Hlavní navigace

Bojí se Zlaté stránky Seznamu?

15. 6. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Papírové katalogy jsou na ústupu. Stačí si vzpomenout na jízdní řád nebo mapu. Kdy jste měli naposledy v ruce jejich papírovou verzi? Vydavatelé papírových katalogů se proti tomu snaží bojovat. Například Zlaté stránky nedávno uvedly do oběhu zajímavý pamflet, který je jakousi mytologií Seznamu.

Před několika týdny nám do redakce Lupy dorazil (z nejmenovaných zdrojů) dokument Opravdu chcete inzerovat v katalogu firem Seznam? [DOC, 1,3 MB]. Autorem tohoto „pamfletu“ je firma Mediatel, která je známa především papírovým katalogem Zlaté stránky a nejrůznějšími navazujícími službami. V jeho úvodu se mj. píše:

„Seznam v minulých měsících rozběhl mohutnou kampaň, která má přesvědčit spotřebitele, že vybudoval nejlepší a největší katalog firem na nejnavštěvovanějším českém internetovém portále, a následně firmy, aby zde díky zájmu spotřebitelů inzerovaly. (…) Není však všechno zlato, co se třpytí.“

Materiál je jakousi mytologií Seznamu, resp. tvrzení týkajících se jeho katalogu firem. Kupříkladu první mýtus vyvrací, že lidé hledají na Seznamu informace o nabídce firem: „Katalog firem používá pouze 18 procent z celkového počtu lidí (…). Také na (…) klíčových slovech je vidět, že nabídka zboží a služeb není to, co by návštěvníky Seznamu zajímalo.“

Druhý odstavec demystifikuje, že lidé hledají v katalogu firem, aby mohli nakupovat: „Velkou část katalogu firem tvoří odkazy, které nemají s nabídkou zboží nic společného. Obrázek o užívanosti si můžete vytvořit podle nejužívanějších sekcí. (…) Deníky, Erotika, Univerzity a státní vysoké školy, Soukromé vysoké školy, Léčebny dlouhodobě nemocných.“

Třetí mýtus ze zabývá premisou, že v katalogu Seznam najdete čtvrt milionu firem: „Do katalogu firem jsou zahrnuty také firmy, které však nejsou skutečnými podnikatelskými subjekty. Katalog mimo jiné obsahuje: 10.374 vzdělávacích institucí. (…) Do katalogu jsou započteny také pobočky, mimo jiné je Česká pošta započítána jako 3470 firem.“

Čtvrtý odstavec popírá, že na Seznam může být každá firma zařazena zdarma: „Bezplatné zařazení firmy je možné pouze do sekcí třetí a nižších úrovní, kam se spotřebitel musí složitě proklikávat. Takže pokud máte např. prodejnu s fotografickou technikou, zařazeni do sekce Fotografická technika prostě nebudete.“

Podle svého vlastního tvrzení vydal Mediatel tento „pamflet“ jako interní materiál pro své obchodní zástupce, aby tito měli argumenty, pokud by zákazník zavedl hovor na téma Seznam, případně kdyby se obchodní zástupce setkal ze zákazníkem, jehož už před tím navštívil obchodní zástupce Seznamu.

„Pamflet“ přitom není ze strany Mediatelu žádnou fabulací. Pokud šly některé údaje v dokumentu ověřit, ověřil jsem je a jsou pravdivé. Seznam mi k tomu ústy své tiskové mluvčí napsal: „Pokud Seznam.cz obdrží informaci, u které není jasný její původ, nehodlá se k ní vyjadřovat.“

CIF - osobnosti

Upřímně řečeno, osobně tuto obavu z přesunu uživatelů na Internet chápu. Stačí se podívat na způsob, jakým kupříkladu iDos nebo elektronické mapy vytlačily papírové jízdní řády a papírové mapy – kdo s připojením na Internet sáhne dnes ještě po papírovém jízdním řádu?

Mediatel se neustále snaží hrany podobných názorů obrušovat, ale právě intenzita, s jakou tak činí, je sama o sobě dosti výmluvná (na své čtyři otázky jsem dostal dvoustránkovou odpověď, ve které jsou citovány nejrůznější výsledky výzkumu a statistiky…).

Znamená Internet soumrak papírových katalogů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).