Hlavní navigace

Bez opakovačů to ve vlacích nepůjde. ČTÚ změřil, jak vagóny stíní signál

20. 4. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: ČTÚ
Technici ČTÚ změřili, jak moc konkrétní typy železničních vagónů vzdorují průniku mobilního signálu. Výsledky jsou zajímavé.

Čím modernější vagóny, tím je to se stíněním mobilního signálu horší. A nebude to úplně dobré, ani když operátoři pořádně pokryjí železniční koridory. Tak by se daly stručně shrnout výsledky studie (PDF), kterou v únoru a březnu ve spolupráci s Českými drahami vypracovali zaměstnanci Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

Pokud budou železniční dopravci chtít zajistit pasažérům dostatečně silný mobilní signál na telefonování a datové přenosy, bez opakovačů nebo jiných řešení ve vlacích se prostě neobejdou, konstatuje analýza úřadu. A čím novější vagón, tím je to obvykle horší:

Výsledky měření potvrdily předpoklad, že v případě moderních (zmodernizovaných) vozů je vlivem konstrukce a materiálů (zejména provedení oken) útlum vf signálů poměrně značný – u velkoprostorových vozů většinou v mezích 20–25 dB. U vozu č. 7 s oddíly byl útlum podstatně vyšší (35–45 dB) vlivem vnitřního členění, což bude zřejmě činit i částečně problém s vnitřním pokrytím pomocí wifi signálu, případně GSM opakovače / pikobuňky. Vůz starší koncepce (City Elephant) má útlum podstatně nižší, zvláště v pásmu 800 MHz. 

Problematická je samozřejmě kovová karoserie vagónů, která mění vůz ve Faradayovu klec – a tou signál proniká jen s obtížemi. Další překážkou jsou pokovená okna. Fólie sice zabraňují sklu v roztříštění, chrání ho před poškrábáním či cloní sluneční světlo, zároveň ale stíní i mobilní sítě.

Jak moc jednotlivé typy vagónů tlumí mobilní signál, měřil ČTÚ letos v průběhu února a března. A výsledky jsou jasné: útlum je velký, jeho střední hodnota se pohybuje (v závislosti na typu vagónu) mezi 10 a 45 dB. "I při dodržení předepsaných limitních hodnot úrovní signálů mobilních sítí (podle relevantních předpisů) pokrytí uvnitř železničních vozů zajištěno nebude (útlum 20 dB reprezentuje 100 x nižší výkon signálu)," konstatuje úřad ve své zprávě o měření. "Pokrytí vnitřních prostor vagonů je tedy nutno řešit odpovídajícími technickými prostředky - sítěmi RLAN, opakovači GSM…)," dodává.
Autor: ČTÚ

Jak moc jednotlivé typy vagónů tlumí mobilní signál? Tady jsou výsledky aktuálního měření 

Nedá se přitom čekat, že by výrobci v blízké budoucnosti začali vagóny vyrábět z méně pevných, nekovových materiálů. A u fólií na oknech zřejmě bude nadále převažovat bezpečnost a pohodlí nad touhou po mobilním připojení.

I když pokrytí železničních tratí momentálně není zdaleka dobré (vycházíme z osobních zkušeností, které ale zřejmě brzy potvrdí výsledky měření ČTÚ na hlavních koridorech), ani stavba dalších základnových stanic situaci podle úřadu úplně nevyřeší:

Z výsledků měření vyplývá, že i při dodržení předepsaných limitních hodnot úrovní signálů mobilních sítí (podle relevantních předpisů) pokrytí uvnitř železničních vozů zajištěno nebude (útlum 20 dB reprezentuje 100× nižší výkon signálu). Pokrytí vnitřních prostor vagonů je tedy nutno řešit odpovídajícími technickými prostředky – sítěmi RLAN, opakovači GSM …).

Jednání Českých drah s operátory přitom probíhají už řadu let. Nasazení opakovačů (repeaterů) po technické stránce nic nebrání, problém je v tom, že se firmy zatím nedokázaly domluvit (hlavně na tom, kdo ponese jaké náklady). A podobně jako tomu je v případě pokrytí tunelů pražského metra, i tady vinu svádějí jedna na druhou. Podle informací Lupy by nicméně brzy měly proběhnout pilotní testy s jedním operátorem. 

Dopravci se tak zatím snaží nabídnout pasažérům aspoň připojení k internetu prostřednictvím palubních wi-fi sítí. Router připojený na anténu na střeše vagónu totiž není stíněný tak moc, jako telefony uvnitř vozu. Je ovšem závislý na pokrytí trati rychlým internetem.

Starší vagóny přitom signál podle analýzy ČTÚ tlumí o něco méně. Tento typ například vyšel z měření o poznání lépe, než zmodernizované nebo nové vozy...
Autor: ČTÚ

Starší vagóny signál podle analýzy ČTÚ tlumí o něco méně. Tento typ například vyšel z měření o poznání lépe, než zmodernizované nebo nové vozy.

Jak se měřilo

ČTÚ ve spolupráci s Českými drahami proměřil v železničním depu Brno – Maloměřice a na odstavných nádražích Brno – Horní Heršpice a Praha celkem devět typů vagónů. 

Technici kontrolovali útlum v pásmech GSM 900 a 1800 MHz a v pásmech LTE 800, 900 a 1800 MHz:

UX DAy - tip 2

Měřený železniční vůz byl ozařován signálem z generátoru Anritsu MG3710A, kontinuálně přelaďovaného v uvedených kmitočtových pásmech. Měřený vůz byl signálem generátoru ozařován ze vzdálenosti cca 50 metrů, pokud to konkrétní situace dovolovala. Na třech místech byla pro zjištění referenční hodnoty měřena úroveň signálu generátoru v prostoru před vagonem (body A – C). Uvnitř vozu bylo měření prováděno ve většině případů na pěti vhodně rozložených místech.

Výsledky jsou podle úřadu dostatečně objektivní, byť střední hodnoty útlumu lze stanovit jen orientačně:

Naměřené a uvedené střední hodnoty útlumu reprezentují spíše optimální stav, protože nemohou brát v úvahu zejména tyto faktory: zvětšení útlumu signálů vlivem orientace vozu vůči základnové stanici mobilní sítě, kdy signály mohou procházet přes více překážek v konstrukci vagonu, v extrémním případě dojde k zastínění sousedním vagonem; vliv obsazení vozu cestujícími a jejich pohyb v prostorách vozu; vliv pohybu vlaku – zde lze počítat s příznivějším vlivem vzhledem k „vyplnění“ hlubokých minim, způsobených vícecestným šířením signálu (Riceho kanál).

TIP: Proč se ve vlaku nepřipojíte? ČTÚ poprvé měří pokrytí železnic:

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).