Hlavní navigace

Názory k článku Bublina, nebo trend? V Česku otevřelo několik dalších podniků s virtuální realitou

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 10. 2016 16:24

    Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---

    Osobně jsem fanda VR a doma mi sedí HTC Vive. Jsem z něj nadšený. Co mi ale vadí, jsou lživá videa. Prezentují něco, co neexistuje.

    Proč tolik reklam začíná tím, že si člověk nasadí brýle, přenese se do virtuálního světa a užasle si prohlíží své ruce? Žádné tam nejsou. S Vive vidíte alespoň ovladače, ale stále je vidíte jako ovladače a stále je cítíte jako ovladače a musíte je držet jako ovladače. Své prsty si neprohlédnete.

    Pak lidé někam běží nebo jdou. Jenže ve skutečnosti máte prostor tak 4x4 metry, to nikam nedojdete. A ve VR se obvykle nechodí, ale teleportuje. Důvod je pragmatický: protože kdyby ve VR byl pohyb plynulý, tak se člověku udělá šoufl. VR hry s pohybem jsou, ale bývají provozovány vsedě.

    Často je ve videu detailní grafika, včetně HUD displaye, cedulí s texty a popup okny všude kolem. Ve skutečnosti je rozlišení tak nízké, že většina textů je nečitelných. Musí se proto dělat hodně velká písmena a dost kontrastní. Screen door efekt je prostě prevít. Na pohyblivých věcech se ztrácí a ani si ho moc nevšímáte, ale jak vám v Portalu apod. někde vyjede bublinka s textem, tak máte problém. A i grafika předmětů apod. díky nízkému rozlišení není nic moc. Máte 1000x1000 pixelů, jenže na celé zorné pole. To je horší rozlišení, než když jste na 15" monitoru měli VGA 320x200 pixelů. Takže věci sice mohou být velké, ale nejsou detailní. Dokud se pohybují, tak je to v pohodě, ale jak se zastaví, tak ten nízký detail vidět je.

    Prostě mi přijde, že lákají na něco jiného, než co skutečně nabídnou. Chápu, že se řada lidí pak cítí podvedených a zklamaných. Osobně by mě zajímalo, kolik zákazníků do takových VR podniků zajde opakovaně. A kolik z nich si myslí, že tam zažívají to, co bylo v reklamě.

    Mám pocit jako majitel cukrárny, která dělá výborné zákusky. Marketing mi ale neustále láká zákazníky reklamou na zmrzlinu. A tu já nevedu. Přijdou, že chtějí čokoládovou zmrzlinu, ale já jim dám čokoládový dort. Dobrý je, ale není to ta zmrzlina, co jim marketing slíbil.

  • 26. 10. 2016 18:00

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Posunme se o par (desitek) let zpet. Invex patri mezi nejnavstevovanejsi vystavy v CR, a na VR ... daleko vyspelejsi alespon co do provedeni, neb obsahuje jak vizualni, tak zvukove a dokonce i hmatove rozhrani, se stoji celodenni fronty. Vsichni by neco takoveho chteli mit, Travnikar je horka novinka a vsichni se jiz vidi v celotelove kombineze uzavreni do podobne sfery a hrajici uzasne hry.

    Splnit tyto sny prichazi ... VFX1.

    Jenze prichazi prave v okamzik, kdy se zacina razantne navysovat rozliseni a tim i kvalita vizualniho ztvarneni, Zaroven se objevi prvni 3D akceleratory. 2x necelych 320x200 pusobi najednou naprosto smesne, pozadavky na HW, cena a neexistence SW virtualni realitu pohrbivaji.

    Nasleduji i dalsi pokusy, na ktere si dnes ale jiz prakticky nikdo ani nevzpomene.


    Mezidobi ... posunme se o 2-4 roky zpet. Vsude je 3D, vsichni musi mit 3D televize, vznika prehrsel nekompatibilnich formatu a zpusobu zobrazeni. Po pouhych 2 letech je 3D prakticky pohrbeno a zapomenuto - pro nezajem obecenstva a pochopitelne neexistenci vyuzitelnych zdroju. Tech nekolik malo filmu, ktere ve 3D ma smysl shlednout jiz stejne vsichni zajemci videli.


    Nedavna minulost az soucasnost - jiz zitra budou mit vsichni VR, jiz zitra vyjdou tisice her, ktere VR plne vyuziji. Ne ze by to presne stejne nebylo prezentovano pred temi mnoha lety.

    A realita? Vykon konzoli je tragicky a sotva dostatecny i pro klasicke zobrazovani na TV/Monitoru, coz vede ke vsemoznemu sizeni na FPS/rozliseni. Drtiva vetsina her na konzolich nebezi v HD. PC odpovidajici pozadavkum VR smele atakuje cenu 2 000 dolaru. Bez VR jako takove. Vyuzitelnost krome nekolika dem, a tzv "podpory" prakticky zadna. Vsechna VR resi prakticky pouze vizualni rozhrani, kde je zvuk a kde hmat?

    Podle statistik steamu (ktere lze povazovat za dostatecne vypovidajici) ma nebo alespon vyzkouselo VR 30 000 jeho uzivatelu - celosvetove. Prodejni uspech AAA hry se pocita od milionu prodanych kopii.

  • 26. 10. 2016 16:38

    mr.n (neregistrovaný) ---.29.24.1.dial-up.cz

    v čem že je současné Česko pozadu? docela si dovolím pochybovat o srovnání situace před 22lety, tedy s rokem 1994, rokem, kdy byl do České republiky poprvé přiveden internet o rychlosti 9600bps a techologickou novinkou byly tak možná 486ky a rozlišení obrazovek úplně jinde.. takže mi přijde, že vaše konstatování je úplně mimo, nebo jste tehdy v té Vídni byl ve VR herně, která by nabízela kvalitu VR srovnatelnou s tou dnešní? asi ne ..

  • 27. 10. 2016 10:07

    Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---

    Tak zrovna Leap Motion jsem zkoušel. Nápad je to dobrý, ale technicky je to zatím dost mimo. Má to velmi krátký dosah, cca 1 metr. Takže nejlépe to funguje, když se to namontuje ke stolu, u kterého sedíte. Nebo na zeď, u které stojíte. Ale když chcete být v prostoru, tak to musíte nosit ssebou. Dá se to nalepit třebas na headset. Sice pak skutečně ve VR vidíte vlastní ruce, ale má to takový drobný zádrhel. A sice, že to nevidí vaše ruce, když na ně nekoukáte. Otočte hlavou a rázem to netuší, co děláte s rukama. Sáhněte si na záda (například ve Space Pirate Trainer tím vyměnujete zbraň za štít) a ono to neví, co tam děláte.

    Určitě je to cesta kupředu, ale fakt, že to vidí jen velmi malý úhel, je stále limitující. U VR v sedě nebo u zdi (ala Minority report) to ale bezesporu bude fajn už teď.

  • 27. 10. 2016 0:43

    VORTEX VR (neregistrovaný) 217.30.65.---

    Dobrý den,

    za VORTEX VR Vás můžu ujistit, že v našich únikových hrách ruce uvidíte. Nepoužíváme totiž žádné ovladače nýbrž sensory Leap Motion, které mapují Váš pohyb. Pro referenci se stačí podívat na toto video: https://www.facebook.com/vortexvrcz/videos/

    Pokud se hru rozhodnete vyzkoušet, určitě nebudete zklamán.

  • 8. 1. 2018 23:56

    OKY (neregistrovaný) 46.253.99.---

    Jak je to v takových VR hernách co používají Steam s hrami jako výdělek? Myslím tím jestli na to potřebují nějaké povolení od Steamu nebo za ty hry Steamu nějak platí z výdělku?

  • 26. 10. 2016 14:41

    Luk (neregistrovaný) 78.80.57.---

    Česko je "trochu" pozadu. V podobné VR herně jsem byl ve Vídni před 22 lety :-)