Papirovy jizdni rad je porad rychlejsi nez hledani na netu, navic pripojeni neni vzdy k dispozici.
Zajem o papirove jizdni rady porad je a dokazuje to i omyl Ceskych drah, ktere nechaly vytisknout jen 70 tisic jizdnich radu, po kterych se jen zaprasilo, takze nasledovaly dalsi 3 dotisky, cili se celkem prodalo cca 200 tisic papirovych jizdnich radu.
Ja sam prevazne sice pouzivam IDOS, ale jizdni rad mam na polici - IDOS totiz neumoznuje kreativitu pri prestupovani a snazi se nabidnout trasu s nejmene prestupy, coz obvykle neznamena nejrychlejsi ... a ja radsi budu trikrat prestupovat a pojedu o hodinu mene.
A především změny několikrát do roka. U papírového jízdního řádu si nejsem nikdy jistý, jestli vyhledaný vlak opravdu pojede, kdežto u iDosu je ta pravděpodobnost řádově vyšší. Už se mi stalo mockrát, že jsem přišel na vlak, ale ten jen až za hodinu (před minutou/nejede vůbec), protože před týdnem ČD změnili grafikon...
A druhou věcí jsou ostatní dopravní spoje. Papírově ve smysluplné podobě vychází jen vlakové řády. Autobusy, místní linky, MHD, lanovky atd. - to vše najde člověk na papíře jen v nějaké lokální podobě (pokud je v místě nakladavatel, který lokální autobusové řády vydává). Jinak zbývá jen ten iDOS.
Algoritmus na hledani nejlepsi cesty (podle jizdniho radu) je rozhodne netrivialni. I tak je programator IDOSu evidentne inteligentnejsi nez ten programator, ktery pro CD psal aplikaci, ktera jim vydava jizdenky. Ta nedokaze ani tak jednoduchou ulohu jako "secist kilometry a podle tabulky najit odpovidajici cenu". Zkuste si nekdy zakoupit jizdenku pro variantu "rychlikem cilovou stanici, kde rychlik nestavi o jednu (kde stavi) prejet a jinym vlakem se tu jednu stanici vratit". CD takovou jizdenku opravdu neumi vystavit, ackoliv je takove cestovani plne v souladu s jejich tarifnimi podminkami - dokazi vam jen vydat dve separatni jizdenky, coz vas nejspis vyjde draz. Kdyz koukam na neschopnost teto CD aplikace, je IDOS, pres vsechny sve chyby, programatorsky zazrak ...
Nebo chtit jet trasu z Kromerize do Brna pres Prerov, jednoduse proto, ze tam mate vyrizovani... - tohle sice nakonec pokladni zvladne, ale tech kecu a obliceju u toho, navic i tak mam pocit, ze to nakonec ty km scotne blbe... (ale je fakt, ze tu hruzu zvanou Ceske drahy jsem nastesti jiz nekolik let nemusel pouzit - naopak tvrdnu pred nema diky zpozdeni jinych nestastniku)
ale presne ani nahodou, sleduje se prujezd stanicemi, kde to dovedou nahlasit dal a to mozna na nekterych tratich...
nebo mi poslete link, kde se mi ukaze mapa v malem meritku a ja zjistim, ze vlak stoji uz pul hodiny na jednom polnim prejezdu a ze teda tam je asi nehoda???
ne, proc? posledni projeta stanice (nebo KO?) mi bohate staci, abych zjistil, jestli stihnu pripoj, nebo ze se nemusim nijak honit, kdyz vlak stoji pul hodiny cesty od nadrazi.
I v elektronickem IDOSu se da trasa naplanovat postupne a vyhodne.
Ale mate pravdu, ze ta papirova forma take neni zla a algoritmus hledani IDOS se sice snazi, ale clovek ho muze prechytracit (taky se neni co divit, zkousel si tu nekdo naprogramovat hledani v jizdnim radu?)
Jen u te papirove verze mi vadi ta vaha a pak to, ze clovek neco najde a pak si nahodou vsimne, ze tam je pidi-cislo (132), coz po dohledani ve vysvetlivkach znamena, ze vlak jede jen kazdou sudou nedeli, mimo prestupnych roku a jen pokud je cestujici narozen ve znameni kozoroha.
Navrhoval bych do IDOSu implementovat moznost prohlizeni stejne vypadajicich jizdnich radu, jako tomu je u papirove podoby (treba pres klikaci mapu trati?), ktere budou prizpusobeny zadanemu datu (tj. zadne vysvetlivky, ale jen ty co opravdu jedou)