil, že když na FB pustí reklamu na svůj podnik v so večer za 500 Kč, přijde mu z ní tolik návštěvníků, jako když si ve stejnou dobu objedná spot na Kiss Hády za pět tisíc. Až to pochopí, budou tam dvaceliletí brňáci jeho reklamu vidět každou sobotu.

  • 25. 2. 2011 9:47

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Velmi se mi líbí slovo "Mapičkář" ... Jaký produkt byste mi cíleně doporučil ? :-))

  • 25. 2. 2011 11:02

    Martin P. (neregistrovaný) ---.skoda-auto.cz

    O tomhle myslím, že jsem už psal na svém blogu, ale reklama na Internetu , FB či jiné sociální sítě nedokáže podchytit negativa, nebo negativní rozhodování člověka.
    Ne, nemyslím tím nějaké neurotické excesy, ale i negativní věci a rozhodování je normální. Člověk nechce zmrznou, nechce zmoknout, nechce se nudit, nechce přijít o peníze, nechce se rozčilovat, i to „ne“ je prostě normální a přirozený.
    Většina těch systémů vychází jen z jednoduchého operandu AND, dokáže filtrovat pomocí i OR. Ale složitějším výběru či filtraci XOR či NOT nedokáže podchytit ( není, nemá, nechce atd.. )

    Všechny tyto systémy vycházejí z idealistického chcete, ale se stavem mysli nechcete, nedokáží operovat. Tedy jednoduše dokáži vyfiltrovat …chcete na koncert…. , ale nedokáží podchytit, že nechcete poslouchat to a to. Dokáži zjistit, že máte chuť na ovoce. Ale nedokáží pracovat s nechte hrušky.
    Tímto způsobem třeba i FB pracuje s automatickým výběrem potencionálních přátel.

    Teď je jaký to má dopad. Pokud takhle cílím reklamu na zboží a služby. Systém se netrefí. Nejen, že reklama se „jen“ mine účinkem a zákazník nebude získán. Ale efekt může být až minusový. Tedy vypěstujete odpor pro dané zboží či službu, protože to čím toho jedince zásobujete, nemá pro něj logické zájmové či sociální vazby které jsou mnohem , mnohem složitější.

  • 25. 2. 2011 11:12

    Martin P. (neregistrovaný) ---.skoda-auto.cz

    Jinak řečeno článek Vám vadí protože poukazuje na potencionální zavádějící výklad dopadu reklamy. Protože pravděpodobně to je Váš business oto víc je tam znát podrážděný tón.

    Fabulace zase vidí ta druhá strana také. A teď kde se najde v vzájemná empatie?

  • 25. 2. 2011 11:29

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    V tom "netrefení se" je jádro pudla jak u obecné reklamy tak i u té cílené. Jak tomu předejít ? Jak eliminovat riziko asociace odporového markeru s konkrétním produktem ? Reklama on demand ? Jak motivovat ten "demand čili "požadavek" tzn. zařídit aby tu reklamu klient vidět chtěl a vyvolala v něm naopak pozitivní marker ? Aktuálním zvýhodněním ceny produktu pro konkrétního jednotlivce nad pultovou cenu ? Pochopitelně toto není žádná novinka .. různé zásilkové book store, obchody s oděvy a jiné subjekty zasílají svým klientům slevové poukázky na zboží a ty jsou hodně využívány. Předevčírem manželka dostala taková kolečka se slevami po procentech 5%, 10%, 20%, 30% .. ty si připíchne na vybrané hadříky v jednom obchodě a ve stanovenou dobu (dny) je bude mít o uvedená procenta levnější. To budou zase fronty .. jako vždy .... Už to tedy zbývá jen vhodně napasovat na technologie a webové služby a ...

  • 25. 2. 2011 12:45

    šoumenvodnetbooku (neregistrovaný) ---.192.wms.cz

    A co říkáte na cílení videí Youtube? Mám na mysli nabízení videí "na základě sledování". Musím říci, že u mne se to dost často trefí, i když na druhou stranu mne děsí ta představa, že si Youtube pamatuje úplně všechno, co jsem viděl....

  • 25. 2. 2011 12:48

    Martin P. (neregistrovaný) ---.skoda-auto.cz

    Jak tomu předejít by bylo z mého pohledu hodně komplikované a možná ten boj nejde nikdy vyhrát. Problém je v idealizaci a typizace návštěvníka, je asi moc primitivní. Sice Gaussova křivka se tam bude projevovat vždy, otázka oblast nás zajímá.

    Jak eliminovat riziko asociace odporového markeru s konkrétním produktem? Z logiky věci, neseznamovat ho sním, pokud nechce. Nebylo by problém vypěstovat přeci u návštěvníků stránky negativní reflex. Extrémem, který by nebyl nereálný je až nějaký neurotický efekt, že pokaždé když uvidí\uslyší název zboží tak ho rozbolí žaludek nebo hlava. Protože bude mít zafyxovánu negativní asociaci.
    Cesta ale k dobré personalizaci je asi příliš složitá a komplikovaná. Malé a uzavřené systémy se dají popsat jednoduše a logika zpracování dat je tomu úměrná. Jenže s velikostí exponenciálně rostou kombinace, které návštěvník může představovat.
    Proto FB v univerzitním prostředí byl efektivnější. Uživatel byl typizovanější „jednoduše popsatelný“, sesbíraná data šla jednoduše vyhodnotit. Celosvětově už tak efektivní není.
    Já bych byl pro on-demand . Ale myslím, že pro to není dostatek odvahy ze strany zadavatele ani media, kde to bude umístěno. Asi se bojí poznání, že …císař je nahý…. Tedy odhalení že nemají co nabídnout. Nebo že je nadhodnocená cena za reklamu na daném mediu. On deman by umožnil opravdu objektivní hodnocení.

    Já si myslím, že to je důvod proč on-demand se brání televize. Mohlo by se poukázat na to, že třeba divák je nezajímavým zákazníkem a tím by samo mohla padnout cena za reklamu , která je vyšponovaná uměle

    Aktuální zvýhodnění je zajímavá věc, ale v kontextu s něčím. Pokud zboží\službu nechci, cena do vždy nezvrátí. Jeden z důsledků krize, o kterém se hovořilo jako o pozorovatelné změně chování zákazníků je to, že zákazník je více vnímavý k posuzování cena\výkon a odklání se čistě od hledání nejnižší ceny.

  • 25. 2. 2011 13:53

    Pepa (neregistrovaný) ---.222.broadband5.iol.cz

    Dobrý den,

    i když je Váš názor jak jste řekl "jedovatý". Tak rád bych měl na Vás kontakt. To co jste tu popsal, s tím musím souhlasit. Pracujeme asi 4 roky na reklamním portálu. Vaše vcítění do problematiky je podle mě to nejdůležitější.
    Pracujeme na modelu intuitivní reklamy spojené se skupinami. Tím se sama reklama může naučit co uživateli nabídnout a kam jej ve skutečnosti zařadit. Tím pomůže v úspěšnosti inzerentům a přinese taky užitek lidem pohybujícím se po netu.
    Bohužel náš vývoj zatím nemá konce. Start jsem čekal už před 1,5 rokem.
    Mezi tím jsem vymyslel další modelové situace.
    Zjistil jsem jak by se dali analizovat uživatelé nakupující v kameném obchodě aniž by toho byli vědomi. Přitom jde o velmi jednoduché myšlenky, ale dát je do souvislostí už ne každého nepadne.

    s pozdravem

    Pepa
    disc@wo.cz

  • 25. 2. 2011 14:16

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Já bych se nebál prognózu vývoje navázat na trendy. Pokud se budou služby dále propojovat v hierarchicky vyšší celky pak se budou sdružovat i data. Má-li pro cílenou reklamu dostupné informace např. FB a naopak Google má k dispozici technologii sledování polohy k čem dojde po fúzi obou subjektů ? Myslím, že ty malé a uzavřené systémy nakonec doplní ty velké systémy. Stanou se jejich součástí. Vytvoří se nadnárodní či globální informační komplex(y) služeb na obchodní bázi service holdingů v němž se integrují různí hráči z různých oblastí. On demand bude pak v takové architektuře použitelnější a efektivnější budou i metody směrování reklamy.

    Ve vztahu k TV. Pokud to zapadne do schématu nadcházejících, potenciálních změn (blížící se Singularita) pak různým televizím nezbude než se přizpůsobit. Divák začne odmítat vnucenou reklamu uprostřed filmů a bude přepínat. Možná se nebude chtít ani koukat na film prošpikovaný reklamou, který už několikrát viděl a jelikož bude mít k dispozici Video on demand, kde shlédne novinku za "bůra" pak přestane na kanál koukat úplně. Sníží se počet diváků, sníží se diváci reklam, sníží se zisky inzerentů = Inzerenti nebudou tolik platit za reklamu = TV musí snížit náklady = nižší kvalita pořadů = zánik TV multiplexů. To je pochopitelně trochu předramatizovaný scénář :-) nicméně trend může jít tímto směrem. Jak se producenti TV přizpůsobí ? Možná přestanou nabízet ty "cizí" staré filmy, na které už nikdo nekouká a za které se musí platit. Možná začnou více tvořit své vlastní pořady dokumentární, publicistické, umělecké, zábavné, zpravodajské atp. a ty nebudou poskytovat zdarma ale buď je nabídnou zákazníkům za "peníze" cestou poskytovatele TV obsahu (UPC, Google atp.) nebo je budou vysílat skrze uzamčené multiplexy, kdy na odemčení budete potřebovat nějakou tu kartu. Filmy a pořady už budou bez reklam protože, za tu už nebude inkasovat TV producent ale poskytovatel neboť bude cílená a jen poskytovatel bude mít mechanismy na analýzu a směrování cílené reklamy. Nejspíš přijde na přetřes i tématika veřejnoprávních TV. Na počátku budou jejich existenci obhajovat mnozí obhájci a budou tvrdit, že jedině veřejnoprávní TV nabízí objektivní a komplexní zpravodajství zaměřené na všechny skupiny obyvatelstva. Odpůrci budou naopak tvrdit, že veřejnoprávní TV je lehce zneužitelná v politické hře a má propagandistické rysy a jediný způsob zajištění objektivity je v systému neregulované - alternativní nabídky různých kanálů privátních. V důsledku diskuze a na základě ekonomických tlaků souvisejících se singularitou nakonec dojde k zániku veřejnoprávního subjektu, který se nakonec stane privátním. S tím dojde i k zániku nesmyslných koncesionářských poplatků za vlastnictví TV .. berte to spíše jako takové laškování s možným vývojem než jako reálnou prognózu ;)

    Ve vztahu k zvýhodňování. Je to přesně jak píšete. To zvýhodnění musí opravdu jít v kontextu s něčím co CHCI. Nesmí být vnucováno. Pak to má jedině svůj smysl. V tomto schématu si nepředstavujme pouze jednu zvýhodněnou nabídku ale několik zvýhodněných nabídek, které budou přicházet dle subjektivně zvoleného schématu. Např. Zasílejte mi nabídky na zahradní techniku jen v čase od do .. a v prostoru tom a tom. To je požadavek na poskytovatele služby. Ten vyhodnotí dle mého profilu mé potřeby, zakomponuje mé přímé požadavky a ve vymezeném prostoru a čase zobrazí určitou reklamu určitých inzerentů. Práce na inzertním oddělení poskytovatele probíhá tak, že se posbírá o co má klient zájem (požádal o to přímo) nebo o co by mohl mít zájem (odpovídá to jeho profilu a souhlasil s nabídkami dle profilu) a vše se rozškatulkuje po oblastech. Následně se nabídne inzerentům kde by si mohli zaplatit reklamu. Inzerent zaplatí a má jistotu, že reklama půjde ke klientovi, který o ni má zájem.

  • 25. 2. 2011 15:48

    nieco (neregistrovaný) 193.87.45.---

    Na nejakom WebExpe, na nejakej prednaske, nejaky recnik z nejakej reklamky vravel, ze to 'cielenie' im na FB nedava take dobre vysledky ako tzv. 'kobercovka'.
    Ak si dobre spominam, tak to bolo preto, lebo uzivatelia si do profilu pisu vseliake hluposti (ako datum narodenia ..).

    Ako sa vsak zvysuje mnozstvo uzivatelov FB (myslene hlavne na tych 'ne-paranoidnych'), tak situacia sa mozno zmeni/la(?).

  • 25. 2. 2011 17:10

    Ged (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Berte to, prosím, s nadhledem, ale zrovna v této diskusi mi jako člověk, který se rád poslouchá, připadáte vy...

  • 25. 2. 2011 18:09

    Tomáš Kapler

    Já myslím že základní chyba článku je zaměňování Facebooku (jako firmy) a inzerenta. To že se vám objevuje reklama, která není za vás zacílená není ani tak chyba Facebooku, jako spíše inzerenta, resp. jeho agentury. Jestli někdo Facebooku řekne jednoduše "inzeruj na XY pro všechny muže", tak to Facebook takto zobrazí.
    Nedostatkem Facebooku je zatím to, že nemá pokročilejší cílení (třeba podle toho prohlížeče) a potom že nepracuje příliš s CTR té které reklamy podle socio/demo a neupřednostňuje efektivnější reklamy.
    Ale pro to je velmi jednoduchý důvod - prťavý počet inzerentů - minimálně 100× menší než třeba u AdWords. A když prostě nemá reklamy, nemůže je točit. Proto zobrazuje i reklamu, kterou nechcete. Lepší než nezobrazit nic.
    Z toho důvodu také FB točí více platbu za zobrazení než za proklik a tudíž zpětně mu ani tak na prokliku nezáleží.
    Až bude mít FB více inzerentů, tak tyhle problémy mít nebude.A až bude více inzerentů, budou se muset inzerentni snažit, aby byli efektivní a vylepší své reklamy.
    Mimochodem realizujeme několik set kampaní a máme pár příkladů klientů, kteří na FB vydělávají více než na jiných formách propagace. Chce to ale právě hodně dobře nastavit a mít tu správnou cílovou skupinu a produkt.

  • 25. 2. 2011 19:06

    Fejk (neregistrovaný) ---.customer.poda.cz

    No to si dva odbornici zakvitovali. Prvni pise knihy o SEO, ale jeho firmu ve vyhledavacich naleznete leda, kdyz date hledat nazev jeho firmy :-) To je tak, lidi co to umi se tim zivi, to co to neumi o tom pisou knizky, hold zivot :)

  • 26. 2. 2011 7:07

    _pepak (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Už několikrát jste v diskusi napsal, že by na vás působilo, kdyby o vás reklamní systém věděl, že jste "František Novák, narozen 2.3.1945, bytem Václavské náměstí 13, Praha 2, zajímá se o motorové sekačky a na pravé hýždi má pihu, které by se rád zbavil" a reaguje na to. Fajn pro vás, zdá se, že vývoj postupuje právě vaším žádaným směrem. Za sebe říkám, že kdyby mě reklama oslovila jménem, tak mě taky zaujme - v tom smyslu, že začnu hledat, kdo je provozovatel a jak to, že o mě protizákonně schraňuje osobní údaje.

  • 26. 2. 2011 11:09

    Galapetr (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    V anketě mi chybí volba - Mám nainstalovaný AdBlocker (nebo podobný SW pro blokování reklamy) a jsem zděšen množstvím reklamy nucené lidem na webech, když náhodou musím toto blokování vypnout.

  • 26. 2. 2011 12:28

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    To je Váš názor. Nic proti němu. V každém případě jsem Vás ale upoutal a reagujete, že ? ;)

  • 26. 2. 2011 12:46

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    A co Vy čtete je také ? ;) Naše představy se točí kolem jiné praxe. Vy si vizualizujete dnešní targetovací mechanismy ve vztahu k vyhledávačům. Máte plnou hlavu věcí jako SEO, upřednostnění reklamy, SKLIKu apod. V tom případě vím dobře o čem mluvíte. Pokud uvažujete o FB tak Vám vytane na mysl chybovost ve vztahu k faktu, že si uživatelé často svůj profil vymyslí tj. uvedou nepravdivé údaje. ANO je to nepřesné. Možná je to přesnější než střílet úplně naslepo ale i tak je to nepřesné. Věnovat úsilí a prostředky na cílení může být nákladnější a méně efektivní než jen vystřelit naprázdno a čekat co spadne z oblohy viz. princip plošné reklamy. Co se snad ještě dá tak se snažit vystřelit určitým směrem, kde je větší šance, že by něco mohlo spadnout. Mé úvahy jsou zasazeny ale jinam. Do jiných situací, kde je cílení naopak nutné a velmi efektivní. Do oblastí, kde plošná reklama ztrácí smysl. Mám v hlavě pár takových projektů ale to je nadlouho. Věřte mi, že jako uživatel mého systému (pokud bych jej vybudoval) byste rozhodně žádnou reklamu neminul. Naopak byste na ni nedočkavě čekal a inzerenti by se mohli přetrhnout aby ji k Vám směli cestou mého systému směrovat ;)

  • 26. 2. 2011 13:00

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Řekněte mi prosím co má Chrome nebo IE společného s reklamou ? To opravdu nechápu. Možná jsem LAMA ale není reklama spíše o portálech ? Nemluvíte spíše o Google vyhledávači a o Bingu ? .. Pokud bychom se bavili třeba o portálech tak právě iGoogle je podle mého názoru velmi dobrý v tom, že Vám nikde na výchozí stránce žádnou reklamu nenutí. K té se dostanete až ve fázi, kdy si dáte něco vyhledat ve vyhledávači.

  • 26. 2. 2011 14:34

    Ged (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    To ano, asi jako KLAUN v cirkuse. Nevím ale, proč z toho máte takovou radost že na vás reaguji - chcete mi něco PRODAT? Nebo se snažíte marně něco obhájit mezi těmi, kteří o to NESTOJÍ?

    (PS. Podívejte se, jak hloupě vypadají příspěvky, kde neustále něco ZVÝRAZŇUJETE a už toho, prosím, nechejte.)

  • 26. 2. 2011 16:57

    Oponent (neregistrovaný) 88.103.63.---

    Většinou na názory jiných nereaguji, ale na tento komentář musím. Opravdu jste si tento článek přečetl? Pokud ano, tak jeden s nás má docela velký problém s chápáním textu. Nikde z něj totiž nevyplynulo to, co zmiňujete (nemá rád reklamy na Facebooku, Facebook ho vlastně celý štve a chce to všem říci). Přečtěte si ten článek ještě jednou!!!

  • 26. 2. 2011 18:48

    Ged (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Na jaké argumenty, když polemizujete s úplně něčím jiným, než o čem článek je?

    PS. Také na články v diskusi nereaguji, ale tedy to prostě nešlo ignorovat...

  • 27. 2. 2011 10:56

    Jan Angelovič (neregistrovaný) 194.228.80.---

    Na jednom českém eshopu se mi svým nákupem podařilo do "Co lidé nejčastěji nakupují s tímto zbožím" dostat následující dvojice:

    Laserová síťová tiskárna -> bezdrátový telefon
    Páska do jehl. tiskárny -> Office 2007 H&S

    :-)

  • 27. 2. 2011 20:54

    Jarmi (neregistrovaný) ---.client.ufon.cz

    Reklama, která se sama nabízí, má smysl jen pro lidi kteří chtějí jen nějak utratit peníze. Šanci má taková, jenž dokáže více zaujmout než otrávit. Pro lidi, kteří vědí co chtějí, je příjemnější reklama, která se aktivuje na požádání. Přebytek reklamy funguje spolehlivě jako tlumič pozornosti a posílení averze. Velké cedule - '' SLEVA'' na každém regálu, a absence orientace '' PEČIVO - MASO'' mě osobně dokonale znechutí. A čas, který bych věnoval volné prohlídce další nabídky, ztrávím hledáním věcí, které potřebuji.

  • 27. 2. 2011 23:26

    3797 (neregistrovaný) ---.8-3.cable.virginmedia.com

    Mam takovy dojem, ze to neni jedine co na facebooku nefunguje tak jak by mnelo.

  • 27. 2. 2011 23:27

    3797 (neregistrovaný) ---.8-3.cable.virginmedia.com

    Mam takovy dojem, ze to neni jedine co na facebooku nefunguje tak jak by melo.

  • 28. 2. 2011 12:09

    Zen (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Zkuste si vzit k ruce slovnik a soustredit se na predchozi prispevek - najmne pak velka pismenka ... treba neco dojde ...

  • 28. 2. 2011 12:19

    Hlavenka (neregistrovaný) ---.48.broadband10.iol.cz

    Děkuji za opravdu zajímavou diskusi, čekal jsem větší flame :). Souhrnně odpovím:

    - ad Honza Janča: ten "behaviorální" Amazon by mě zajímal. Zatím jsem vypozoroval jenom to, že když tam koupím jednu věc, nabídne mě příbuzné. Když koupím knihu od autora XY, nabídne mě knihy od autora XY, případně knihy tematicky blízkého žánru. Když jsem si tam koupil GPS přijímač, při příští návštěvě mě nabídl GPS přijímač. Co je na tom "behaviorálního"?
    - ještě: tu osobní "případovou studii" jsem dal proto, že se domnívám, že většina ostatních bude mít podobné zkušenosti, tedy jako podnět k zamyšlení.
    - k "ROI v rámci několika kampaní na fcbk". Já chápu, že markeťáci se musí něčím živit a snaží se klientům zdůvodnit, že jejich práce je založená na nějakých exaktních "ROI" výpočtech, ale my dva se tady navzájem oblbovat nemusíme, ne?
    - ad Kert: "konec duhy": narážím na to, že se stále častěji lze setkat s argumentací marketingových firem (i na webu je toho plno), jak to behaviorální cílení je fantastické, jak to mění svět, jak lze zjistit že se dnes ráno probudíte a dostanete chuť na čokopiškoty a hned vám na ně naservíruje reklamu atd.
    - Tomáš Kapler: facebook s inzerentem rozhodně nezaměňuju (netuším kde jste to "vyvodil"?). Nicméně jedná se o propojené prostředí, inzerent chce něčeho dosáhnout, zkouší toho dosáhnout s pomocí Facebooku. A že má fcbk prťavý počet inzerentů? Čím to asi je - odpovězte si sám. Nepřišel sem včera, není neznámý a počet jeho uživatelů taky není malý.

  • 25. 2. 2011 8:42

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Je libo zacílit na zákazníka pomocí jiné technologie ? Fajn. Co třeba biometrie ? MODEL: V určitém prostoru je k dispozici reklamní velkoplošná obrazovka a nad ní kamera na kterou má provozovatel pochopitelně platné povolení. Kamera zachycuje tváře a vyhodnocuje biometrické údaje (resp. systém kam je kamera napojena je vyhodnocuje). Po rozpoznání dostanete na obrazovce cílenou reklamu určenou právě pro Vás a to jmenovitě. Hlas z reproduktoru Vás může oslovit a tím moment u poutání pozornosti graduje. Pochopitelně to chce: 1. Vědět s čím Vás má obrazovka oslovit. S tím souvisí třeba data z FB nebo Google apod., která dobrovolně dáte na profil a zaškrtnete, že souhlasíte se zasíláním cílené reklamy a poskytováním údajů třetím stranám. Že to nepovolíte ? NO .. ale oni Vám za to povolení nabídnou lákavé slevy, které byste bez toho povolení nezískali. NO NEKUPTE TO ;)
    2. Nějak je třeba do systému dostat ty biometrické údaje tzn. vzorek tváře, hlasu atp. Že je nedáte ? NO .. ale oni Vám nabídnou skvělou technologickou novinku. V určité aplikaci, kterou denně používáte je vyžadována identifikace pomocí login a hesla. To znamená, že vše musíte na mobilních zařízeních vypisovat a klávesnice je malá a v rukavicích .. a za chůze .. však víte .. navíc - čirou náhodou kvůli bezpečnosti nelze ani to heslo z formuláře uložit a proto je třeba ho vypisovat vždy znovu. TOU NOVINKOU je možnost nastavení alternativní identifikace. Koukněte do kamerky a do mikrofonu řekněte slovo .. Ověření - JSTE V SYSTÉMU. Mnohem pohodlnější než něco cvakat na miniklávesničce. Jen to chce maličko. Vložte do systému své biometrické údaje tj. scan obličeje a hlasový vzorek. A MAJÍ VÁS KDE JE POTŘEBA ;) A BILBOARD UŽ NA VÁS MŮŽE MLUVIT A ZOBRAZOVAT VÁM SUPER SLEVY. NO NEKUPTE TO ;)

  • 25. 2. 2011 9:01

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    A co třeba se odpoutat od současné reality a vydat se ve své fantazii dále ? PSYOPS jsou speciální jednotky obvykle ve struktuře Armád některých zemí jejichž cílem je shromažďovat a vyhodnocovat data a na jejich základě usměrňovat nálady, názory a rozhodnutí v cílové skupině. Pomocí jednotek PSYOPS se manipuluje cílovým subjektem za účelem dosažení bojového, politického či jiného úspěchu.

    Jste v hledáčku. Účastníte se např. na různých fórech (FB atp.) politických debat. PSYOPS se při prosazování svých cílů mj. soustředí na nerozhodnuté lidi bez názoru, které lze potenciálně získat pro své plány. Jejich mínění a postoj lze ovlivnit mnoha metodami mezi něž patří např. účelově modulované ankety, účelové veřejné průzkumy zaměřené na psychologickou inklinaci nerozhodnutých přidat se ke "zdánlivé" většině apod. Váš názor je důležitý. Získat Vás pro své plány je důležité.

    Opravdu jen pár příkladů z nespočetného množství různých metod. Mají data. Ví, že jste nerozhodnutý. Ví že používáte RSS čtečku zpráv, kde jsou zprávy sekvenčně řazeny z úrovně redakce. Stačí Vám tedy na přední pořadí předsunout VHODNÉ články, které budou utvářet Váš "vlastní" názor požadovaným směrem. Ví, že žijete v lokalitě, kde žijí jisté problémové skupiny obyvatel. Ví z Vašich názorů na diskuzích, že máte osobní negativní zkušenosti. Nabídnou Vám na interaktivním bilboardu (metoda Vaší identifikace výše) reklamu na vybranou politickou stranu a z hesel té strany nabídnou právě to, které je pro Vás nejaktuálnější. Např. "STRANA PROSPERITY - Volte Vojtu Kolbabu, který prosazuje odsun problémových etnik do rezervací". .. No nebudete volit Vojtu Kolbabu ? Za Vámi jde už podnikatelka paní Zábranská a bilboard přepne na ... "VOLTE STRANU PROSPERITY a Marii Vodrážkovou, která prosazuje snížení sazeb povinného pojištění pro OSVČ". A tak nějak se budeme svobodně rozhodovat ... a ..

    Ještě, že jde jen o Sci-Fi ;)

  • 25. 2. 2011 9:09

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    A počkejte až se spojí třeba FB a TWITTER. Nebo třeba bude Twitter koupen Googlem. To bude teprve dat k dispozici. Data se kumulují více a více. Online aplikací vyžadujících např. sledování polohy je také více a více. Přijde LTE. Webové služby se rozjedou naplno. Vše bude online, vše bude někde v nějakém tom cloudu. Konkrétně o Vás či o mě tam bude takřka vše. Takový hoooodně tlustý svazek. Zrovna včera se na technetu psalo o Singularitě: Cituji: "K singularitě dojde ve chvíli, kdy technický pokrok dosáhne takového tempa, kdy zcela a nezvratně promění budoucnost." .. Nakumulují se data o jednotlivcích, nakumulují se technologie - zvýší se tempo. Co může být použito bude použito těmi, kteří mají moc a prostředky to použít. Wellcome to NEW WORLD.

  • 25. 2. 2011 9:29

    bez přezdívky

    - líbí se mi, jak se Seznam odlišil od slevového šílenství - "Zajímavá je pro nás metoda PULL (uživatel si sám řekne, až bude něco chtít), než PUSH (uživatel se zaregistruje a my ho začnem „zásobovat“ tipy)." ... jsem zvědavý, jak to půjde a na další kroku Seznamu
    - zajímal by mě názor autora na FacebookDeals - http://www.facebook.com/deals/business + reklamní location-based SMSky (drahé? slepá ulička?)
    - zvu kreativce do API Mashup Contest - http://bit.ly/g28K6Y, více info o akci brzy na www.API-mashup.com
    pro nejlepší mapičkáře pro CZ trh máme doménu www.kolem.me

  • 25. 2. 2011 10:57

    kert (neregistrovaný) ---.cz.polarion.com

    Žádný "konec duhy" ve skutečnosti nikdo nechce, alespoň v marketingu ne. Lidé tam prostě zkoušejí to, co i jinde: vytvořit trh a pak ho obsloužit. Behaviorální cílení je jen další epizoda v tomto koloběhu, a nepochybně bude (aspoň pro některé prodavače deště) úspěšná. Důležité je mít vždy k dispozici "exit" v podobě poukazu na ještě lepší cílení za pomoci ještě větší "ezoteriky". Duha na obzoru musí stále jasně zářit, protože kdyby se došlo až k ní ("na konec"), byl by to pěknej průser.
    Teď věcně. Souhlasím s autorem, že behaviorální cílení nebude nikdy fungovat stoprocentně (a ani ne "osmdesátipro­centně"), na druhou stranu určitě může fungovat lépe než na FCB - když se podívám na tu "řádkovou inzerci" co mi nabízí GMail, tak ta dává smysl.

  • 25. 2. 2011 10:57

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    To je hezká reakce. Navíc je v tom znát, že máte přehled a rozhodně víte o čem mluvíte. Zkuste na to téma napsat nějaký článek. Myslím to bez ironie. Přiznám se, že já osobně jsem v tomto tématu schopen také jen glosování a proto by mě článek či studie dle Vašeho schématu velmi zajímala ..

  • 25. 2. 2011 11:17

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Všímáte si reklamy, která se vám zobrazuje v prohlížeči?? Ano, občas si ji prohlédnu. 12 %, Vnímám ji jen okrajově, málokdy se na ni přímo podívám. 31 %, Prakticky ji nevnímám. 32 %; Rozčiluje mě a kdyby to šlo, blokoval/a bych ji. 25 %

    Drtivá většina respondentů reklamu ignoruje a nebo jim reklama leze na nervy. Jaký to má efekt ? I když původce reklamy počítá s efektem zápisu reklamy do podvědomí subjektu .. REKLAMA MŮŽE BÝT NAOPAK KONTRAPRODUKTIVNÍ. Pokud si vjem určité značky spojíme v podvědomí s ODPOREM vůči otravné reklamě pak je pravděpodobné, že dáme přednost výrobku ke kterému v podvědomí ten negativní vjem nemáme. Kdo by chtěl OTRAVNÝ VÝROBEK ?? STÁVAJÍCÍ typ VTÍRAVÉ reklamy se tedy ukazuje jako minimálně neefektivní. Cílení reklamy může být také otravné pokud se děje nuceně např. pomocí SPAMu ale zároveň může být velmi efektivní a to v případě, že nabídne zákazníkovi to co chce aby mu bylo nabídnuto. A KDO BY NECHTĚL VĚDĚT O NĚČEM CO LZE KOUPIT VÝHODNĚ POKUD TO ZROVNA POTŘEBUJE ?! Myslím, že se podoba reklamy brzy změní .. Dovedu si představit i takovou změnu ve vysílání TV pořadů .. Cílení a interaktivity s konkrétním potenciálním zákazníkem lze dosáhnou pomocí nových technologií postavených na nových trendech. Představme si TV nabídku pod službou pro zákazníka .. např. Google TV. Konkrétní člověk má konkrétní účet s konkrétním profilem a tedy i charakteristikou. V rámci služby Google TV si objedná skladbu programů dle své potřeby a využívá třeba i službu KINO v rámci Video on demand. Žádný pořad není přerušován reklamou KTEROU NECHCI A LEZE MI NA NERVY ! Ta se zobrazuje jen v určitých nabídkách mezi pořady a to selektivně. Každému co jeho jest .. co potřebuje .. a o čem chce být informován. Stavím dům svépomocí ? Pochopitelně chci vědět kdo má zrovna nejlevnější cihly .. a reklamy běží. Chci jet na hory lyžovat ? Chci vědět o slevách na lyžařské zboží . atd. atd.

  • 25. 2. 2011 11:49

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Jako by nebyla. Něco tam pořád vyskakuje. OTRAVUJE TO ? A co tam bylo napsáno ? Co já vím ? Já jen vím, že mě to okno štvalo a hledal jsem, kde je ten křížek abych to vypnul. Také vím, že pokud projdu kolem výlohy a objeví se tam produkt s logem "XY" (který se dostal do podvědomí při hledání toho křížku) tak se mi naježí chlupy na krku a mizím.

    Znáte to .. bla bla bla ... když Vám učitel něco vysvětluje a zdá se, že se velmi rád poslouchá ? Uspávač hadů se těm typům říká. Melou a melou a melou spíše sami k sobě než k Vám. Možná máte doma partnera či partnerku podobného typu. Jen co přijdete domů z práce tak spustí "bla bla bla .. " a pak se po 10-ti minutách zeptá .. "Posloucháš mě vůbec ???" JASNĚ MILÁČKU .. "Tak mi zopakuj o čem mluvím .. "

    Jasně, cítím se jako hajzl, že jsem miláčka neposlouchal. Možná .. kdyby mluvila pomaleji .. kdyby mě OSLOVILA a místo mluvení občas počkala na mou reakci .. NE nechci tu řešit manželské konflikty. Jde o metody komunikace ve vztahu k reklamě. Klíčem je OSLOVIT.

    FRANTO NOVÁKU!!! ... ehh ?? Co ?? Někdo na mě mluví ? Co chce ? Franto Nováku, sháněl jsi sekačku, mám pro tebe skvělou nabídku .. Mountfield má zrovna teď ve slevě benzínovku za neskutečných 5 tisíc. .. Hmm .. No to bych chtěl .. Dík za upozornění ..

    VÝSLEDEK ? :
    1. Reklamy jsem si VŠIML
    2. Reklama mne oslovila protože nabízí co potřebuji
    3. Reklama se v mém vědomí i podvědomí spojila s pozitivním markerem protože mi něco dala. Šetří můj čas, který bych musel vynaložit hledáním nejlevnější sekačky
    4. MILUJI SVOU ! REKLAMU

  • 25. 2. 2011 17:17

    xt (neregistrovaný) 2001:4ba8:101:----:----:----:----:----

    Prijde mi ze zrovna Google cileni reklamy vubec neumi. Ten jejich Chrome uz mne otravoval natolik, ze uz nejsem ochoten ho ani vyzkouset a znamym radsi doporucuji IE.

  • 25. 2. 2011 22:42

    Honza (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Opět, hodně čtete VTM a Science. Myšlenky zajímavé, ale zase je to ve finále o tom, že dnešní targetovací mechanismy NEUMÍ odhadnout o co máte reálně zájem. Tu vaši skvěle targetovanou reklamu na hi-tech velkoplošné obrazovce uvidíte a minete stejně jako byste minul reklamu netargetovanou. Prostě proto, že pro vás nebude relevantní.

  • 26. 2. 2011 11:53

    dante (neregistrovaný) 88.103.47.---

    Ono to bude asi tím, že to cílení na Facebooku jednoduše nefunguje. Sám jsem tam měl reklamu s cílením na Prahu a chodili mi na stránky lidé z celé republiky a nebyly to jen ojedinelé případy, ale téměř polovina.

    Cílení na Facebooku je podle mě podvod..

  • 26. 2. 2011 12:36

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Zdá se mi, že na hony vzdálena reklamní realitě je spíše Vaše úvaha. Neberte to osobně. Já se vůbec nesnažím tvrdit, že plošná reklama nemá smysl. Ta rozhodně smysl má. Pokud je zajímavá a upoutá klienta pak je velkým přínosem pro inzerenta. Pokud se nepovede a je nudná pak nemá pozitivní efekt a naopak může výrobku či službě uškodit. Cílená reklama není ničím co by mělo plošnou reklamu nahradit. Jen je jednou z forem. Navíc je využívána hojně již dlouhou dobu. Níže jsem psal o cílení na stávající zákazníky a uváděl jsem příklad slevových kuponů od f. Takko. Ta "má" technikálnost není vůbec má. Je to prostě realita. Technické novinky, které lze v reklamě efektivně použít půjdou jistě použity budou. Můžete se hádat, můžete nesouhlasit ale to je tak asi vše co s tím můžete dělat :-)

  • 26. 2. 2011 12:53

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Na každé diskuzi se vždy nakonec najde někdo, kdo sice neřekne nic vlastního ale baví se tím když se může navážet do ostatních. Tito lidé mají obvykle plný slovník slov jako "LAMA", "UTFG" atp. a jsou hrozně překvapení, že ostatní neznají to co ONI tak dokonale znají. Úplně nejlepší jsou ti, kteří v diskuzi na nějaké téma suplují učitele češtiny a nechápu jak někdo může napsat babyčka s tvrdym :-) holD diskuze ;)

  • 26. 2. 2011 13:08

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Kdybyste si takovou reklamu sám vyžádal a chtěl byste aby Vás reklama takto oslovila pořád by Vám vadila ? Já osobně psal vždy v souvislosti s cílenou reklamou na základě "dobrovolně" poskytnutých údajů a na základě dobrovolného vyžádání si té reklamy. Ta dobrovolnost je nejpodstatnější. Kdyby na mě někdo cílil bez mého souhlasu, začal bych hledat ty lumpy shromažďující a zneužívající nezákonně mé údaje stejně jako Vy. ...... Že si neumíte představit systém kam byste ty své údaje dobrovolně dal a nechal se dobrovolně oslovovat cílenou reklamou ? Já si ten systém představit dovedu a velmi živě. To, že si něco neumíme představit ještě neznamená, že to nejde ;)

  • 26. 2. 2011 17:04

    Jan Janča

    No moc netuším o čem a o kom mluvíte, ale já rozhodně problémy s odbornou způsobilostí nemám, a proto také nemusím psát jako anonym. Máte nějaké faktické výtky nebo jenom hloupě žvatláte?

  • 27. 2. 2011 22:57

    qwert (neregistrovaný) ---.197.broadband5.iol.cz

    Zmáme to všichni z filmů o budoucnosti - sotva někam vlezete, hned vám scan přečte duhovku a reklamní systém vás začne krmit reklamou. Co s tím? No prostě mít takový personální profil, že jediná reklama, kterou má smysl na vás cílit je hardcore porno. :))) Pak můžete být v klidu, tohle na vás žádný reklamní panel o nákupním centru nespustí :))) HA HA HA

  • 2. 3. 2011 0:30

    qwert (neregistrovaný) ---.197.broadband5.iol.cz

    Jsem. Asi by měli na krku žaloby puritánů a ostatních divných existencí, které by se osypaly jakmile by zahlédly roztaženou <|>

  • 25. 2. 2011 22:38

    Honza (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Jeane, váš komentář je hodně technikální a na hony vzdálen realitě reklamního trhu. Inzerent má zájem o maximální zásah, protože sám neví, kde je ta hranice - kdo o jeho produkt bude mít zájem, kdo může mít zájem a kdo už zájem mít nebude. Proto raději méně podmínek pro targetování. Ono to ostatně přináší nižší cenu (resp. představa mnoha vlastníků inzertního prostoru je, že targetovanou reklamu budou prodávat za násobky té netargetované). A navíc, jak píše p. Hlavenka - z mých lajků pozná každý prd, protože lajkuju věci, které se mi líbí a z různých důvodů. Nemusí to znamenat, že si je chci hned kupovat.

  • 26. 2. 2011 19:41

    Jan Janča

    Aha, tak to potom to pochopení psaného textu nebude zrovna můj problém, ale Váš. Diskutovat s anonymen, ale ani nemá cenu, takže se omlouvám, ale já vás nadále ignorovat budu, stejně jako tento zbytečný článek.

  • 25. 2. 2011 8:10

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    v oblasti cílení reklamy. Podle něj nejde reklama cílit na konkrétního zákazníka a lze se max. trefit někam okolo terče např. zveřejněním reklamy na produkty pro ženy na webu určeném pro ženy. Podle mne má autor jen velmi omezenou představivost. Nic ve zlém. Podle mne lze reklamu cílit dokonce jmenovitě - pochopitelně za dodržení určitých podmínek. Příklad: FB, Twitter, Google a další webové služby mají (připravují) funkce pro sledování polohy. V případě, že má potenciální zákazník mobilní zařízení s aktivovanou službou pro monitoring polohy např. Google Latitude na smartphone s Androidem (jen poznamenám, že ta aktivace se vnutí velmi snadno) pak má Google data o poloze a historii pohybu svého uživatele. Mark Zuckerberg má těch dat o našich zájmech a potřebách z profilů také přehršel a už je i za účelem businessu zneužil. Představme si, že Google použije svá data o Vaší poloze. Ví, že pravidelně jezdíte do zaměstnání a obvykle se v době od 6,45 do 7.15 nacházíte v blízkosti obchodu s lyžařskými potřebami. Z Vašeho profilu Google ví, že rád lyžujete. Podobné informace může lehce vyhodnocovat aplikační automat. Pak stačí už jen ty informace poskytnout té prodejně lyžařských potřeb (za úplatu) a ráno v určitý čas se na interaktivní reklamní tabuli za výlohou objeví nápis "pane Nováku máme pro Vás skvělou slevu na nákup lyžařského vybavení ve výši 20 %". Podobná hláška může panu Novákovi přijít i přímo na jeho mobil jako SMS nebo jako zpráva Google talk. Aktivace či povolení podobných notifikací se dá velmi snadno potenciálním zákazníkům vnutit. Využije se metoda vyskakovacího okna s YES a NO někde na začátku aktivačního procesu, kdy většina lidí obvykle automaticky kliká na YES aby to už měli za sebou a vůbec nečte co povoluje. A takových příkladů cílení reklamy s již dostupnou technologií Vám tu nasypu mnohem více .. např. využití komunitních informací, kdy může třeba takový FB vyhodnotit okruh Vašich nejbližších se kterými nejvíce komunikujete a nabídnout Vám cílenou zvýhodněnou nabídku na společný rekreační pobyt .. mám pokračovat ?

  • 26. 2. 2011 19:01

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Evidentně jsem Vás něčím naštval. Co to bylo ? Myslíte, že budu reagovat tak, že Vás začnu urážet ? Nezlobte se ale to opravdu nemám zapotřebí ;)

    Pokud jsem Vás upoutal, takže jste si dal tu práci abyste mi odepsal znamená, že jsem Vás nějak (třeba i negativně) oslovil. Takže ač Vám připadá, že se rád poslouchám evidentně jste tu minimálně VY sám, kdo mne také poslouchá. Zdá se Vám, že něco obhajuji nebo prodávám ? Já píšu své názory na diskuzi tak jako Vy. O tom přeci diskuze je ne ?

    Píšete, že se něco snažím obhájit mezi těmi, kteří o to nestojí. Kdo si myslíte, že Vám dal právo mluvit za ty ostatní ? Zkuste mluvit jen a jen za sebe. Napište třeba co se Vám nezdá na mých názorech. Jste toho schopen ?

    Víte, možná Vám připadají mé příspěvky hloupé. Proti tomu nic, každý má právo na svůj názor ale přiznám se, že nechápu o co Vám vlastně jde. K tématu jste neřekl ani slovo. Zvyšujete si u své sebevědomí napadáním diskutérů mimo téma ? Nepřijdou Vás spíše hloupé Vaše vlastní příspěvky. Asi ne, že ? Pokud Vás to nebaví zde číst nikdo Vás přeci nenutí. Pusťte si TýVý NOVA a bude Vám fajn.

    Zkuste na mne už nereagovat. Myslím, že těmi pindy mimo téma jen navzájem zbytečně ztrácíme čas.

  • 25. 2. 2011 9:22

    thr

    No mě spíš připadá, že autor poukazuje na to, že cílení reklamy na FB nestojí za nic a posílá reklamy, jejichž nesmyslnost je jasná už z informací, které má systém k dispozici už teď. Viz ten Google Chrome - z jakého browseru přistupuji k webu je známé už dávno, tvůrci webů to využívat umí dobře. Jestliže ale i přes to jde reklama "přejdi na Chrome" člověku, který z Chrome k webu přistupuje, tak to znamená, že reklama prostě cílená není a zadavatel nepřemýšlel. To samé restaurace - většina lidí na FB bydliště v obecné rovině vyplněno má - neprozradí tedy adresu, ale třeba "Brno" tam je. Proč tedy dotyčnému skočí reklama na restauraci v Praze?
    Prostě jedna věc je to, jaké jsou možnosti, druhá věc ale je, že se moc nevyužívá ani toho, co je reálně k dispozici už teď...

  • 25. 2. 2011 10:48

    Jan Janča

    Je pěkné, že se autor podělil o své osobní pocity z cílení facebook ads a obohatil to o případovou studii kamaráda, kterému koukal přes rameno, ovšem v reálu je celý článek pouze fabulace. Smysluplný článek by byl založen na srovnávací studii konverzních poměrů a ROI v rámci několika kampaní, které běželi jak FB tak na jiných serverech a samozřejmě i v jiných médiích. Autor data nemá, proto fabuluje, a proto měl text vyjít jako glosa a ne jako regulérní článek.

    K subjektivním pocitům autora jenom tolik. Behaviorální cílení není pouze věcí Facebooku, např. Amazon ho má velice propracované. Co tak popřemýšlet o tom, zdali za podle autora nevhodným zobrazováním reklam není špatná práce správce kampaně?